دلایل خالی شدن سریع باتری گوشی موبایل

3 سال پیش - خواندن 7 دقیقه


خالی شدن باتری گوشی از دغدغه بسیاری از کاربرانی است که به طور مدام از گوشی استفاده می کنند. در این مطلب به دلایل این موضوع می پردازیم تا بتوان از آن جلوگیری کرد.

 با بزرگتر شدن باتری گوشی‌های موبایل، این دستگاه‌های هوشمند از انرژی بیشتری بهره می‌برند، اما عمر باتری هنوز هم دغدغه اکثر کاربران است. شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه از جمله سامسونگ، شیائومی و… همواره در صدد ارتقا تکنولوژی باتری‌های گوشی‌هایشان بوده‌اند و اخیراً به پیشرفت هایی هم در زمینه تکنولوژی شارژ سریع و هم از نظر تکنولوژی ساخت باتری‌ها دست یافته‌اند. البته ماهیت فناوری مدرن چنین است، اما به این معنی نیست که ما باید چندین بار در طول روز گوشی موبایل خود را شارژ کنیم. اگر باتری گوشی شیائومی، سامسونگ، هوآوی و دیگر انواع برندهای باتری گوشی شما سریعتر از آنچه باید تخلیه می‌شود، شناسایی مشکل و علت و یافتن راه حل برای آن ارزش تلاش دارد.

دلایلی که باتری گوشی موبایل شما خیلی سریع تخلیه می‌شود:

۱. صفحه نمایش

از زمان به وجود آمدن مدل‌های مدرن گوشی‌ موبایل، صفحه نمایش بزرگترین مصرف کننده باتری شناخته شده است. پنل‌های صفحه نمایش علاوه بر مجهز شدن به مشخصات بالاتر، روز‌به‌روز بزرگتر، درخشان‌تر و رنگارنگ‌تر می‌شوند. اگرچه آنها تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند، اما همه‌ی این عوامل باعث می‌شود صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند بیشتر از پیش گرسنه شود و به شارژ شدن نیاز داشته باشند!

چطور میزان مصرف باتری را بررسی کنیم؟

  1. Settings را باز کنید.
  2. Battery را انتخاب کنید.
  3. در گوشه‌ی بالا سمت راست روی علامت سه نقطه ضربه بزنید.
  4. Battery usage را انتخاب کنید.
  5. در گوشه بالا سمت راست روی علامت سه نقطه ضربه بزنید.
  6. روی Show full device usage ضربه بزنید.

وقتی میزان مصرف باتری خود را بررسی کنید، در بیشتر موارد خواهید دید که نمایشگر در جایگاه نخست قرار گرفته است. مثلاً صفحه نمایش گوشی موبایل من با ۷۲ درصد استفاده باتری به عنوان قاتل شماره یک معرفی می‌شود. فناوری نمایشگر گوشی‌های هوشمند خیلی سریعتر از فناوری باتری پیشرفت کرده‌اند، همین مسئله باعث می‌شود عمر باتری معضل بزرگی در سال‌های آینده باشد. تا زمانی که اوضاع بهتر نشود، مجبور هستیم در مصرف باتری گوشی صرفه‌جویی کنیم.

نکاتی برای پایین آمدن میزان مصرف باتری توسط نمایشگر:

کمتر کردن روشنایی صفحه نمایش: کاهش روشنایی صفحه نمایش به شما کمک می‌کند که به طور قابل ملاحظه‌ای در مصرف باتری خود صرفه جویی کنید.

استفاده از روشنایی انطباقی: با این کار بسته به میزان نور محیط و نور مورد نیاز شما روشنایی صفحه نمایش به طور خودکار تنظیم می‌شود.

رفرش ریت (نرخ نوسازی صفحه) را کاهش دهید: برخی از صفحه نمایش‌ها نرخ رفرش ریت بیشتری دارند. حتی این قابلیت را نیز می‌توانید تنظیم کنید.

زمان قفل خودکار را کاهش دهید: با کاهش زمان قفل خودکار، اطمینان حاصل می‌کنید که صفحه نمایش شما روشن نمی‌ماند تا شاید از آن استفاده کنید.

از والپیپرهای زنده استفاده نکنید: گرچه این نوع والپیپرها زیبا به نظر می‌رسند اما مثل زمانی می‌ماند که انگار ویدئویی در مدام در حال پخش است و دشمن باتری شماست.

از والپیپرهای مشکی استفاده کنید: اگر نمایشگر گوشی موبایل شما از نوع امولد است از والپیپر و یا همان تصویر زمینه مشکی استفاده کنید، چرا که نمایشگر مجبور نیست پیکسل‌ها را فعال کند در نتیجه در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کند.

۲. سرویس‌ مخابراتی 

مناطقی که گوشی به سختی آنتن می‌دهد قاتلان خاموش باتری به شمار می‌روند. در این شرایط گوشی موبایل شما دائما با برج‌های مجاور در حال برقراری ارتباط است و سعی می‌کند تا هر ثانیه از روز شما را به شبکه مخابراتی‌تان متصل کند. وقتی نتواند این کار را انجام دهد، برای رسیدن بازگرداندن شما به شبکه فوق‌العاده کار می‌کند.

 

اگر در یک منطقه روستایی و دور از شهر زندگی می کنید یا در یک ساختمان خیلی بزرگ کار می‌کنید و اغلب با مشکل آنتن‌دهی مواجه هستید احتمال دارد باتری گوشی شما سریعتر از حد معمول مصرف شود.

نحوه بهبود سیگنال برای کاهش مصرف باتری:

تغییر سرویس آنتن‌دهی: بسته به منطقه، شهر و محله هر شرکت مخابراتی متفاوت عمل می‌کند. بررسی کنید که در محل سکونت شما کدام سرویس‌دهنده آنتن قوی‌ترعمل می‌کند و از همان استفاده کنید.

حالت پرواز (Airplane mode): این قابلیت به آنتن شما اجازه می‌دهد کمی استراحت کند. همه اتصالات را خاموش کنید، اینطوری گوشی موبایل شما مجبور نیست برای متصل ماندن به سیستم خیلی کار کند. شما می‌توانید این کار را به صورت استراتژیک انجام دهید؛ وقتی در مکان‌هایی هستید که می‎‌دانید آنتن‌‌دهی بدی دارد می‌توانید از ابزارهای هوشمندی مانند IFTTT برای خودکارسازی حالت هواپیما بر اساس مکان استفاده کنید.

توسعه دهنده‌های شبکه (Network extenders) :

شرکتهای مخابراتی اغلب تقویت‌کننده‌های شبکه یا تقویت‌کننده سیگنال را ارائه می‌دهند. اگر می‌دانید که برای مدت طولانی در مکانی با آنتن دهی ضعیف هستید یکی از آن‌ها را دریافت کنید. می‌توانید از این تقویت‌کننده‌ها در خانه یا محل کار خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که سیگنال در جایی که بیشتر وقت خود را سپری می‌کنید قوی است.

۳. برنامه‌ها و خدمات پس زمینه

برنامه‌های خود را بررسی کنید، ببینید کدام برنامه‌ها بیشترین مصرف باتری را دارند. برخی از برنامه‌ها مثل یوتیوب یا هرگونه سرویس پخش فیلم باتری را بیش از سایرین تخلیه می‌کنند. همچنین شاید بخاطر صرفه‌جویی در مصرف باتری بخواهید از بازی کردن اجتناب کنید، چرا که بازی‌های موبایل آن هم با گرافیک بالا از دلایل تخلیه سریع باتری است.

 

بسیاری از برنامه‌ها مثل پیام رسان‌ها، اینستاگرام، واتساپ و… به دلیل اینکه سعی دارند همیشه شما را در دسترس نگه دارند، حتی زمانی که به طور فعال از آن‌ها استفاده نمی‌کنید باتری مصرف می‌کنند.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

از تعداد برنامه‌های محدودتری استفاده کنید: معمولاً ما فقط از ۲۰% از برنامه‌های گوشی‌مان استفاده می‌کنیم. در حالی که برنامه‌های بلااستفاده در پس زمینه کار می‌کنند و باتری مصرف می‌کنند.

کار در پس زمینه برنامه‌ها را متوقف کنید: اگر دیدید برنامه‌ای بیش از اندازه باتری مصرف می‌کند، آن را محدود کنید. به این قسمت بروید:

Settings > Apps & notifications > Select the app > Advanced > Battery > Background restriction > Restrict

فقط توجه داشته باشد که با این کار ممکن است یک سری از قابلیت‌ها را از دست بدهید.

برنامه‌ها را ببندید: به این منظور به قسمت زیر بروید:

Settings > Apps & notifications > Select the app > Force stop . از آن‌جایی که اندروید بر پایه چند وظیفگی است ممکن است بستن برنامه‌ها کمی پردردسر به نظر بیاید ولی با این کار درصد قابل توجهی از باتری را ذخیره می‌کنید.

به میزان مصرف خود توجه کنید: به برنامه‌ها و میزان استفاده و مصرف آنها توجه داشته باشید تا بتوانید بهتر مصرف باتری گوشی‌تان را مدیریت کنید.

 

۴. سایر مشکلات و نکات مربوط به باتری 

GPS, Wi-Fi و Bluetooth: در صورتی که نیازی به این سه ندارید آن‌ها را خاموش کنید.

دوربین: عکاسی و فیلم برداری انرژی زیادی از باتری گوشیتان می‌گیرد. پس زمانی که باتری گوشی موبایل را لازم دارید از گرفتن عکس و فیلم اجتناب کنید.

احساس سرما می‌کنید؟: دمای پایین به میزان قابل ملاحظه‌ای بر عمر باتری تاثیر می‌گذارند. باتری‌های لیتیوم-یونی در سرمای شدید نمی‌توانند شارژ شوند و سرمای دائمی شدید باتری را خراب می‌کند. راه‌حل این مشکل این است که گوشی موبایل خود را کنار بدنتان قرار دهید تا دمای بدن آن را گرم‌تر کند.

به روز بمانید: به روزرسانی‌های نرم افزار اغلب با بهبود عمر باتری همراه هستند، بنابراین ایده خوبی است که همیشه تلفن خود را به آخرین نسخه نرم افزار موجود به روز کنید.

یک شارژر قابل حمل بگیرید: یک باتری قابل حمل خوب می‌تواند غذای گوشی موبایل شما را همیشه تامین کند، با این روش نیازی نیست برای شارژ گوشی‌تان به دیوار بچسبید!

در این مقاله سعی شد روی فاکتورهای اصلی تخلیه باتری و یافتن راه‌حل‌ها تمرکز شود. شما برای زنده نگه داشتن گوشی هوشمند خود چه کاری انجام می‌دهید؟ نظرات و تجارب خود در این زمینه را با من و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

0
کــارمـا :
390
مونا هستم. عاشق فناوری و دنیای تکنولوژی. اگه دنبال مقالات کاربردی توی اینترنت هستید جای درستی اومدید.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
monatorabi68