راهنمای خرید سیم برق

1 سال پیش - خواندن 12 دقیقه

نخستین کاربرد انرژی برق، تامین روشنایی بود که در دهه ۱۸۵۰ عملی شد.به طوری که اماکن عمومی، ایستگاههای قطار و فانوسهای دریایی نزدیک ساحل، از روشنایی الکتریکی برخوردار شدند.در این دوران ولتاژ الکتریکی پایین بود و الکتریسیته به وسیله سیمهای معمولی منتقل می‌شد.

با اختراع و تکمیل ژنراتور و بهره گیری از انرژی آب و سوختهای فسیلی در ماشینهای بخار، زمینه بهره‌گیری از انرژی الکتریکی افزایش یافت .

و همزمان با پیشرفتهایی که در زمینه استفاده از برق متناوب a.c. و تبدیل ولتاژهای کم به ولتاژهای زیاد به دست آمد .برنامه انتقال الکتریسیته به نقاط دورتر در دستور کار قرار گرفت و شبکه‌های الکتریکی ایجاد و رو به گسترش گذاشت، در همین روند بود که استفاده از کابل نیز آغاز شد.

نمایندگی سیم و کابل کمان

شرکت صنایع سیم و کابل کمان بزرگترین و شناخته شده ترین تولیدکننده انواع سیم و کابل در کشور می باشد. کابل کمان تولیدکننده انواع سیم های مفتولی تک رشته ، سیم های نایلونی و کیسه ای و سیم های ارت ساختمانی می باشد. کابل کمان مرکز فروش سیم و کابل در انواع مختلف و برای نیازهای مختلف کاربران می باشد.برای استعلام آخرین قیمت سیم برق با دفاتر فروش کابل کمان موجود در سایت تماس بگیرید.

تاریخچه سیم و کابل در جهان

در سال ۱۸۷۶ اندیشه تولید کابل با روکش لاستیکی به مرحله اجرا درآمد.در این مرحله چند رشته سیم مسی را به هم تابیده و با نوعی کائوچوی طبیعی به نام « گوتاپرچا » (Guttapercha ) روکش می‌کردند.

در سالهای نخست دهه ۱۸۸۰ کابلهای ساخته شد که با مواد نفوذناپذیر در برابر آب عایق و روکش شدند.از آن پس استفاده از مواد دیگر متداول گردید . بدین ترتیب می‌توان ادعا کرد که صنعت کابلسازی، نزدیک به ۱۲۵ سال پیشینه دارد.

در آن زمان، فرآیند ساخت کابل بدین شکل بود که ابتدا یک ماده عایق با خاستگاه گیاهی را به دور رسانا پیچیده آن را در دمای ۱۳۰-۱۴۰ درجه سانتیگراد خشک و سپس آن را با مواد روغنی؛ رزین یا موم اشباع می‌کردند و سرانجام با سرب روکش می‌نمودند.

اما در سال ۱۸۸۷ شیمیدانها از راه سنتز مواد عایقی جدید موفق به تهیه ماده‌ای به نام « باکلیت» شدند که ارزانتر از لاستیک بود.در همین دوران شبکه‌های با ولتاژ بالاتر نیز جای خود را باز کرده بودند به طوری که در سال ۱۸۹۸، نخستین کابل ۱۰ کیلوولت سه رشته‌ای، برای یک شبکه برق متناوب سه فاز ساخته شد.

همراه با روند تکمیلی ساخت کابل که پیوسته ادامه داشت، در سال ۱۹۳۵، یک کارشناس سوئیسی به نام بورل (Borel ) با قراردادن دو الکترود در داخل روغن و با گذاشتن لایه‌های مختلفی از کاغذهای عایق در میان دو الکترود ولتاژ شکست این مواد را اندازه‌گیری کرد و نشان داد که با بهبود شرایط ساخت کیفیت عایقهای کاغذی بالا می‌رود و می‌توان آنها را در ولتاژهای بالاتر به کار گرفت.

با این پیشرفت ساخت کابلهای با ولتاژ بالاتر روز به روز گسترش یافت و با بهره گیری از مواد دیگری مانند EPR , PVC , PE و دامنه فعالیت در صنعت کابلسازی فراگستر شد و سرمایه‌گذاریهای کلانی را جذب کرد.

عوامل موثر بر هزینه تمام شده سیم

  • انواع سیم و کاربرد آن ها

سیم ها از دو بخش ‌هادی (مسی یا آلومینیومی) و یک عایق PVC تشکیل شده اند.‌ بخش هادی الکتریسته سیم به منظور انتقال جریان الکتریکی و… از یک نقطه به نقطه دیگر است. عایق سیم ها هم از رشته های هادی سیم محافظت می کنند، این بخش از سیم برق به صورت یک لایه نازک روی ‌هادی قرار می گیرد.

سیم ‌ها معمولا جهت انتقال سیگنال ‌های الکتریکی و مخابراتی به کار گرفته می شوند. سیم ها از جنبه های گوناگونی در طبقه بندی های مختلف قرار می گیرند و معیار های گوناگونی برای تعیین انواع مختلف سیم های برق ساختمانی و قیمت سیم برق ساختمان وجود دارد، از جمله این معیار ها می توان به جنس رسانا یا عایق بودن سیم، منعطف یا غیر منعطف بودن سیم، نوع کاربرد سیم، محل کاربرد و… اشاره کرد. بر اساس معیار ها سیم های برق ساختمانی در یک تقسیم بندی کلی شامل موارد زیر هستند.

  • سیم های نیمه افشان

سیم ‌های نیمه افشان تقریبا ساختاری مشابه سیم‌ های مفتولی دارند و در زمینه‌ های مشابهی هم کاربرد دارند. با این تفاوت که در کاربرد هایی که نیاز به انعطاف بیشتری نسبت به سیم مفتول باشد، از سیم های نیمه افشان استفاده می‌ کنند.

  • سیم های مفتولی یا سیم های خشک

سیم های مفتولی که به سیم های خشک نیز معروف هستند، یک رسانای منفرد اند که با یک لایه عایق PVC محافظت می‌ شوند و در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارند. هم‌ چنین از این نوع سیم ها در سیم‌ کشی داخلی تابلو ها و توزیع کننده ‌های برق و کاربرد های این چنینی استفاده می ‌شود.

نصب سیم های مفتول یا سیم های خشک در زیر گچ و داخل لوله ها مجاز است. در فرکانس‌ های بالا از سیم های مفتولی استفاده می کنند و بهتر است بدانید که هزینه‌ سیم مفتول نسبت به انواع دیگر سیم کمتر است. لازم به ذکر است که ولتاژ نامی سیم های مفتول از ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت است.

  • سیم های افشان یا سیم های انعطاف ‌پذیر

سیم های افشان و یا سیم های انعطاف‌ پذیر شامل بسیاری از رشته‌ های نازک ‌هادی از جنس مس آنیل شده هستند که به هم تابیده شده ‌اند و توسط یک لایه عایق از جنس PVC محافظت شده ‌اند. این سیم‌ های افشان یا انعطاف پذیر در سیم‌ کشی ساختمان ها و در مواردی که به سیم هایی با انعطاف‌ پذیری بالا لازم باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

در جریان های یکسان سیم های افشان سطح مقطع بیشتری نسبت به سیم های مفتول دارند. لازم به ذکر است که ولتاژ نامی‌ سیم‌ های افشان از ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت است و در سطح مقطع‌ های ۰.۵ تا ۲۴۰ میلی‌متر مربع تولید و عرضه می‌ شوند. برای کسب اطلاعات کامل راجب قیمت کابل افشان و انواع آن کلیک نمایید.

سیمهای تقلبی عامل اصلی آتش سوزی

سیمهای تقلبی و بی کیفیت که با تلفات بالایی نسبت یه سیم و کابل های برق استاندارد مورد استقبال مردم قرار گرفته است باعث می شود تا ضمن افزایش تلفات شبکه برق در بخش توزیع و مصارف خانگی باعث بروز آتش سوزی های گسترده در کشور شود.

جنس ضعیف و بی کیفیت عایق این سیم ها و ایجاد حرارت بالای ناشی از تلفات برق در آنها به راحتی شرایط ایجاد جرقه و آتش سوزی را در ساختمان ها فراهم کرده است طوری که سازمان آتش نشانی عامل بیش از ۵۰ درصد آتش سوزی ها را ناشی از اتصالات برق می داند. گرچه اتصالات برقی تماما ناشی از سیم های برق بی کیفیت نیست ولی درصد بالایی از آن را شامل می شود.

ثبت اختراع کابل های تقلبی!

در بازار آشفته‌ای که گران شدن مس به آشفته‌تر شدن آن دامن زده ‌است، محمد‌باقر پورعبدالله، کارشناس انجمن سیم و کابل سندیکای برق ادعای ثبت اختراع کابل‌های غیر‌استاندارد را مطرح می‌کند.

وی به می‌گوید: گران شدن مس سبب شد در واحدهای کوچک تولیدکننده سیم و کابل، از سطح مقطع مس به‌تدریج کاسته شود و استفاده از سایر فلزات در سیم و کابل معمول شد.کارشناس انجمن سیم و کابل سندیکای برق اضافه می‌کند: در حال حاضر کابل‌های افشان با هادی آلومینیومی در کشور تولید می‌شود که به آن CCA می‌گویند. یا حتی سیم‌هایی تولید می‌شود که داخل آن آهن به کار رفته و فقط لایه نازکی از مس روی سیم را می‌پوشاند. این سیم‌ها به CCS شهرت دارند.

وی با اشاره به اینکه مقاطع مشخصی از مس، شدت (آمپر) معینی از برق را عبور می‌دهد، بیان می‌کند: استفاده از فلزات به جز مس در سیم، شدت عبور جریان را کاهش داده و کابل داغ می‌شود. در نتیجه زمینه اتصالی و بروز آتش‌سوزی فراهم می‌شود.

محاسبه سطح مقطع کابل

در این بخش به محاسبه سطح مقطع کابل می پردازیم . سطح مقطع مورد نیاز برای سیم و کابل را بایستی با در نظر گرفتن موارد ذیل تعیین نمود.

– شدت جریان مجاز سیم و یا کابل
– افت ولتاژ مجاز (بستگی به مصرف کننده دارد)
– شرایط محیطی سیم و کابل (دمای محیط محل نصب سیم و کابل و همجواری سیم و کابل ها )
– طول سیم یا کابل مورد نیاز
روش محاسبه سطح مقطع سیم و کابل جهت یک مصرف کننده مطابق روش ذیل می باشد.

۱- محاسبه جریان مصرفی مصرف کننده در سیم و کابل

برای محاسبه جریان مجاز سیم و کابل ابتدا از روابط توان، جریان مصرفی مصرف کننده را محاسبه می کنیم.
جریان بار باید همواره از جریان مجاز سیم وکابل کمتر باشد.
شدت جریان مجاز سیمها و کابلها معمولاً برای دمای ۲۵ درجه سانتی گراد در جداول استاندارد مشخص شده است.
برای محاسبهجریان در دماهای دیگر باید ضریب مربوطه در نظر گرفته شود .
همچنین ضریب مربوط به قرار گرفتن چند رشته سیم یا کابل در مجاورت یکدیگر( ضریب همجواری ) نیز باید منظور گردد.
با استفاده از روابط زیر جریان نامی مصرف کننده را بدست می آوریم.

۲ – محاسبه جریان کابل مورد نیاز با در نظر گرفتن شرایط دمایی و همجواری سیم ها و کابل ها

جریان مجاز داده شده در جداول سیم و کابلها بر اساس دمای
محیط بیست و پنج درجه سانتیگراد و در نظر گرفتن یک کابل یا سیم در کانال یا داکت میباشد.
در صورت افزایش دمای محیط و یا افزایش تعداد رشته های
سیم و کابل در کنار هم بدلیل بدتر شدن شرایط تبادل حرارت سیم و کابل با محیط(K) و ضریب همجواری (F) میبایست
جریان مجاز بدست آمده از مرحله قبل (جریان نامی مصرف کننده) را بر ضرایبی بنام ضریب تصحیح حرارتیتقسیم نماییم .
این محاسبه در دماهای بالا و یا تعداد کابل و سیم بیش از یک رشته منجر به انتخاب
سطح مقطع بالاتری از جدول کابلها خواهد شد.
را میتوانیم از فرمولهای زیر بدست آوریم. F را از جدول 2 انتخاب میکنیم ولی K برای محاسبه

۳-انتخاب سطح مقطع مناسب از جدول جریان مجاز :

حال پس از محاسبه جریان سیم و کابل با در نظر گرفتن دو پارامتر فوق میبایست سطح مقطع مناسب را از جدول جریان مجاز سیم و کابلها انتخاب نماییم.

۴-محاسبه درصد افت ولتاژ سیم یا کابل و مقایسه با درصد افت ولتاژ مجاز :

پس از انتخاب سطح مقطع مورد نیاز در مرحله قبل با در نظر گیری
شرایط دمای محیط (اعمال ضریب تصحیح حرارتی) و شرایط همجواری سیم و کابل
و سطح مقطع (P) و توان مصرف کننده (L) ها در کنار یکدیگر (اعمال ضریب تصحیح همجواری)
سپس باید درصد افت ولتاژ مجاز را که تابعی از طولاست,
براساس فرمولهای زیر محاسبه نماییم. (S)

اگر افت ولتاژ که از فرمولهای بالا بدست آمد کمتر از افت ولتاژ مجاز بود بدین معنی است که سطح مقطع انتخابی صحیح است.
در صورتیکه درصد افت ولتاژ محاسبه شده از حد مجاز بیشتر باشد لازم است سیم یا کابل با
مقطع بزرگتر از انتخاب قبلی در نظر گرفته شود و سپس
مجددا افت ولتاژ سیم باکابل با مقطع انتخابی جدید را محاسبه می کنیم.
افت ولتاژ مجاز بستگی به ماهیت مصرف کننده دارد بعنوان مثال افت ولتاژ برای تجهیزات الکترونیکی بدلیل
حساسیت شان کمتر از تجهیزات موتوری است.

فاکتورهای مهم در انتخاب سیم مرغوب

کابل ها از اجزای اصلی خطوط انتقال در شبکه های توزیع و انتقال برق هستند. در ادامه می توانید روش شناسایی سیم و کابل مرغوب را مشاهده کنید.

کیفیت کابل های به کار رفته در میزان عمر مفید و همچنین میزان تلفان بسیار موثر است.

قطر زیاد عایق یا غلاف سیم وکابل دلیلی مبنی بر مرغوب بودن آن محصول نیست . متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با کاستن از وزن مس لازم در سیم و کابل و افزودن به قطر عایق یا غلاف سبب می شوند وزن محصول مناسب به نظر برسد اما این محصول قابلیت استفاده برای مورد طراحی شده را نخواهد داشت و در صورت استفاده سبب بروز آتش سوزی و یا مشکلات دیگر می شود.

روش شناسایی سیم و کابل مرغوب

۱ – سطح بیرونی سیم و کابل باید صاف و فاقد هرگونه فرورفتگی و برجستگی باشد (موج دار بودن سطح سیم وکابل های غیرقابل انعطاف ایراد محسوب نمی شود).

۲ – قطر زیاد عایق یا غلاف سیم وکابل دلیلی مبنی بر مرغوب بودن آن محصول نیست متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با کاستن از وزن مس لازم در سیم و کابل (با کاستن تعداد رشته های مس و یا قطر رشته های مس) و افزودن به قطر عایق یا غلاف سبب می شوند وزن محصول مناسب به نظر برسد اما این محصول قابلیت استفاده برای مورد طراحی شده را نخواهد داشت و در صورت استفاده سبب بروز آتش سوزی و یا مشکلات دیگر می شود.برای کسب اطلاعات کامل راجب قیمت کابل افشان و انواع آن کلیک نمایید.

۳ – هنگامی که سیم را از مقطع برش می زنیم (توسط سیم چین یا تیزبر) باید هادی (مس) در مرکز عایق قرار گرفته باشد که اصطلاحاً به آن سنتر بودن هادی گفته می شود.

۴ – هنگامی که کابل را از مقطع برش می زنیم باید غلاف به گونه ای سیم ها را در برگرفته باشد که ضخامت غلاف در اطراف سیم ها مساوی باشدکه اصطلاحاً به آن سنتر بودن سیم ها گفته می شود.

۵ – عایق سیم هنگام جداسازی از هادی (مس) باید به آسانی و به صورت کشسان از روی مس جدا گردد.

۶ – در مورد کابل ها باید دقت نمود که جداسازی سیم ها از هم و از غلاف کاملاً آسان انجام پذیرد.

۷ – در رابطه با سیم و کابل های مسی (که مورد بحث این نوشته می باشد) هادی مس باید شرایط زیر را داشته باشد:

الف – از مس خالص نرم شده (آنیل شده) تهیه شده باشد.

ب – سطحی کاملاً شفاف و براق داشته باشد.

ج – اکسید نشده باشد (رشته های مس سیاه نباشند).

د – قابل انعطاف باشد (با خم و راست شدن سیم، رشته های هادی نشکند).

ه – به اندازه کافی و طبق جداول استاندارد برای هر مقطع سیم، مس مصرف شده باشد (کم بودن میزان مس سبب می شود مقاومت هادی به نسبت استاندارد آن مقطع زیاد باشد و استفاده مازاد آن سبب هدر رفتن فلز گران بهای مس می شود و در نتیجه قیمت تمام شده سیم یا کابل افزایش می یابد).


0
کــارمـا :
40
در مجله برق و الکترونیک تسلا به مطالب پیرامون صنعت برق و الکترونیک خواهیم پرداخت.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
gluebaz