رزین اپوکسی غلیظ و رقیق

2 سال پیش - خواندن 6 دقیقه

رزین اپوکسی غلیظ و رقیق

رزین، هر ترکیب آلی طبیعی یا مصنوعی که از یک ماده مایع غیر کریستالی یا چسبناک تشکیل شده باشد. رزین های طبیعی معمولاً مواد آلی قابل ذوب و قابل اشتعال هستند که شفاف یا نیمه شفاف هستند و به رنگ زرد تا قهوه ای هستند. آنها در ترشحات گیاهی تشکیل می شوند و در مایعات آلی مختلف حل می شوند اما در آب حل نمی شوند. رزین های مصنوعی دسته بزرگی از محصولات مصنوعی را تشکیل می دهند که برخی از خواص فیزیکی رزین های طبیعی را دارند اما از نظر شیمیایی متفاوت هستند. رزین های مصنوعی به وضوح از پلاستیک ها متمایز نمی شوند.

در شیمی پلیمر و علم مواد، رزین یک ماده جامد یا بسیار چسبناک با منشا گیاهی یا مصنوعی است که به طور معمول به پلیمر تبدیل می شود. رزین ها معمولا مخلوطی از ترکیبات آلی هستند. این مقاله بر روی رزین های طبیعی تمرکز دارد.

گیاهان برای مزایای محافظتی خود در پاسخ به آسیب رزین ترشح می کنند. رزین از گیاه در برابر حشرات و عوامل بیماری زا محافظت می کند. رزین‌ها طیف وسیعی از گیاه‌خواران، حشرات و عوامل بیماری‌زا را اشتباه می‌گیرند، در حالی که ترکیبات فنلی فرار ممکن است عواملی مانند پارازیتوئیدها یا شکارچیان گیاه‌خوارانی را که به گیاه حمله می‌کنند جذب کنند.

بیشتر رزین های طبیعی از درختان به ویژه کاج و صنوبر تراوش می کنند. تشکیل رزین در نتیجه آسیب به پوست در اثر باد، آتش، رعد و برق یا دلایل دیگر رخ می دهد. ترشح مایع معمولاً برخی از اجزای فرارتر خود را با تبخیر از دست می دهد و یک بقایای نرم در ابتدا به راحتی حل می شود اما با افزایش سن نامحلول می شود. چینی های باستان، ژاپنی ها، مصری ها و دیگران از رزین ها در تهیه لاک و لاک استفاده می کردند.

رزین های طبیعی را می توان به دو دسته محلول در روح و محلول در روغن طبقه بندی کرد. در میان اولی ها، بلسان ها هستند که مدت ها به عنوان یک عامل شفابخش محبوب بودند. سقز به عنوان حلال استفاده می شود. و ماستیک ها، خون اژدها، دامار، ساندراک و لاک ها همه به عنوان اجزای لاک استفاده می شود. رزین های محلول در روغن شامل رزین است که همراه با سقز از کاج برگ بلند به دست می آید و برای مدت طولانی برای کاربردهای مختلف از جمله صابون سازی استفاده می شود. کوپال ها که در لاک ها استفاده می شود. کهربا، سخت ترین رزین طبیعی، ساخته شده در جواهرات؛ لاک شرقی، مشتق شده از درخت بومی چین؛ و روغن بادام هندی که از آجیل بادام هندی به دست می آید.

در صنعت مدرن، رزین‌های طبیعی تقریباً به طور کامل با رزین‌های مصنوعی جایگزین شده‌اند که به دو دسته تقسیم می‌شوند، رزین‌های ترموپلاستیک که پس از عملیات حرارتی پلاستیکی باقی می‌مانند و رزین‌های ترموست که در اثر حرارت نامحلول و غیرقابل ذوب می‌شوند.


ترکیب بندی

بیشتر رزین های گیاهی از ترپن ها تشکیل شده اند. اجزای خاص عبارتند از آلفا پینن، بتا پینن، دلتا-3 کارن و سابینن، ترپن های تک حلقه ای لیمونن و ترپینولن، و مقادیر کمتری از سسکوی ترپن های سه حلقه ای، لانگفیولن، کاریوفیلن و دلتا کادینن. برخی از رزین ها همچنین حاوی نسبت بالایی از اسیدهای رزینی هستند. از طرف دیگر رزین ها فرار کمتری دارند و در میان سایر ترکیبات از دی ترپن ها تشکیل شده اند.


روزین

رزین رزین جامد شده ای است که ترپن های فرار با تقطیر از آن جدا شده اند. رزین معمولی توده ای شفاف یا نیمه شفاف، با شکستگی زجاجیه و رنگی کم رنگ زرد یا قهوه ای، بدون بو یا دارای بو و طعم خفیف سقز است. رزین در آب نامحلول است، بیشتر در الکل، اسانس ها، اتر و روغن های چرب داغ محلول است. رزین با حرارت دادن نرم و ذوب می شود و با شعله ای روشن اما دودی می سوزد.

رزین از مخلوط پیچیده ای از مواد مختلف از جمله اسیدهای آلی به نام اسیدهای رزینی تشکیل شده است. اسید رزین مربوط به ترپن ها، ترپن های اکسید شده است. اسیدهای رزینی در قلیاها حل می‌شوند و صابون‌های رزینی را تشکیل می‌دهند که از آن‌ها اسیدهای رزینی پس از درمان با اسیدها بازسازی می‌شوند. نمونه‌هایی از اسیدهای رزینی عبارتند از: اسید ابیتیک (اسید سیلویک)، C20H30O2، اسید پلیکاتیک موجود در سدر، و اسید پیماریک، C20H30O2، که جزء رزین گالیپوت است. اسید ابیتیک را می توان با استفاده از الکل داغ نیز از رزین استخراج کرد. اسید پیماریک شباهت زیادی به اسید آبئیتیک دارد که هنگام تقطیر در خلاء وارد آن می شود. قرار است از سه ایزومر تشکیل شده باشد.

رزین از کاج و برخی گیاهان دیگر، عمدتاً مخروطیان به دست می آید. رزین‌های گیاهی عموماً به‌عنوان ترشحات ساقه تولید می‌شوند، اما در برخی از گونه‌های دالچامپیا و کلوزیا در آمریکای مرکزی و جنوبی به عنوان پاداش گرده‌افشانی تولید می‌شوند و توسط برخی از گونه‌های زنبورهای بدون نیش در ساخت لانه استفاده می‌شوند. بره موم، که عمدتاً از رزین های جمع آوری شده از گیاهانی مانند صنوبر و مخروطیان تشکیل شده است، توسط زنبورهای عسل برای مهر و موم کردن شکاف های کوچک در کندوهای خود استفاده می شود، در حالی که شکاف های بزرگتر با موم زنبور عسل پر می شوند.


رزین اپوکسی

این رزین اپوکسی شفاف 2 قسمتی توسط برنامه های خلاقانه هنرمندان طراحی شده است که می تواند روی نقاشی ها (روغن یا اکریلیک) اعمال شود تا آثار هنری، عکس ها و موارد دیگر را تقویت و محافظت کند. در حال حاضر، به دست آوردن پوشش ضخیم، براق و شیشه مانند را می توان در 4 مرحله ساده به دست آورد:

مقادیر مساوی از A-Resin و B-Hardener را با هم مخلوط کنید

چند دقیقه کاملا با هم هم بزنید

بریزید و روی آثار هنری پخش کنید

بگذارید 24 ساعت خشک شود

ArtResin® شامل HALS است، یک افزودنی که حتی از شروع چرخه طبیعی که باعث زرد شدن می شود، نور UV جلوگیری می کند، بنابراین ArtResin® شفاف باقی می ماند! این رزین خود تراز کننده حاوی یک عامل آزاد کننده حباب است و دارای زمان کار طولانی تری نسبت به سایرین است، ترک نمی خورد و نمی شکند و حاوی VOC یا بخار نیست و استفاده از آن را بدون ماسک تنفسی ایمن می کند. کاملاً با جوهر و سایر رنگ‌ها مخلوط می‌شود.


رزین اپوکسی غلیظ

این نوع از رزین نسبت به دیگر رزین‌های موجود در بازار میزان افزایش به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی در ساخت زیورآلات دارد. شرکت روشان فام تولید کننده رزین اپوکسی با بالا، بخش بزرگی از بازار رزین گشور را در اختیار دارد.


رزین آپوکسی رقیق

این نوع از رزین به دلیل آن است که کمی در گرم کردن و استفاده نیاز به حباب گیری دارد.

همین عدم وجود حباب در این گونه از رزین‌ها باعث می‌شود که این محصول تولیدی برند روشان فام کاربرد بسیار زیادی برای طراحی و ساخت آثار خلاقانه داشته باشد.


منبع: https://rawshan.com/export-of-resin/

0
کــارمـا :
36
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
gawepe4774