ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

ساخت فیلم آموزشی

3 سال پیش - خواندن 9 دقیقه

ساخت یک فیلم آموزشی می تواند یک کمک آموزشی بسیار خوب یا فقط یک روش سرگرم کننده برای به اشتراک گذاشتن دانش خود با بقیه جهان باشد. به لطف دسترسی آسان و شهرت زیاد سایتهایی مانند YouTube (که بیش از 1.8 میلیارد کاربر دارد ) ، فیلم های آموزشی راهی عالی برای آموزش آنچه می دانید به دیگران است. یک آموزش بصری و شنیداری برای دانش آموزانی که از طریق شنوایی و بینایی بهتر یاد می گیرند جذاب تر است. فرقی نمی کند که می خواهید به میلیون ها نفر برسید یا یک کلاس مدرسه ابتدایی ، فیلم های آموزشی اطلاعات را به روشی بسیار موثر و فعال برقرار می کنند.


ساخت فیلم آموزشی چه اصولی دارد؟

درست است که ساختن فیلم آموزشی کمک خیلی زیادی به ما می کند و دیگر نیاز نیست برای هر چیزی که می خواهیم یاد بگیریم به سراغ آموزشگاه ها، دانشگاه ها و … برویم ولی اینگونه هم نیست که ساخت فیلم آموزشی قاعده ای نداشته باشد. معمولا فیلم هایی می توانند جذاب تر باشند که اولا کسی که می خواهد آموزش بدهد تکنیک آموزش دادن را به درستی بلد باشد و نسبت به موضوع اشراف کامل داشته باشد و ثانیا از تجهیزات و تکنیک های فیلمبرداری و تدوین به بهترین نحوه استفاده کند. هر چه تصویر فیلم آموزشی جذاب تر باشد و رنگ و لعاب بهتری در اصطلاح داشته باشد، مخاطب بیشتر راغب می شود فیلم را ببیند و درصد یادگیری بالاتری هم دارد.

 

قسمت اول: از جزئیات فنی غافل نشوید

مقدمات ساخت کلیپ آموزشی

دستگاهی را که می خواهید استفاده کنید، انتخاب کنید. آیا ترجیح می دهید فیلم آموزشی خود را با تلفن هوشمند یا دوربین دیجیتال ضبط کنید ، یا فقط دوست دارید از یک دوربین فیلمبرداری پیچیده و میکروفون استفاده کنید؟ با در نظر گرفتن آنچه شما برای ساخت فیلم خود قبل از شروع نیاز دارید ، تولید یک فیلم آموزشی با کیفیت خوب راحت تر خواهید بود.

به روشنایی توجه کنید. نور کافی، کافی است ، بنابراین عکسبرداری را در مکانی با نور روز مناسب در نظر بگیرید. همچنین می توانید خودتان چراغ های خود را به سایت فیلمبرداری بیاورید تا فیلم آموزشی شما جلوه ای روشن داشته باشد.

دوربین جهت فیلمبرداری فیلم آموزشی


میکروفون مناسبی نصب کنید. میکروفون مناسب به شما امکان می دهد پیام شما در فیلم آموزشی شما کاملاً واضح دریافت شود. حتی با یک میکروفون کوچک می تواند کیفیت بهتری داشته باشد.

اهداف خود را در نظر بگیرید. آیا این آموزش را می خواهید در یک کارگاه حرفه ای یا در کلاس نشان دهید؟ در این صورت ، شاید لازم باشد به فکر استفاده از دوربین با کیفیت بالاتر باشید تا ضبط خود را حرفه ای جلوه دهید. از طرف دیگر ، اگر این کار را برای سرگرمی انجام دهید ، احتمالاً راحت تر از فیلمبرداری با دستگاهی که قبلاً در اختیار دارید ، مانند تبلت یا گوشی هوشمند ، راحت تر خواهید بود.


فیلمبرداری فیلم آموزشی

مکان فیلمبرداری را انتخاب کنید. بهترین مکان برای عکسبرداری باید محلی باشد که احساس خوبی داشته باشید و بتوانید تجهیزات مناسبی را برای فیلمبرداری فیلم آموزشی خود نصب کنید. علاوه بر این ، ترجیح داده می شود مکانی را انتخاب کنید که صدای کمتری داشته باشد زیرا این امر می تواند در ضبط اختلال ایجاد کند.

در صورت امکان ، قبل از شروع به سایت فیلمبرداری مراجعه کنید. سطح سر و صدا را در ساعات مختلف روز ارزیابی کنید و تنظیماتی را که می خواهید در آن آموزش ببینید را انتخاب کنید.


ادیت کلیپ آموزشی

از دستگاه ویرایش استفاده کنید. پس از فیلمبرداری از آموزش خود ، ممکن است بخواهید تغییراتی ایجاد کنید. ابزاری مانند Windows Movie Maker (برای رایانه شخصی) یا iMovie (برای Mac) می تواند در ویرایش فیلم آموزشی شما بسیار مفید باشد. این نوع نرم افزار نه تنها به شما امکان وارد کردن و ویرایش آموزشها ، افزودن فایلهای صوتی و ویرایش آنها را می دهد ، بلکه فیلم خود را به صورت آنلاین نیز به اشتراک می گذارید.

استفاده از کمک های فنی اضافی را در نظر بگیرید تا از ویژگی های جالب استفاده کنید. ابزارهایی مانند Go! Animate (که به شما امکان طراحی کارتون را می دهد) ، Google Story Builder (که به شما امکان می دهد مینی فیلم و فیلم بسازید) و Stupeflix (که به شما امکان می دهد تصاویر و فیلم ها را به صورت اسلایدی متحرک کنید) می توانند ویدیوی شما را حرفه ای کنند .


انتشار فیلم آموزشی

در سایتی مانند YouTube گشت بزنید. سایتی را پیدا کنید که بخواهید فیلم آموزشی خود را برای دیدن دنیا وارد کنید. YouTube یک گزینه ایده آل است زیرا بهترین ابزارها را برای بهبود کیفیت فیلم ها و درج آموزشها به اشتراک می گذارد یا آنها را به راحتی به اشتراک می گذارد. چند نفر تصمیم دارند فیلم های خود را در YouTube بارگذاری کنند.

فیلم های آموزشی دیگر را دنبال کنید. پیش از تهیه آموزش خود ، شاید مفید باشد که سایر فیلم ها را بررسی کنید تا بدانید چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید.

به آنچه قبلاً وجود دارد توجه داشته باشید. این به شما کمک می کند تا بدانید چگونه آموزش خود را برجسته کنید. کمی تحقیق در مورد YouTube یا Google در مورد موضوع خود به شما امکان می دهد تا بدانید چه نوع فیلم های آموزشی از قبل در این زمینه وجود دارد.

اگر فیلم های مشابهی را که قبلاً وجود داشته است مشاهده کردید ، ناامید نشوید. اکثر افراد برای یادگیری چیزهای جدید آموزشهای زیادی را مشاهده خواهند کرد.

از سایر آموزش ها بیاموزید که چگونه فیلم خود را بی نظیر کنید. همه مواردی را که باید بدانید و در محتوای دیگر نیست شناسایی کنید و مطمئن شوید که آن را در آموزش خود قرار داده اید.


قسمت دو: آماده کردن

ایده فیلم آموزشی

منطقه مورد علاقه خود را تعیین کنید. موضوعی را انتخاب کنید که خیلی خوب می دانید یا چیز جدیدی یاد بگیرید و آنچه را که آموخته اید به دنیا بفهمانید.

نوع فیلم آموزشی را که می خواهید درست کنید انتخاب کنید.

آیا این یک آموزش تشریحی خواهد بود یا اطلاعات عمیقی در مورد یک موضوع خاص ارائه خواهید داد؟

آیا تعاملاتی در فعالیت ها وجود خواهد داشت ، یا در کل ویدیو صحبت خواهید کرد؟

قبل از شروع فیلمبرداری ، یک ایده کلی از آموزش خود بگیرید.

نوشتن ایده و سناریو برای ساخت فیلم آموزشی


سناریو کلیپ آموزشی

یک سناریو بسازید. آماده سازی خوب برای ساخت فیلم شما اساسی است. بسیاری از افراد (به خصوص کسانی که جلوی دوربین خجالتی هستند) وقتی حرف های خود را تکرار می کنند احساس راحتی بیشتری می کنند.

اطمینان حاصل کنید که اطلاعات ارائه شده درست است. قبل از ساخت فیلم آموزشی ، داده هایی را که در دسترس دارید دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید. شما نمی دانید که چند نفر این آموزش را تماشا می کنند!


تمرین قبل از فیلمبرداری

با سناریو خود تمرین کنید. راز ساختن یک فیلم آموزشی که به نظر شما یک متخصص درسی است اعتماد به نفس در خودتان است. و بهترین راه برای داشتن این اعتماد به نفس تمرین است.

جلوی آینه تمرین کنید. تلاش برای ساختن خط داستانی بدون حضور کسی برای قضاوت ، راهی عالی برای تنظیم دقیق جزئیات و جلب اعتماد است.

با یک دوست تمرین کنید و از آنها نظر خود را بپرسید. می تواند مفید باشد که شخص دیگری قبل از فیلمبرداری فیلمنامه شما را گوش دهد و آن را منتشر کند.

تا زمانی که ممکن است ، تمرین تمرین سناریو بدون استفاده از یادداشت ها را انجام دهید.


لوازم جانی برای کلیپ های آموزشی

تمام لوازم جانبی مورد نیاز خود را پیدا کنید. به پیامی که می خواهید ارسال کنید فکر کنید و دنده ای را پیدا کنید که باعث شفافیت صدا و پویایی فیلم می شود.

فیلم های آموزشی بیشتری را تماشا کنید تا بفهمید طراحان آنها به طور موثر از لوازم جانبی استفاده می کنند یا نه. البته عدم تولید دقیق فیلم های دیگر بسیار مهم است ، اما می توانید از این طریق الهام بگیرید.

به یاد داشته باشید که داشتن هر تعداد لوازم جانبی که می خواهید به همان راحتی که پیچیده است نیز آسان است. برای ساخت فیلم آموزشی خود هیچ راهنمایی خاصی وجود ندارد! وسایلی که در آموزش خود استفاده می کنید بسته به موضوعی که ارائه می دهید خاص خواهد بود.


قسمت سوم: فیلم آموزشی خود را بسازید

حرفه ای عمل کنید

در صورت امکان کسی را استخدام کنید تا از شما فیلمبرداری کند. در حالی که می توانید خودتان یک فیلم آموزشی بسازید ، بهتر است کسی دوربین را هدایت کند تا بتوانید تمام توجه خود را روی پیامی که می خواهید منتقل کنید قرار دهید. علاوه بر این ، فیلمبردار شما قادر به بازخورد فوری به شما خواهد بود و می تواند به جنبه هایی مانند روشنایی و صدا نیز توجه کند.

ضبط صدا برای فیلم های آموزشی


لباس در هنگام فیلمبرداری فیلم آموزشی

خوب لباس بپوشید تا احساس خوبی ایجاد کنید. در حالی که فیلم آموزشی خود را می سازید ، می خواهید مخاطبان شما فکر کنند که در این زمینه متخصص هستید ، حتی اگر اینگونه نباشید.

متناسب با موضوع آموزش خود لباس بپوشید. اگر می خواهید نحوه آمادگی برای مصاحبه شغلی را به مردم بیاموزید ، باید لباس خود را طوری بپوشید که انگار می خواهید مصاحبه کنید. از طرف دیگر ، اگر در حال توضیح چگونگی رفع نشت روغن برای اتومبیل هستید ، باید لباس های دیگری بپوشید.


کوتاه بودن فیلم آموزشی

مطمئن شوید که فیلم شما کوتاه است. مطالعات نشان داده است که متوسط طول توجه فقط 7 تا 15 دقیقه طول می کشد. هنگام ساخت فیلم خود این مورد را بخاطر بسپارید و در حین بیان نکته ، آنرا تا حد ممکن کوتاه نگه دارید.


انتقال فیلم ها به رایانه شخصی

ضبط خود را در رایانه خود کپی کنید. پس از ضبط فیلم های لازم ، باید ویدیو را در رایانه خود کپی کنید تا تنظیماتی انجام شود.

اطمینان حاصل کنید که توالی های اول را در پرونده های جداگانه ذخیره کنید تا پس از آن بتوانید آنها را ویرایش و اصلاح کنید.


درخواست کامنت

از طرفداران خود بخواهید نظرات و پیشنهادات خود را بگذارند. مخاطبان شما یک منبع عالی برای رتبه بندی ویدیوی شما خواهند بود. در نظر بگیرید که فیلم شما چه تعداد لایک و دوست نداشتن دریافت کرده و به دنبال نظرات سازنده ای باشید که ممکن است ارسال شود.

به نظرات بد و بی ادب توجه نکنید. از هرگونه حمله یا انتقادی که سازنده نباشد چشم پوشی کنید!


تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل خود را مرور کنید. به عنوان مثال ، YouTube به شما این امکان را می دهد که ببینید چه کسی ویدیوی شما را برای چه مدت ، سن و موقعیت مکانی تماشاگران و همچنین سایر داده های آماری مفید را می بیند. این به شما کمک می کند تا ویژگی های اجتماعی-جمعیتی مخاطبان خود را بهتر درک کنید.


0
کــارمـا :
82
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hnoorollahzadeh