سنگ در معماری

2 سال پیش - خواندن 3 دقیقه

Stonehenge 

سنگ در معماری

سنگ به عنوان یکی از اصلی ترین و ماندگار ترین عناصر در آثار معماری و بناهای تاریخی دیده می شود. این سنگ ها توسط دست های انسانی تبدیل شده و خود را به صورت یک آثار هنری زیبا و ماندگار جلوه گر ساخته است.

از میان مصالح ساختمانی سنگ و آجر ،بیش از چند صد سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، با وجود متریال های جدید اما هنوز بسیار از مردم مایلند در بنایشان از سنگ استفاده شود.

معابد جگانتیا 

انواع سنگ ها

از دوران غار نشینی می توان گفت خانه و سرپناه از جنس سنگ بوده است. انواع سنگ ها شامل: آهکی، آتشفشانی، رسوبی، آذرین، دگرگون و مصنوعی بسته به اقلیم مورد نظر وجود دارند که در بناهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ متریال بسیار خاص و ارزشمندی است و ارزش آن علاوه بر بعد مادی، معنوی و حسی نیز می باشد. وقتی بر جداره یک بنا یا داخل یک ساختمان سنگ طبیعی کار می شود، در حقیقت عنصری کار شده است که 3 میلیارد سال قدمت دارد و دقیقا مشابه آن هیچ کجای دنیا وجود ندارد، پس همانند اثر انگشت منحصر به فرد می باشد.

امروز از سنگ جهت نماسازی ساختمان و سنگ کف ساختمان استفاده می شود و طراحی های متنوع و زیبا توسط معماران و طراحان با استفاده از ابزارهای دقیق و پیشرفته و طراحی های نرم افزاری نشان از رونق استفاده از سنگ در معماری و طراحی را دارد. از این رو تولید کنندگان سنگ ساختمانی توجه ویژه ای به این مسئله داشته و تولید سنگ در جهان امروزه به یک صنعت پیشرفته تبدیل شده است.

کاربرد سنگ ساختمانی

در این راستا رشد و شکوفایی این صنعت جهت کاربرد سنگ ساختمانی در ساخت بنا و ساختمان های امروزی در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در انجام اقدامات لازم در این زمینه نباید تعلل ورزیده شود. تا صنعت سنگ ساختمانی ما نیز همچون سایر کشورها پیشرفت نماید ضمن اینکه ما ذخایر بسیار خوب و متنوعی از انواع سنگ ساختمانی داریم که تنها با یک مدیریت صحیح در این صنعت می توان گوی سبقت را از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ربود.

سرمایه گذاری در صنعت سنگ به اندازه ای مورد توجه است که بسیاری از کشورها با وجود اینکه فاقد ذخایر طبیعی مناسب هستند اما گام های مثبتی در این راستا برداشته اند و با تجهیز خود به انواع دستگاه ها و ماشین آلات مدرن در تولید , طراحی و روش های فرآوری سنگ جایگاه مناسبی در اقتصاد جهانی به دست آورده اند.

کاپادوکیا،ترکیه 

زیبایی سنگ ها

زیبایی سنگ در رگه های آن و بافت آن است. گاهی این بافت ها آن قدر زیباست که به عنوان تابلویی نفیس در اسلب (قطعات برش خورده بزرگ) تهیه شده و با نورپردازی بر روی دیوار نصب می شوند. این دقیقا تجارتی است که در چندین سال اخیر دو کشور ایتالیا و اسپانیا بر روی آن سرمایه گذاری کرده و به شدت موفق بوده اند. برتری دیگری که سنگ نسبت به متریال های دیگر دارد، غیر تکراری بودن تک تک تایل های آن می باشد چون هر تایل رگه های متفاوتی با دیگری دارد و تمام تایل ها از یک خانواده بوده اما ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. این خصلت تا چند سال اخیر در سرامیک وجود نداشت و دقیقا به همین دلیل است که جایگاه سرامیک از سنگ بسیار پایین تر است.

بعضی شرکت های تولید کننده سرامیک تلاش کردند تا این خاصیت رگه های تصادفی را در سرامیک های تولیدی خود ایجاد کنند و تصادفی بودن رگه ها هزینه زیادی برای کارخانه ها و مصرف کننده ایجاد کرده است درحالیکه سنگ به صورت طبیعی و هنرمندانه این خصلت را دارد.

سنگ ها در فضای داخلی

سنگ های مورد استفاده در فضای داخلی عموما از انواع مرمریت می باشند که از میان آنها مرمریت دهبید در ایران معروفیت و عمومیت بیشتری دارد و بازار خوبی را برای این معادن در خاورمیانه (مخصوصا امارات) پدید آمده است.

برای مشاوره طراحی و دکوراسیون داخلی  با آروینس تماس بگیرید. همچنین برای تسریع پاسخگویی می توانید در واتس اپ پیام بگذارید. 09120737242


0
کــارمـا :
38
عمارت سازان آروین طراحی نقشه های ابنیه شهری | اخذ جواز ساختمانی | نما و طراحی داخلی سایت: https://arvines.com/ تلفن: 09120737242
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
arvines.eng