شرکت های مشاور حقوقی

4 ماه پیش - خواندن 6 دقیقه

شرکت های حقوقی برای آسانتر به نتیجه رسیدن کارهای حقوقی مردم تاسیس می‌شوند.

امروزه به خاطر سخت شدن پیگیری مسایل  حقوقی، مردم به‌دنبال موسساتی هستند که با مراجعه به آن ‌ها و کمک گرفتن از مشاوران حقوقی، مشکلات خود را حل کنند که خوشبختانه شرکت های مشاور حقوقی این مسئولیت را بر عهده گرفته اند.

با توجه به تخصصی بودن مسائل حقوقی شرکت، مدیران شرکت‌ها به مشاوره نیاز خواهد داشت. به همین جهت حضور وکیل شرکت در هر کسب و کاری  یک ضرورت می باشد.  در این مقاله، به برخی از مهم‌ترین مسائل حقوقی که شرکت‌ها با آن‌ روبرو  هستند و  مشاور حقوقی شرکت، می‌تواند آن‌ها را به طور اصولی پیگیری نماید، اشاره می‌کنیم.

چرا باید از مشاور حقوقی شرکت کمک بگیریم؟

حضور مشاور حقوقی شرکت‌ها در هر مجموعه‌ای و با هر سطح از فعالیت ضروری به نظر می‌رسد. صاحبان کسب‌وکار در بهترین حالت قادر خواهند بود که به اداره امور تخصصی مرتبط با فعالیت شرکت خود بپردازند. این وکیل شرکت است که مسائل حقوقی را پیگیری می‌کند. شاید فکر کنید که امور حقوقی مربوط به شرکت‌ها، بسیار ساده است و هر شخصی می‌تواند تمام مراتب کارهای حقوقی را به درستی، پیش ببرد. اگر در بطن کار وارد شوید، خواهید دید شخصی که در مسائی حقوقی شرکت، هیچ سررشته‌ای ندارد؛ در تعریف جزئیات قراردادها و یا استخدام‌ها، سردرگم خواهد شد. یکی از وظایف مشاور حقوقی شرکت این است که در امر اجرای صحیح قرارداد با دیگر شرکت‌ها، استخدام‌های درون سازمانی، مسائل اداری و یا حتی کیفری شرکت، به موسسان، مشاوره دهد. 

اهمیت استفاده از مشاوره حقوقی شرکت‌ها

نظام مسائلی که یک شرکت با آن مواجه است، کاملاً در روند پیشرفت آن اثرگذار است. اگر شرکت نتواند مدیریت درستی روی مسائل حقوقی خود داشته باشد، در مسیر پیشرفت آن قطعاً اختلال جدی به وقوع می‌پیوندد. به دلیل تخصصی بودن مسائل حقوقی شرکت و همچنین دامنه گسترده آن‌ها، این امکان وجود ندارد که بدون بهره‌گیری از مشاوره حقوقی شرکت، شرکت‌ها بتوانند امور خود را مدیریت و کنترل کنند. وکیل شرکت با اقدامات خود نقش بسیار مؤثری در حراست از اموال و دارایی‌های شرکت دارد.

یک نکته مهم دیگر در خصوص حضور مشاور حقوقی شرکت‌ها وجود دارد؛ مدیران شرکت‌ها با محول کردن مسائل حقوقی به وکیل و کمک گرفتن از مشاوره وکیل شرکت‌ها، از زیر فشار نسبتاً سنگین مسائل حقوقی خارج می‌شوند. به این ترتیب تنش‌های روانی ناشی از این مسائل از روی دوش مدیران شرکت برداشته می‌شود. در نتیجه می‌توانند تمام تمرکز خود را صرف پیشبرد سایر امور مرتبط شرکت کنند.

انواع مشاوره حقوقی شرکت: حوزه‌های مربوط به مشاوره حقوقی شرکت‌ها 

قانون، برای امور مختلف حقوقی شرکت‌ها، بندهای شروط مختلفی دارد که عدم رعایت هر کدام از آن‌ها، در انجام امور مختلف، می‌تواند شما را درگیر مشکلات عدیده‌ای کند. برخی از حوزه‌های مربوط به مشاوره حقوقی شرکت‌ها که لازم است بیش از اقدام به انجام‌ها با یک کارشناس حقوقی باتجربه مشورت نمایید به شرح زیر است:

نظارت و ارائه فرم‌های مربوط به قراردادهای کاری و تنطیم شرح وظایف طرفین

ارائه مشاوره شرکت در خصوص مسائل حقوقی شرکت

نظارت بر جلسات تشکیل‌شده و ثبت صورت جلسه

ارائه قراردهای شرکت با اعضا و با دیگر شرکت‌ها و حضور در جلسات مهم قبل از عقد قرارداد

انجام امور حقوق مربوط به ورشکستگی، انحلال شرکت و دیگر مسائل مرتبط با این موضوع

انجام امور حقوقی مرتبط با مزایده، معامله، و مناقصه

ارائه مشاوره به تمام کارمندان شرکت و کمک به آن‌ها

انجام امور دفاعیه در خصوص پرونده‌های اداری

ارائه مشاوره در خصوص تصمیمات کلی شرکت در کلیه حوزه‌ها

انجام امور وکالت شرکت در دعاوی و دفاع از دعاوی علیه

مهم‌ترین مسائل حقوقی شرکت‌ها

ممکن است در ابتدا این‌طور به نظر برسد که به‌کارگیری وکیل شرکت موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به شرکت می‌شود. اما نباید فراموش کرد که مهم‌ترین وظیفه مدیران شرکت‌ها، حراست از دارایی‌ها و کیان شرکت است. بدون شک مسائل حقوقی شرکت‌ها به‌عنوان یکی از ارکان اساسی برای تحقق این وظیفه مهم مدیران به شمار می‌آید.


شرح وظایف وکیل شرکت برای امور حقوقی

اگر می‌خواهید هر تصمیم که برای شرکت می‌گیرید، در آینده موجب ایجاد پیامدهای ناگوار برای شما و یا شرکت نشود، بهتر است که قبل از هر چیزی، از یک وکیل شرکت زبده، مشاوره‌های لازم را بگیرید. برخی از مواردی است که لازم است قبل از اقدام، توضیحات حقوقی مرتبط با آن را بدانید و از جمله وظایف وکیل شرکت است، به شرح زیر هستند:

پیگیری امور مرتبط با ثبت یا انحلال شرکت

اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی شرکت

تکمیل و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت و پیگیری امور مرتبط با آن

اخذ گواهی ارزش افزوده

پیگیری مسائل بیمه کارکنان شرکت

پیگیری مسائل بانکی شرکت از جمله اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی

پیگیری مسائل حقوقی مرتبط با جابه‌جایی سهام شرکت

افزایش یا کاهش سرمایه شرکت

پیگیری استخدام یا اخراج کارکنان شرکت

تنظیم انواع و اقسام قراردادهای حقوقی شرکت

پیگیری امور حقوقی مرتبط با تشکیل جلسات مجمع شرکت و ثبت صورت جلسات

مذاکرات شرکت با اشخاص و شرکت‌های ثالث در زمینه‌های گوناگون

پیگیری پرونده‌های حقوقی شرکت در محاکم قضایی

پیگیری امور حقوقی مرتبط با مناقصات و مزایدات شرکت

مشاور حقوقی شرکت‌ها در چارچوب قراردادی که با یک شرکت تنظیم می‌کند، وارد تعامل با آن مجموعه می‌شود. مجموعه مسائل حقوقی که یک شرکت با آن مواجه است، بسیار متنوع و در برخی موارد پیچیده است. یک شرکت در قراردادی که با وکیل امضا می‌کند، مجموعه خواسته‌ها و انتظارات خود را از وکیل مطالبه می‌کند. در برخی مواقع در مشاوره وکیل شرکت‌ها، وکیل صرفاً امور مرتبط با دعاوی حقوقی شرکت در محاکم قضایی را بر عهده می‌گیرد. اما در برخی مواقع شرکت بسیاری از امور حقوقی دیگر خود از جمله تنظیم و پیگیری قراردادها، امور مالیاتی، مذاکرات شرکت، بیمه کارکنان، نقل و انتقال سهام و ... را نیز به وکیل محول می‌کند.

ویژگی‌های وکیل مناسب برای شرکت‌ها

با توجه به این نکته که شرکت مشاوره برای مسائل حقوقی خود نیاز دارد باید برای انتخاب مشاور حقوقی شرکت‌ به چند نکته اساسی دقت نمود که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

یک وکیل شرکتی باید به‌صورت تخصصی روی امور حقوقی مرتبط با شرکت‌ها فعالیت کند. وکلایی که در چندین موضوع به طور هم‌زمان فعالیت می‌کنند، معمولاً از تسلط کافی روی مباحث حقوقی شرکت‌ها برخوردار نیستند.

قانون به طور دائمی در حال به‌روزرسانی است و طبعاً مسائل مرتبط با مشاوره حقوقی شرکت‌ها نیز دائماً دستخوش تغییر می‌شوند. وکیل شرکتی خوب موظف است که همگام با تغییر مواد قانونی خود را به‌روز نگه دارد.

وکلای شرکتی همواره باید منافع شرکت را در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود در نظر بگیرند. در همین راستا وکیل شرکت باید همواره به دنبال بهترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای حل‌وفصل امور حقوقی شرکت باشد.

وکیل شرکت باید در ترسیم فرآیندهای حقوقی شرکت کاملاً شفاف عمل کند. به این مفهوم که مدیران شرکت در جریان تمام امور مرتبط با واحد حقوقی شرکت خود قرار بگیرند و در خصوص نحوه رسیدگی به آن‌ها کاملاً آگاه شوند.

منبع: حقوقی مهر

0
کــارمـا :
30
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
01201001071