عشق و روابط نوجوانان: چگونه والدین می توانند با آن کنار بیایند

2 سال پیش - خواندن 6 دقیقه

دلیل عاشق شدن نوجوانان چیست؟

عشق در نوجوانان طبیعی است. روانشناسان فمیلیکو میگویند به عنوان والدین، اطمینان حاصل کنید که احساسات محافظتی شما در نحوه برخورد شما با نوجوان و روابط او دخالت نمی کند. یاد بگیرید چگونه با چنین موقعیت های حساسی کنار بیایید.

خبر تکان دهنده اخیر که یک دختر 15 ساله و دوست پسر 19 ساله اش پدر دختر رابه قتل رساندند، همه را به صحبت و بحث در مورد نوجوانی و فرزندپروری برانگیخت. این دو ادعا می کردند که به دلیل مخالفت پدر با رابطه عاشقانه آنها به قتل متوسل شده اند. ظاهراً پدرش وقتی از عشق آنها باخبر شد، او را با کمربند بسته و تلفنش را گرفته بود. ظاهراً دختر احساس می کرد که می خواهد آزادی خود را بازگرداند و بنابراین او و دوست پسرش برای قتل پدرش نقشه کشیدند و متعاقبا این عمل را اجرا کردند.

اگرچه این یک مورد خیلی شدید است، اما اولین مورد از نوع خود نیست که آشکار شده است. هر از چند گاهی رسانه های دیگری نیز از جنایات هولناک مشابه به دلایل مشابه منتشر شده است.

علت عاشق شدن نوجوانان بسیار متعدد است و نشانه‌های بسیاری نیز دارد که می‌تواند بیان‌کننده احساسات آن‌ها باشد. عاشق شدن در نوجوانی اغلب به دلیل مشکلات دوران بلوغ است و در بیشتر مواقع زودگذر است. حل کردن این مسئله به کمک روانشناسی عشق در نوجوانی و مراجعه به مشاور بسیار سودمند است. عشق در نوجوانان نشانه‌های مختلفی دارد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

  • استرس و اضطراب هنگام برخورد با والدین
  • متحول شدن جمع دوستان و افرادی که با آن‌ها در ارتباط بوده است
  • تحول در نوع پوشش و ظاهر نوجوان
  • رفت و آمد‌های گاه و بی گاه و مشکوک
  • استفاده زیاد از اینترنت، تلفن همراه، رایانه و...
  • تغییر خلق و خو و رفتار
  • افت تحصیلی

در واقع، ما اغلب از والدین می شنویم که «عشق نوجوان» را به گونه ای مدیریت می کنند که واقعاً به وضعیت کمک نمی کند، اما آن را بدتر می کند. از این رو، ما باید درک کنیم که فرزندانمان در حال رشد هستند و یاد بگیریم که چگونه با آنها کار کنیم. و عشق نوجوان طبیعی است و بخشی از بزرگ شدن آنها است.

می توانید با این سوال شروع کنید که اولین باری که عاشق شدید چند ساله بودید؟ بعید است فرزند شما متفاوت باشد. و ممکن است فکر کنید که نوجوان شما خیلی جوان است که نمی‌داند چگونه عاشق بودن را اداره کند، که درست است، اما به همین دلیل است که برای شما مهم است که نوجوان خود را درک کنید و با او کار کنید.

در اینجا این است که چگونه می توانید به نوجوان خود نشان دهید که همراه او هستید:

 

به «والدین برضد مقابل نوجوانان» نه بگویید و به «والدین + نوجوانان = خانواده» بله بگویید.

رابطه‌ای که والدین و نوجوان به اشتراک می‌گذارند اغلب به رابطه «والد در مقابل نوجوان» تبدیل می‌شود و اصل مشکل در آن نهفته است. هنگامی که ما نوجوانان خود را به عنوان یک دشمن در نظر میگیریم، همه چیز "نادرست" پیش می رود، چه اتفاقی می افتد:

افکار حول محور تقصیر نوجوان هستند. ما فکر می کنیم چیزهایی مانند "چطور ممکن است این اتفاق افتاده باشد، او چگونه جرأت می کند چنین کاری انجام دهد"؛ «مردم چه خواهند گفت»؛ «ما تو را این گونه تربیت نکردیم». "شما نام خانوادگی ما را خراب می کنید." و غیره

این افکار منجر به احساس خشم، شوک، حتی شرم و گناه می شود.

این احساسات و عواطف منجر به رفتارهای خشم آلود مانند اعمال کنترل های فوری بر کودک با استفاده از تنبیه می شود. مصادره ها، ممنوعیت ها و محدودیت ها.
این نوع رفتار منجر به از هم گسیختگی روابط والدین و فرزند می شود و پدر و مادری عصبانی و کودکی درمانده را پشت سر می گذارد.

نحوه برخورد با عشق نوجوان

بسیار مایه تاسف است که این واکنش بسیاری از والدین است، آن هم در زمانی که یک نوجوان بیش از هر زمان دیگری به والدینی حامی و فهمیده نیاز دارد.

بنابراین، در مقالات مرکز مشاوره فمیلیکو نحوه یادگیری نحوه پذیرش، درک و برقراری ارتباط با فرزندتان در موقعیت‌های «عشق نوجوان» آمده است.

1. روابط نوجوانان را بپذیرید و انکار نکنید

برای والدین بسیار سخت است که با واقعیت این وضعیت کنار بیایند و آن را بپذیرند. پس از شوک اولیه و انکار احتمالی موقعیت، باید زمان بگذارید تا:

برای تجربه و درد عاطفی به دنبال حمایت باشید.
برای انجام کارهایی که به آرام کردن احساسات آشفته شما کمک می کند زمان بگذارید تا بتوانید به وضوح فکر کنید.
نظرات متفاوت خود را، در صورت وجود، با شریک یا همسرتان مرتب کنید تا یک جبهه متحد در برابر فرزندتان ایجاد کنید.
انتخاب کنید که موضوع را تنها با هدف کمک به فرزندتان بررسی کنید.
با همدلی و دلسوزی به سراغ فرزند مضطرب خود بروید و با او فهمیده باشید.
بگذارید او بداند که به عنوان یک خانواده، همه در یک طرف هستید و با هم می توانید همه چیز را حل کنید.

 

 احساسات نوجوان خود را درک کنید

ما به عنوان والدین باید تلاش کنیم تا در مورد تغییراتی که در دوران بلوغ رخ می دهد یاد بگیریم. ما با تغییرات فیزیکی آشنا هستیم اما با تغییرات بسیار مهم اجتماعی و عاطفی آشنا نیستیم. شما می توانید یاد بگیرید که چگونه احساسات و عواطف نوجوان خود را درک کنید.

در نتیجه تغییرات قابل توجهی که در مغز نوجوان شما اتفاق می افتد، او احساسات شدیدی را تجربه می کند، به دنبال پذیرش و تعلق در میان دوستان است، به دنبال تجربیات جدید می گردد و فردیت خود را از طریق افکار و ایده های خود کشف می کند. انگیزه برای کشف خود و ایجاد هویت منحصر به فرد به یک دغدغه مهم برای نوجوانان تبدیل می شود.

وابستگی دوران کودکی به والدین به زودی جای خود را به جستجوی آزادی و استقلال در سال های نوجوانی می دهد. در حالی که باید یک قدم به عقب بردارید، باید به ایجاد رابطه خود با نوجوان خود ادامه دهید و پیوندی را که هر دو به اشتراک دارید، تقویت کنید. شما می توانید این کار را انجام دهید:

درک اینکه نوجوان شما هنوز به شما نیاز دارد، هرچند به طرق مختلف.
درک تغییر سریع خلق و خوی نوجوان و طغیان‌های او بیشتر مربوط به شما نیست، بلکه به دلیل تغییرات هورمونی است که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد، بنابراین آن را شخصی نگیرید.
به نشان دادن علاقه خود به نوجوان خود ادامه دهید، اما به روش های کمتر مستقیم و سرزده. یک نوجوان دیگر آن کودک معمولی نیست که همه چیز و همه چیز را با شما به اشتراک بگذارد. او از احترام به حریم خصوصی خود استقبال می کند.
زمانی که به شما نیاز دارد به کنار او بودن ادامه دهید. او به شما اطلاع خواهد داد که چه زمانی و چرا. یا مشاهدات دقیق و آرام شما به شما هشدار می دهد که چه زمانی او به شما نیاز دارد. وقتی آن زمان فرا رسید، نگرانی خود را ابراز کنید، که متوجه شدید ممکن است چیزی او را آزار دهد و از او بپرسید که آیا دوست دارد در مورد آن با شما صحبت کند.

منبع:

https://familico.ir/teens-falling-in-love/

https://www.parentcircle.com/teen-love-how-to-deal-with-it/article

 

 

 

0
کــارمـا :
429
کمک کنیم آرامش بیشتری داشته باشیم.................
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
psychologist