عمده فروشی چیست و انواع آن کدام است؟

3 سال پیش - خواندن 4 دقیقه

خرید و فروش عمده چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟ با ادامه مطلب همراه من باشید تا به این بپردازیم.

عمده فروشی به معنای فروش کالاها و خدمات در مقیاس بالا به مشتریانی مانند خرده فروشان، شرکت‌ها، صنایع و سایر ارگان‌ها با قیمت پایین است. عمده فروشی نوعی کسب و کار و تجارت است که کالاها در آن به کسانی غیر از مصرف‌کنندگان واقعی فروخته می‌شوند. به عبارت دیگر، عمده فروشی به این معناست که یک کسب و کار مقادیر زیادی از کالاهای مختلف را به طور مستقیم از تولیدکنندگان یا توزیع‌کنندگان خریداری و انبار کرده و سپس به کسب و کارهای دیگر می‌فروشد.

در واقع عمده فروشان کسانی هستند که محصولات خود را به کسب و کارها یا صنایعی می‌فروشند که مصرف‌کننده نهایی نیستند. آنها محصولات خود را در مقیاس‌های بالا اما با قیمت پایین می‌فروشند و مانند خرده فروشان به تک فروشی و یا فروش در فروشگاه‌ها اکتفا نمی‌کنند. عمده فروشان به موقعیت مکانی، نوع چیدمان و ظاهر فروشگاه خود توجه ویژه‌ای ندارند؛ زیرا آنها نوع خاصی از محصولات را می‌فروشند و مشتریان آنها عموما خرده فروشان یا مشاغلی هستند که به صورت کلی خرید می‌کنند.

خرده فروشان و شرکت‌ها نیز به وجوه ظاهری یک فروشگاه عمده فروشی، اهمیتی نمی‌دهند و از این رو عمده فروشان نیز برای کار خود از فروشگاه‌های لوکس و مد روز استفاده نمی‌کنند. یک عمده فروش در تجارت عمده فروشی عموما به کمیت محصولات توجه بیشتری نسبت به کیفیت آنها دارد و توجه خود را به فروش انبوه معطوف می‌کند. برای شروع یک تجارت عمده فروشی، به دلیل گستردگی حجم کار به سرمایه زیادی نیاز دارید و در عین حال نیز به تبلیغات گسترده احتیاجی نیست. تنها چیزی که برای گسترش تجارت عمده فروشی خود نیاز دارید، چندین بازاریاب حرفه‌ای است که محصولات شما را به شرکت‌ها و مشاغل بزرگ معرفی کنند.


 
انواع عمده فروشی

عمده فروشی نیز مانند خرده فروشی دارای انواع مختلفی است که هر کسب و کار با توجه به نوع فعالیت و میزان بودجه خود، یکی از آنها را برمی‌گزیند. انواع مختلف عمده فروشی شامل موارد زیر است:


عمده فروشی تجاری

عمده فروشان تجاری افرادی هستند که در درجه اول مشغول خرید، ذخیره و جابجایی اجناس در مقادیر بالا و فروش مجدد آنها در مقیاس پایین‌تر به خرده فروشان و شرکت‌ها هستند. این نوع عمده فروشان با نام‌های مختلفی از جمله عمده فروش، توزیع کننده، خریدار عمده، توزیع کننده صنعتی، واردکننده و صادرکننده شناخته می‌شوند. عمده فروشی تجاری بخش عمده‌ای از اشکال عمده فروشی را تشکیل می‌دهد و سهم بزرگی در تامین نیازها و خواسته‌های خرده فروشان و سایر شرکت‌ها دارد.

 
نمایندگان، دلالان و کارگزاران

نمایندگان، دلالان و کارگزاران نیز واسطه‌های مستقلی هستند که حقی نسبت به کالاهایی که می‌فروشند ندارند، اما در عوض برای فروش محصولات وارد مذاکره و معامله می‌شوند. نمایندگان و کارگزاران، محصولات شخص یا شرکتی دیگر را می‌فروشند و در هر خرید و فروش ذی‌نفع هستند و از سوی صاحب کالاها و محصولات، کمیسیون دریافت می‌کنند.

این افراد معمولا محصولات غیر رقابتی تعدادی تولیدکننده را به چندین خرده فروش، معرفی کرده و آنها را به خرید آن محصولات ترغیب می‌کنند. این دسته از عمده فروشان برای تولیدکنندگانی که دارای سرمایه محدود هستند و نمی‌توانند نیروهای فروش زیادی را استخدام کنند، گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. 


دفاتر و شعب فروش تولید کنندگان

دفاتر و شعب فروش تولیدکنندگان، متعلق به خود تولیدکنندگان است و این دفاتر در مکانی جدا از کارخانه‌های تولید قرار دارند. این دفاتر در درجه اول به منظور توزیع محصولات تولیدکنندگان در سطح عمده فروشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این دفاتر دارای انبار هستند که موجودی و محصولات در آنجا نگهداری می‌شوند و برخی دیگر نیز صرفا دفاتر فروش و مذاکره هستند.

عمده فروشی اینترنتی

چند سالی است که هم‌پای دیگر کسب و کارها عمده فروشی نیز پای در عرصه دیجیتال نهاده و  فروشگاه های بسیاری علاوه بر خرده فروشی سنتی به صوت اینترنتی محصولات خود را به فروش می رسانند. در ایران هم بسیاری از فروشگاه های آنلاین هستند که علاوه بر خرده فروشی در فضای وب به صورت اینترنتی به فروشی عمده محصولات خود می پردارند. برای مثال می توان به عمده فروشی فروشگاه اینترنتی پلازا (پلازاپلاس) اشاره کرد که با عضویت در پنل عمده فروشی آن می توانید محصولات مختلف مانند لوازم جانبی موبایل را با تخفیف های مناسب خریداری کنید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و با مفهوم عمده فروشی آشنا شده باشید. لطفا نظرات خود را با من و دیگران در میان بگذارید.

0
کــارمـا :
390
مونا هستم. عاشق فناوری و دنیای تکنولوژی. اگه دنبال مقالات کاربردی توی اینترنت هستید جای درستی اومدید.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
monatorabi68