فیس لیفت خودرو به چه معناست

1 سال پیش - خواندن 4 دقیقه

فیس لیفت خودرو چیست

ما در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم فیس لیفت خودرو به چه معناست و اطلاعات مهمی را در این باره با شما در میان بگذاریم.

در سال های گذشته هنگامی که یک خودرو پا به عرصه رقابت در بازار می‌گذاشت چندین سال طول می‌کشید تا نسخه جدیدتر با اپشن های بیشتر وارد بازار شود.
و هنگامی که خودرو جدیدتر به بازار می‌امد با رنگ لعاب جدیدتری وارد بازار می‌شد به طوری که تمامی اپشن های خودرو به کلی تغییر می‌کرد.
اما امروزه بسیار از خودروسازان به جای اینکه در نسخه جدیدتر تمامی اطلاعات خودرو را تغییر دهند تصمیم بر این گرفتند تا با ایجاد تغییرات کوچک در خودرو اما تقریبا زودبه‌زود این کار را انجام دهند. دلیل اصلی این کار هم این است که تغییرات و پیشرفت فناوری بسیار سریع انجام می‌شود و اگر بخواهیم ده‌ها سال از عمر یک خودرو بگذرد و هیچ تغییر کوچکی در قابلیت‌های آن صورت ندهیم، بازار را از دست داده‌ایم.

در فیس لیفت خودرو معمولا خودرو جدیدتر شباهت بسیاری به خودرو قدیمی تر دارد و فقط یک متخصص واقعی می‌تواند در همان نگاه اول متوجه تفاوت‌های ظاهری بین خودروی قبل از فیس لیفت و نمونه بعد از آن شود.

تاریخچه‌ای مختصر از فیس لیفت

مفهوم فیس لیفت خودرو را ابتدا کارخانه خودرو سازی فورد به بازار جهانی خودرو معرفی کرد. به طور که وقتی فورد خودرو مدل تی را تولید می‌کرد.
فورد مدل تی، تقریبا در طی ۱۹ سال تولیدش، به‌شکل مداوم در دوره‌های تقریبا معین به‌روزرسانی می‌شد. به همین دلیل است که مدل ۱۹۲۷ فورد از مدل اصلی آن که در سال ۱۹۰۸ تولید شد متفاوت است.

تقریبا در سال های 1950 میلادی بود که خودروسازان به دنبال ایده فورد، سالانه تغییراتی کوچک در خودروهای ساخت خودشان اعمال می‌کردند. ایجاد برخی تغییرات در خودرو به معنای همان فیس لیفت خودرو است.

این روند هنوز هم ادامه دارد. به همین دلیل است که سن یک خودروی آمریکایی معمولا با سال مدل آن مشخص می‌شود، برخلاف انگلستان که در آنجا سن خودرو را با تاریخ ساخت یا ثبت آن اعلام می‌کنند.

حتما بخوانید : کارشناس خودرو با استفاده از چه ابزار خودرو ما را کارشناسی خواهد کرد

فیس لیفت خودرو چیست

چرا برخی از کارخانه ها از فیس لیفت استفاده می‌کنند

تولید کنندگان خودرو های چینی که معمولا بزرگترین تولید کنندگان خودرو در جهان هستند هر هفت تا هشت سال یک خودرو جدید وارد بازار می‌کنند. این طول عمر برای یک کالای مصرفی واقعا طولانی است. به طور مثال شرکت سازنده موبایل اپل هر 12 ماه یکبار یک گوشی با قابلیت های جدید به بازار عرضه می‌کند و بسیاری از برندهای لوازم خانگی مثل یخچال یا ماشین لباسشویی خود را هر چند سال یک‌بار کاملا پیاده می‌کنند و دوباره تغییرات اساسی در آن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل خودروسازان فیس لیفت را انجام می‌دهند تا در این دوره طولانی، خودرو جذابیت و تازگی‌اش را برای بازار از دست ندهد.

انجام فیس لیفت دارای دلایلی دیگری هم هست هنگامی که خودرویی تولید شود، سازنده آن ممکن است تصمیم بگیرد کاملا ویژگی‌های ظاهری خانواده این خودرو را (یعنی همان نشانه‌های اساسی که نشان می‌دهند این ماشین به فلان کارخانه متعلق است) تغییر دهد.
در نتیجه خودرو قدیمی تر نیاز به یک سری از تغییرات دارد تا بتواند خود را به نمونه های جدیدتری از خودرو های هم نسل خودو برساند.

دلیل دیگر این است که اگر خودروهای دیگری به بازار عرضه شوند که استانداردهای به‌روزتری از نظر فناوری یا کارآمدی ارائه کنند، خودروسازان بتوانند با معرفی فیس لیفت‌ها از قابلیت‌های جدید عقب نمانند.

حتما بخوانید : کارشناسی خودرو در نحل به چه صورت انجام می‌شود

انواع فیس لیفت

فیس لفت خودرو دارای دو نوع مینور و ماژور است. یک بخش دیگر به نام ریدیزاین دارد که بحث ان کاملا با فیس لیفت متفاوت است.

  •  مینور

در این نوع فیس لیفت خودرو تغییرات چندانی در خودرو اعمال نخواهد شد. برای مثال، طراحی چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره ممکن است تغییر کند.

  • ماژور

ادر این نوع فیس لیفت تغییرات بسیار بیشتر از نوع مینور است. در این موارد معمولا طراحی داخل کابین و ظاهر خودرو تغییرات چشم‌گیری خواهند داشت. ولی باز هم در پلتفرم خودرو هیچ تغییری داده نمی‌شود.

  • ریدیزاین

معمولا در نوع ریدیزاین با نوع متفاوت تری از تغییرات در خودرو شاهد هستیم. در ریدیزاین ظاهر خودرو به طور کلی دستخوش تغیراتی می‌شود. پلتفرم، شاسی، سیستم تعلیق، ترمزها، ویژگی‌ها، داخل کابین و حتی موتور جدید خواهد بود. در واقع می‌توان گفت هنگامی که ریدیزاین اتفاق می‌افتد با نمونه بهتر و همچنین پیشرفته تری از خودرو رو به رو هستیم.

کارشناس خودرو جک در محل

0
کــارمـا :
31
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
abasmohseni90