ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

قیمت لوله پلی اتیلن

2 سال پیش - خواندن 12 دقیقه

قیمت لوله پلی اتیلن امروزه با توجه به شرایط ارزی و اقتصادی دارای ثبات نیست و هر روز متفاوت می باشد و قیمت های درج شده.قیمت لوله پلی اتیلن و وزن آن رابطه مستقیم با فشار کاری آن لوله دارد , هرچه این فشار بالاتر باشد وزن و قیمت لوله پلی اتیلن بالاتر می رود. قیمت روز لوله پلی اتیلن امروزه با توجه به شرایط ارزی و اقتصادی دارای ثبات نیست و هر روز متفاوت می باشد هزینه این محصول به قطر و فشار لوله و همچنین مواد اولیه آن بستگی دارد و این نوع لوله ها اقطار مختلفی دارند که معمولا از 20 میلیمتر شروع شده و نهایتا به 2400 میلیمتر در طرح های عظیم منتهی می‌شوند.

قیمت لوله پلی اتیلن و وزن آن رابطه مستقیم با فشار کاری آن لوله دارد , هرچه این فشار بالاتر باشد وزن و قیمت لوله بالاتر می رود

کاربرد لوله پلی اتیلن

، لوله‌های پلی اتیلنی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.و بر قیمت لوله پلی اتیلن تاثیر دارد. برخی از مهم‌ترین موارد کاربرد این دسته از لوله‌ها عبارتند از:‌

استفاده در طراحی خطوط آبیاری در زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها (به ویژه برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار)

برای انتقال سیال در خطوط با فشار بالا

طراحی لوله‌های سیستم‌های تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش در ساختمان‌ها

به عنوان پوشش نگهدارنده کابل‌های تاسیسات الکتریکی

طراحی و اجرای خطوط انتقال آب

خطوط انتقال برخی محصولات نفتی


انواع لوله پلی اتیلن

به طور کلی پرمصرف‌ترین لوله‌های پلی اتیلنی شامل دو نوع پلی اتیلن سبک و سنگین هستند که هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردارند و برای مصارف ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نوع سبک لوله‌های پلی اتیلنی از وزن پایین و انعطاف پذیری بالایی برخوردارند به همین خاطر از آن‌ها بیشتر در خطوط لوله کم فشار استفاده می‌شود. در عین حال لوله‌های پلی اتیلن سنگین بسیار مستحکم هستند و مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی از جمله تماس با مواد شیمیایی و تغییرات دمایی دارند. علاوه بر این، این نوع لوله‌ها خزش کمتری دارند و در برابر ضربه نیز مقاوم هستند.

مقایسه پلی اتیلن با دیگر مواد نشان داده است که لوله و اتصالات ساخته شده از این ماده مقاومت بالایی در مقابل ساییدگی دارد، بنابراین لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن انتخابی بسیار عالی برای انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول است. علاوه بر این جوندگان نمی‌توانند به لوله و اتصالات پلی اتیلن آسیبی وارد نمایند زیرا سطح بسیار سخت لوله و اتصالات پلی اتیلن امکان هرگونه آسیبی را از جوندگان سلب می‌نماید.




رنگ‌بندی‌های لوله پلی اتیلن

خرید لوله پلی اتیلن با پس زمینه سیاه و خطوط زرد یا کلا به رنگ زرد برای انتقال گاز و در ساخت خطوط انتقال آن استفاده می‌شود و آن از لوله‌های دیگر تفکیک می‌کند.

لوله‌هایی به رنگ سیاه و خطوط آبی ( ممکن است که لوله به رنگ آبی باشد و خطوط استفاده شده در آن زرد یا قهوه ای باشد) در انتقال آب برای آبیاری و آبرسانی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از این لوله‌ها که در رنگ سیاه با خطوط قهوه ای ساخته می‌شود، در فاضلاب ها و لوله زهکشی و برای خطوط و انشعابات فاضلاب‌ها استفاده می‌شود تا بتوان به طور کلی این لوله را از بقیه تشخیص داد به خصوص لوله زهکشی.

همان طور که در بالا گفته شد، بسته به نوع لوله‌ها کارایی‌های مختلفی نیز برای آن‌ها تعریف می‌شود، به همین دلیل در زمان تولید، هر کدام از آن‌ها در حجم، دبی، فشار و مقدار سیال یا ماده رونده ای که از داخل آن‌ها می‌گذرد متفاوت هستند تا بتوانند با بالاترین کیفیت در زمینه ای که قرار است استفاده بشوند را داشته باشند.

این قطعه‌های خطوط انتقال با اینکه دارای استحکام بالایی هستند و اندازه بزرگی دارند، به صورت انعطاف پذیر ساخته می‌شوند تا بتوان استفاده از اتصالات برای تغییر مسیر را به حداقل رساند. این ویژگی این کمک را می‌کند که برای استفاده از این لوله‌ها در مسافت های بالا با هر خم شدن مسیری اتصالی نیاز نباشد تا خود لوله‌ها به صورت محکم به یکدیگر متصل بمانند.


انواع لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره که با نام لوله تحت فشار شناخته می‌شود درکشاورزی، انتقال آب آشامیدنی و لوله زهکشی ها استفاده می‌شود. این نوع لوله‌ها همان طور که معلوم است برای آبیاری های تحت فشار کاربرد دارند و می‌توانند در صرفه‌جویی در آب کمک بسیاری بکنند که این کار در کشور ما به علت وجود منابع آب کم و مصرف زیاد آب در کشاورزی مهم است.

لوله پلی اتیلن دوجداره (لوله کاروگیت)

نوع دوم این لوله‌ها که دو جداره یا لوله کاروگیت نام دارند به صورت دولایه و سبک ساخته می‌شوند.

این محصول بر عکس نوع قبلی خود که که برای انتقال سیالاتی که دارای فشار بودند استفاده می‌شد، برای انتقال مایعاتی که به خودی خود دارای فشار نیستند و به صورت ثقلی حرکت می‌کنند استفاده می‌شود.

لایه داخلی این لوله کاروگیت طوری ساخته شده است که به حرکت سیال کمک بکند و جریان را تسریع دهد.

بیشترین استفاده از این نوع لوله کاروگیت زمانی است که در خطوط انتقال، فشار اضافه ای بر روی لوله کاروگیت باید قرار بگیرد.

لوله‌های پلی اتیلن نه تنها برای انتقال سیالات بهترین انتخاب هستند بلکه در کنار آن در خطوط سیم‌کشی که خود سیم‌ها در آن قرار می‌گیرد نیز می‌توان از آن استفاده کرد و در زمان‌هایی که نیاز است که سیم‌ها در برابر خطرات محافظت شوند در داخل این لوله‌ کاروگیت قرار بگیرند.

جایگزینی لوله‌های پلی اتیلنی در برابر لوله‌های فلزی، بتنی و آزبست باعث شده تا دیگر از آن‌ها به هیچ عنوان استفاده نشود.



ویژگی های لوله پلی اتیلن

انعطاف‌پذیری بالا

استحکام بالا و نشکن بودن در مواقع تحت فشار

مقاوم در برابر حرارت

مقاوم در برابر نور

مقاوم در برابر ضربه

بدون تغییر در کیفیت آب

سبک بودن نسبت به لوله‌هایی از جنس دیگر

حمل نقل راحت‌تر نسبت به لوله‌های دیگر


ویژگی های اصلی:

ابعاد کلی
 سوراخ اسمی DN (ID) - مقدار قطر داخلی بر حسب میلی متر یا مقدار گرد آن (16،20،25،32،40،50 میلی متر و غیره)
 D (OD) قطر خارج - مقدار قطر خارج بر حسب میلی متر یا مقدار گرد شده آن
ضخامت دیوار
SDR (نسبت ابعاد استاندارد) یک نسبت ابعادی استاندارد یک لوله است که می تواند به عنوان نسبت قطر اسمی خارجی لوله به ضخامت دیواره اسمی لوله SDR = dn / en باشد. برای لوله های پلیمری ، مقادیر زیر پذیرفته شده است: SDR 41؛ 33؛ 26؛ 21؛ 17.6؛ 17؛ 13.6؛ یازده نه؛ 7.4 ؛6


عظیم

وزن یک متر جریان لوله اغلب بر حسب کیلوگرم اندازه گیری می شود .

تراکم بالا


استحکام - قدرتPN (فشار اسمی)

MRS (حداقل مقاومت مورد نیاز) حداقل مقاومت طولانی مدت مواد لوله

C ضریب ایمنی (ضریب تخمگذار خط لوله) ، که فقط به شرایط تخمگذار بستگی دارد و مقادیر لازم را می گیرد: 1.25
برای لوله های پلی اتیلن برای تأمین آب سرد ؛ 2 .. 3.15 - برای لوله های پلی اتیلن برای تأمین گازهای قابل احتراق.
سختی حلقه SN ، kN / m2

نقطه عملکرد کششی ، MPa

ازدیاد طول در نقطه شکستن،?

تغییر طول لوله پس از گرم شدن ،?

پایداری حرارتی لوله ها

مقاومت در برابر انتشار آهسته ترک

مقاومت در برابر انتشار سریع ترک

مقاومت در برابر تأثیر کاهش وزن


درجه حرارت
دمای کار ، حداکثر ، حداقل معمولاً ، دمای عملکرد محیط حمل شده با دمای 20 درجه سانتیگراد در محدوده قابل توجهی متفاوت است ، هنگام طراحی باید نوسانات دما را در نظر گرفت ، زیرا آنها تأثیر مخربی بر روی مواد لوله دارند.

· دارای خواص شیمیائی، فیزیکی و مکانیکی برتر علیرغم چگالی و وزن پایین تر

· حمل و نقل، بارگیری، باراندازی و بسته بندی به مراتب راحت تر به دلیل وزن کمتر

· امکان تولید و بسته بندی در طول های بیشتر

· فراوانی و در دسترس بودن انواع اصالات سازگار با لوله های پلی اتیلنی

· نصب و اجرای آسان تر و عدم نیاز به تمهیدات جهت تعمیرات و نگهداری آن ها

· قابلیت جوش آسان و ارزان لوله ها

· استحکام مکانیکی بالای محل های اتصال حاصل از جوش لوله ها


ساخت

برای ایجاد طول لوله ها ، رزین پلی اتیلن گرم می شود و از طریق یک قالب خارج می شود ، که قطر خط لوله را تعیین می کند. ضخامت دیواره لوله با ترکیبی از اندازه قالب ، سرعت پیچ و سرعت تراکتور منتقل شده تعیین می شود. لوله پلی اتیلن به دلیل افزودن 3-5٪ کربن سیاه به ماده شفاف پلی اتیلن ، معمولاً رنگ آن سیاه است . افزودن کربن سیاه محصولی را ایجاد می کند که در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم باشد. رنگهای دیگر موجود است اما کمتر رایج است. لوله پلی اتیلن رنگی یا راه راه معمولاً 90-95٪ ماده سیاه است و در قسمت بیرونی آن فقط یک پوست یا نوار رنگی است.

ماده اولیه پلی اتیلن از یک سیلو به خشک کن قیف کشیده می شود ، که هر گونه رطوبت گلوله را از بین می برد. سپس توسط یک پمپ خلا به داخل مخلوط کن کشیده می شود ، جایی که توسط بخاری بشکه ای گرم می شود. مواد پلی اتیلن در حدود 180 درجه سانتیگراد (356 درجه فارنهایت) ذوب می شوند ، و اجازه می دهند از طریق قالب / قالب تغذیه شود ، که مواد مذاب را به شکل دایره ای شکل می دهد. پس از عبور از قالب ، لوله تازه شکل گرفته به سرعت وارد مخازن خنک کننده می شود ، که در خارج از لوله آب را غرق یا پاشش می کنند و هر کدام 10-20 درجه درجه حرارت لوله را کاهش می دهند. از آنجا که پلی اتیلن دارای ظرفیت حرارتی ویژه بالایی است ، برای جلوگیری از تغییر شکل ، لوله باید مرحله به مرحله خنک شود و تا رسیدن به "تراکتور حامل" ، آنقدر سخت است که به آرامی توسط 2-3 کشیده شود کمربندها چاپگر لیزری یا پودری اندازه ، نوع ،تاریخ و نام سازندگان در کنار لوله. سپس توسط اره برش برش داده می شود ، یا به طول 3 یا 6 یا 12 یا 24 متر (9.8 یا 19.7 یا 39.4 یا 78.7 فوت) بریده می شود ، یا به 50 یا 100 یا 200 متر (164 یا 328 یا 656 فوت) پیچ می شود ) طول روی سیم پیچ.


برای لوله کاروگیت از یک قالب متفاوت استفاده می شود که دارای کانالهای کوچکی است که مواد رنگی از آن عبور می کند ، درست قبل از اینکه از طریق قالب تحت فشار قرار گیرد. این بدان معناست که نوارها به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از لوله تشکیل می شوند و به احتمال زیاد از بدنه اصلی اصلی جدا نمی شوند. لوله اکسترود شده یا لوله پلی اتیلن مشترک ، دارای یک پیچ اکستروژن دوم است که پوست اضافی رنگی را در اطراف لولهپلی اتیلن سیاه و سفید ایجاد می کند ، این امر باعث می شود که لوله از بیرون برای رنگ آمیزی یا خنک سازی حرارتی رنگ شود .

لوله پلی اتیلن بیش از 50 سال است که در محیط های روستایی و معدنی در استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد و اثبات می شود که وسیله ای بسیار بادوام و موثر در انتقال مایعات و گاز است.



قیمت لوله پلی اتیلن

از آنجایی که این محصولات به صورت تولید داخلی، عرضه می‌شوند قیمت آن‌ها نسبت به بازار داخل بسیار رقابتی است.محاسبه قیمت لوله پلی‌اتیلن بدون اطلاع دقیق از مشخصات لوله (وزن، ابعاد، فشار) امکان پذیر نیست .

البته هیچ موقع این نکته نباید فراموش شود که قیمت عمده هر وسیله‌ای به طور مستقیم بر اساس کیفیتی که آن وسیله ساخته شده است تعیین می‌شود. به این صورت که بر اساس جدول قیمت‌گذاری بین‌المللی که تعیین‌کننده قیمت‌های اندازه‌های مختلف، و بعد از بر اساس مقدار مواد اولیه‌ای که هر کدام از این لوله‌ها مصرف کرده‌اند قیمت نهایی انتخاب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد لوله‌های پلی اتیلنی با تنوع بسیار بالایی عرضه می‌شوند که این تنوع می‌تواند در تفاوت قیمت بسیار موثر باشد. مواد مورد استفاده در ساخت لوله و همچنین قطر و فشار قابل تحمل آن از جمله مواردی هستند که می‌توانند در تعیین قیمت لوله‌های پلی اتیلن نقش عمده‌ای داشته باشند. به عنوان مثال لوله‌ها از قطر حداقل ۲۰ میلی‌متر تا حداکثر ۲۴۰۰ میلی‌متر عرضه می‌شوند که هر چه به سمت قطرهای بزرگ‌تر برویم پروژه‌ها بزرگ‌تر و قیمت‌ها بیشتر می‌شوند.
علاوه بر این، یک فاکتور مهم دیگر در تعیین قیمت خرید لوله پلی اتیلن فشار کاری است که می‌تواند تحمل کند. هر چه فشاری کاری که روی یک لوله وارد است بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می‎‌رود.
اگرچه تهیه فهرستی از قیمت انواع مختلف لوله‌های پلی اتیلنی کار دشواری است اما به طور کلی برای تعیین قیمت می‌توان از فرمول زیر کمک گرفت:
حاصل ضرب وزن یک متر سایز خاصی از لوله در قیمت هر کیلو مواد اولیه
البته توجه داشته باشید که هزینه‌های دیگری مانند هزینه سربار و سود تولید کننده نیز به مقدار بالا اضافه می‌شوند.


علت تفاوت قیمت لوله‌های پلی اتیلن

زمانی که برای خرید لوله پلی اتیلن اقدام می‌کنید ممکن است با گستره وسیعی از قیمت‌ها مواجه شوید و این سوال برایتان پیش بیاید که این تفاوت قیمت به چه علت است؟

یکی از عوامل موثر در تفاوت قیمت لوله پلی اتیلن، کارخانه تولیدکننده است به عنوان مثال اگر کارخانه تولیدکننده‌ یک برند شناخته شده باشد که به طور دائم در حال تولید محصول است قیمت لوله پلی اتیلن با کارخانه‌ای که تعداد روزهای محدودی از ماه را به تولید اختصاص می‌دهد تفاوت نوع مواد به کار رفته در ساخت لوله عامل دیگری است که تا حدود زیادی بر تعیین قیمت تاثیرگذار است و لازم است که لیست قیمت برای لوله‌هایی که به جای مواد بازیافتی از مواد مرغوب و درجه یک تهیه می‌شوند به صورت روزانه ارائه شود.
یکی دیگر از مواردی که درباره تفاوت قیمت لوله پلی اتیلن وجود دارد این است که لوله‌ها با کاربردهای متفاوت از قیمت متفاوتی نیز برخوردارند. به عنوان مثال قیمت لوله‌ پلی اتیلن که برای فشارهای قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد از لوله‌های آبیاری قطره‌ای یا لوله زهکشی متفاوت است و به طور کلی می‌توان گفت که لوله پلی اتیلنی که برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت به سایر انواع لوله‌ها از قیمت پایین‌تری برخوردار است.




0
کــارمـا :
38
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
ati.zeynaliy2