ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

مجازات سرقت طلا از منزل

2 سال پیش - خواندن 11 دقیقه

سرقت از منزل یک عنوان مجرمانه است و در صورت تحقق شرایط لازم و اثبات این جرم در دادگاه ، سارق به مجازات قانونی سرقت محکوم می شود . حکم قانونی و مجازات سرقت طلا از منزل بسته به شرایطی که سرقت طلا در آن انجام شده است ممکن است تفاوت داشته باشد و مشمول سرقت حدی یا تعزیری باشد . نحوه رسیدگی به جرم دزدیدن طلا از خانه طبق تشریفات آیین دادرسی کیفری و در دادسرا و دادگاه های کیفری انجام می شود .



جرم سرقت یا همان دزدی به عنوان یکی از جرایم علیه اموال و مالکیت در قانون مجازات اسلامی مورد شناسایی قرار گرفته است که این سرقت ، می تواند در شرایط مختلفی صورت گرفته و اموال مسروقه نیز مختلف باشند ؛ با این حال وجه مشترک سرقت یا دزدی آن است که مالی را بدون رضایت صاحب آن بربایند . یکی از انواع سرقت ، سرقت طلا و جواهر از خانه ها و منازل افراد است .

به همین مناسبت این سوال مطرح می شود که حکم دزدیدن طلا و جواهر از خانه چیست ؟ به عبارت دیگر در صورتی که شخصی اقدام به دزدیدن و سرقت طلا از خانه نماید ، به چه مجازاتی خواهد رسید ؟ همچنین پاسخ به این سوال ضروری است که در صورت دزدیده شدن طلا از منزل چه اقداماتی باید انجام داد و نحوه رسیدگی به دزدی طلا از خانه به چه صورت است ؟

برای پاسخ دادن به این سوالات ، در این مقاله ابتدا شرایط تحقق جرم سرقت طلا از منزل را بررسی می کنیم و پس از توضیح حکم قانونی و مجازات سرقت طلا از منزل ، نحوه رسیدگی به سرقت طلا از منزل را نیز ارائه خواهیم نمود .



جرم سرقت طلا از منزل

سرقت از منزل به ویژه سرقت اشیای گرانبهایی همچون طلا و جواهر، امروزه تبدیل به یکی از دغدغه های شهروندان شده است . به طور کلی برای تحقق  جرم سرقت ، شرایطی لازم است که در صورت وجود این شرایط ، جرم تحت عنوان سرقت شناخته شده و قابل مجازات می باشد . در این مورد ، یعنی سرقت طلا از خانه ، باید حتما طلا بدون رضایت صاحب آن ربوده شده باشد و سارق قصد و نیت سرقت داشته و بداند که عمل ارتکابی توسط وی ، سرقت است و باز اقدام به دزدیدن طلا کرده باشد .

امروزه شاهد آن هستیم که سارقان برای ربودن طلا و جواهر وارد منزل افراد می شوند و چه بسا در حین دزدیدن طلاها وسایل دیگری را نیز بدزدند و یا اینکه اقدام به ضرب و جرح اعضای خانه نموده و یا به آنها آزار برسانند که این جرایم نیز به صورت جداگانه قابل تعقیب کیفری هستند .

جرم سرقت طلا از منزل بسته به اینکه میزان طلای سرقت شده چه مقدار بوده است و یا اینکه سرقت تحت چه شرایطی انجام گرفته است ، ممکن است از نوع سرقت حدی تشخیص داده شود و یا اینکه سرقت از نوع تعزیری شناخته شود . به هر حال تشخیص شرایط سرقت طلا از منزل و گنجاندن آن در یکی از دسته های سرقت حدی یا تعزیری با قاضی دادگاه است و در هر مورد ، ممکن است جرم دزدی طلا از خانه متفاوت بوده و مجازات قانونی آن نیز فرق داشته باشد .

حتما بخوانید: ارکان جرم سرقت کدامند



حکم و مجازات سرقت طلا از منزل

در این قسمت قصد داریم حکم دزدیدن طلا از خانه را بیان کرده و مجازات سرقت طلا از منزل را بر اساس قانون توضیح دهیم . به طور کلی ، جرم سرقت را می توان به دو نوع سرقت حدی و سرقت تعزیری تقسیم بندی کرد که در مقاله تفاوت سرقت حدی و تعزیری به آن پرداخته شده است .

اثبات سرقت حدی به دلیل اینکه مجازات سنگین تری نسبت به سرقت تعزیری دارد ، بسیار دشوار تر است . شرایط سرقت حدی در ماده 268 قانون مجازات اسلامی بیان شده است که بر اساس آن ، سرقت در صورتی که تمام شرایط چهارده گانه زیر را داشته باشد ، حدی است :

شیء یا مال مسروقه شرعا مالیت و ارزش داشته باشد ؛

مال سرقت شده در حرز قرار گرفته باشد ؛ با این توضیح که حرز محل مناسبی است که به لحاظ عرفی مال را برای حفاظت در آن قرار می دهند .

سارق حرز را شکسته و از بین ببرد ؛

سارق مال دزدی را از حرز خارج کند ؛

شکستن حرز و خارج کردن مال دزدی مخفیانه صورت گرفته باشد ؛

سارق پدر یا جد پدری صاحب مال یا مالباخته نباشد ؛

ارزش مال سرقت شده معادل چهار و نیم نخود طلا باشد ؛

مال سرقت شده از اموال دولتی یا عمومی و اموال وقف شده نباشد ؛

سرقت در زمان قحطی و خشکسالی رخ نداده باشد ؛

صاحب مال از سارق شکایت کرده باشد ؛

صاحب مال قبل از ثابت شدن سرقت ، سارق را نبخشیده باشد ؛

مال سرقت شده قبل از اثبات سرقت در ید مالک قرار نگرفته باشد ؛

مال سرقت شده قبل از اثبات سرقت ، به نحوی به مالکیت سارق در نیامده باشد ؛

مال سرقت شده ، خود از اموال مسروقه یا غصب شده نبوده باشد .

 اگر سرقت طلا از منزل کلیه شرایط ذکر شده را داشته باشد ، سارق به مجازات سرقت حدی محکوم می شود . بر اساس قانون ، مجازات سرقت حدی این است که برای دفعه اول ، چهار انگشت دست راست سارق قطع می شود . در مرتبه دوم پای چپ سارق قطع می شود . دفعه سوم ، سارق به حبس ابد محکوم شده و در مرتبه چهارم اعدام خواهد شد .

نحوه اثبات سرقت حدی با این مجازات ، از طریق دو دفعه اقرار خود سارق در دادگاه ، یا شهادت دو مرد عادل انجام می شود . همچنین اگر قاضی با توجه به اسناد و مدارک پرونده علم پیدا کند که سرقت طلا از خانه از نوع سرقت حدی بوده ، می تواند سارق را به مجازات حدی ذکر شده محکوم کند .

 اما در صورتی که سرقت طلا از منزل و خانه افراد حتی یکی از این شرایط چهارده گانه ذکر شده را نداشته باشد ، سرقت از نوع سرقت تعزیری است که مجازات سرقت تعزیری با مجازات سرقت حدی تفاوت دارد . بر اساس ماده 651 قانون مجازات اسلامی ، هرگاه سرقت به طور کلی ( در اینجا دزدیدن طلا از خانه ) تمامی 5 شرط زیر را داشته باشد ، سارق به حکم قانون ، به پنج سال تا بیست سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود :

سرقت در شب واقع شده باشد ؛

سرقت توسط دو نفر و یا بیشتر انجام شده باشد ؛

یک نفر یا چند نفر از سارقان سلاح داشته باشند ؛

سارقان از دیوار بالا رفته و یا حرز را شکسته باشند یا کلید ساختگی استفاده کرده و یا اینکه خود را به عنوان مامور دولتی تلقی نمایند یا در جایی که محل سکونت و یا مهیا شده برای سکونت است اقدام به سرقت کرده باشند .

در ضمن سرقت کسی را تهدید و یا آزار و اذیت نموده باشد ، به مجازات ذکر شده محکوم می شوند .

علاوه بر این ، اگر 5 شرط فوق وجود نداشت ، به موجب ماده 656 قانون مجازات اسلامی ، صرفا با وجود این شرط که سارق در جایی که محل سکونت یا مهیا شده برای سکونت است ، ( همچون منازل و خانه های افراد ) اقدام به دزدی طلا از خانه کرده باشد ، به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود .

بنابراین همانطور که ملاحظه می شود ، در سرقت از منزل و دزدیدن طلا از آن ، در صورتی که شرایط 14 گانه سرقت حدی و شرایط 5 گانه سرقت تعزیری را نداشته باشد ، بر اساس ماده اخیر ، می توان سارق را به مجازات رساند .

این حکم قانونی و مجازات سرقت در مورد کسانی که به عنوان کارگر یا مستخدم در منزلی کار می کنند و طلاها و اموال صاحب کار یا مخدوم خود را بدزدند نیز جاری است . علاوه بر این ، باید گفت که طبق ماده 654 قانون مجازات اسلامی ، اگر سارقان در شب اقدام به سرقت کرده باشند و تعداد آنها دو نفر یا بیشتر باشد و حداقل یکی از آنها سلاح ظاهری یا مخفی حمل کند ، به شرط اینکه محارب نباشد ، به مجازات قانونی حبس از 5 تا 15 سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود .

همچنین اگر برای سرقت طلا از منزل سارقان اقدام به آزار و اذیت کرده باشند ، به حبس 3 ماه تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می شوند و اگر ضرب و جرح هم در حین سرقت طلا از منزل رخ داده باشد ، به مجازات آن هم محکوم می شوند .

بیشتر بخوانید: مجازات انواع سرقت های تعزیری


نحوه رسیدگی به سرقت طلا از منزل

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد ، سرقت طلا از منزل جرم است و مجازات قانونی دارد . به همین دلیل نحوه رسیدگی به سرقت طلا از منزل یک رسیدگی کیفری با رعایت احکام مربوطه در قانون آیین دادرسی کیفری است . برای شکایت از سرقت طلا از منزل ، مالباخته ابتدا می تواند به پلیس گزارش سرقت طلا بدهد و پس از اینکه کلانتری در منزل حاضر شد ، سرقت طلا از منزل را صورتجلسه کند . در این مرحله شاکی باید نسبت به دزدیدن طلا از خانه شکایت کیفری کند .

شکایت کیفری از جرم سرقت طلا از منزل در دادسرا مورد رسیدگی قرار می گیرد ؛ اما نیازی نیست شاکی برای ارائه شکواییه خود به دادسرا مراجعه کند ؛ بلکه می توان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، شکواییه سرقت از منزل را تنظیم کرد و پس از تکمیل شکواییه سرقت ، اگر سارق را نمی شناسد ، از عنوان مجهول استفاده کند که کلانتری می تواند در تشخیص سارق و دزد کمک کند .

دادسرای محل وقوع جرم ، یعنی دادسرای محلی که سرقت طلا از منزل در آن رخ داده است ، صلاحیت رسیدگی دارد . پس از انجام تحقیقات لازم در دادسرا و توجه به صورتجلسه تنظیم شده در کلانتری و یا احضار متهم و احیانا شهود و مطلعین ، بازدید از محل سرقت از خانه و غیره ، اگر مقام قضایی دادسرا جرم را تحت عنوان سرقت شناسایی کند ، با صدور قرار جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست ، پرونده سرقت طلا را به دادگاه ارسال می کند .

در دادگاه شاکی باید با استناد به یکی از ادله اثبات دعوا سرقت شدن طلا از خانه را ثابت نماید و در این ارتباط ، هر امری که به اثبات جرم سرقت کمک می کند ، از جمله تصاویر دوربین های مدار بسته ، شهادت شهود و مطلعین را از دادگاه بخواهد . قاضی دادگاه نیز به جرم سرقت طلا از منزل رسیدگی می کند و با استناد به قانون، مجازات متناسب با جرم را اعمال می نماید .

البته پس از رسیدگی و صدور حکم دزدی طلا از خانه ، هر یک از طرفین اعم از شاکی و متهم می توانند ظرف مدت بیست روز به حکم صادر شده اعتراض و تقاضای تجدید نظر خواهی کنند . لازم به ذکر است که بر اساس قانون مجازات اسلامی، در کلیه مواردی که سرقتی واقع شده باشد ، علاوه بر مجازات قانونی برای سارق ، وی ملزم به استرداد مال سرقت شده و یا قیمت آن به علاوه خسارت های مربوطه می باشد .

در ادامه بخوانید: پیگیری سرقت از حساب بانکی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات سرقت طلا از منزل در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات سرقت طلا از منزل پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- مجازات جرم سرقت طلا از خانه یا منزل چیست ؟

حکم مجازات قانونی سرقت طلا از منزل بسته به شرایط سرقت ممکن است متفاوت باشد که برای دریافت اطلاعات کامل در مورد مجازات سرقت طلا از خانه می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- جرم سرقت طلا و جواهر از خانه در چه مرجعی رسیدگی می شود ؟

سرقت طلا از منزل ابتدا در دادسرای محل وقوع سرقت مورد رسیدگی مقدماتی قرار گرفته و پس از آن در صورت لزوم برای صدور حکم به دادگاه فرستاده می شود که این مطلب در مقاله به صورت کامل ذکر شده است .

3- نحوه رسیدگی به جرم سرقت از منزل چگونه است ؟

شاکی و ماباخته سرقت از منزل می تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکواییه تنظیم کند و سپس با ارائه اسناد و مدارک لازم از دادگاه تقاضای صدور حکم و استرداد طلاهای سرقت شده را بنماید که برای آشنایی با جزییات آن می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : مجازات سرقت طلا از منزل

0
کــارمـا :
268
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
heyvaalaw