ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

مزیت روغن صنعتی

1 سال پیش - خواندن 4 دقیقه

آشنایی با انواع روغن های صنعتی

روغن ها مایعاتی هستند که با آب مخلوط نمی شوند و چون چگالی آنها کمتر از آب است روی آب شناور می شوند. اساساً روغن به چربی اطلاق می شود که معمولاً در دمای اتاق مایع است. روغن ها نیز مانند چربی ها از تری گلیسیرید، مونوگلیسرید و مقداری دی گلیسیرید تشکیل شده اند. برای خرید  مرغوب ترین  روغن صنعتی از شرکت معتبر اویل کارو همین الان روی لینک کلیک کنید. 

روغن های صنعتی انواع مختلفی دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم: روغن های شل، کاسترول، موبیل، بی پی و توتال از جمله برندهای معروف تولید کننده روغن های صنعتی هستند. اکثر شرکت های تولید کننده روغن های صنعتی جزو بزرگترین شرکت های نفتی جهان هستند. اما امروزه شرکت های متخصص در تولید روغن ها و گریس های صنعتی مانند فوکوس اویل و کلوبر وجود دارند.


تاریخچه روغن های صنعتی

تا سال 1856 پس از میلاد از روغن صنعتی برای استفاده در چرخ ها و روانکاری انواع دنده های حیوانی مانند روغن نهنگ و گاو استفاده می شد، در برخی موارد از روغن های گیاهی نیز برای تولید روغن های صنعتی استفاده می شد. اما به دلیل پایداری ضعیف آنها در مصارف صنعتی، عمر کوتاهی داشتند و به سرعت اکسید و خراب شدند. به همین دلیل استفاده از آن محدود بود. با گذشت زمان و با صنعتی شدن جوامع و کشورها نیاز به روانکارها و روغن های صنعتی با کیفیت و پایدار به منظور کاهش اصطکاک بین قطعات و سطوح متحرک احساس شد. و از خوردگی و سایش قطعات جلوگیری می کند. نفت صنعتی که امروزه می شناسیم عموماً پس از کشف و استخراج نفت در سال 1883 و بهبود فرآیندهای تقطیر و تصفیه نفت خام و توسعه پالایشگاه ها و تولید نفت خام بریده شده از نفت خام تولید شد و جایگزین نفت قبلی شد. . روغن های حیوانی برای پوشش نیازهای صنایع جدید با توجه به دستگاه های جدید صنعتی. استفاده از روغن های صنعتی در روانکاری خیلی سریع برتری خود را نسبت به انواع قدیمی روغن ثابت کرد و در نتیجه استفاده از روغن های حیوانی و گیاهی برای روغن کاری صنعتی به تدریج منسوخ شد.


همزمان با صنعتی شدن کشورها و پیشرفت صنایع مختلف، نیاز به روغن های صنعتی با کیفیت و مقاومت بیشتر افزایش یافت. در ابتدا به دنبال تولید روغن های صنعتی با عمر مفید بیشتر، با تصفیه بهتر روغن و افزودن مواد افزودنی متفاوت و با کیفیت بالاتر بود، اما با پیشرفت علم و فناوری و تسخیر تکنولوژی های جدید توسط انسان و تولید انواع مختلف. دستگاه های صنعتی ، نیاز به روغن های صنعتی بسیاری با ویژگی های مختلف بیشتر و بیشتر ظاهر می شوند. امروزه روغن های صنعتی از طریق واکنش های شیمیایی پیچیده به دست می آیند. این نوع روغن های صنعتی برای کاربردهای خاص قادر به تحمل طیف وسیعی از فشارها و دماها هستند.


طبقه بندی روغن های صنعتی

سه سیستم عددی برای طبقه بندی ویسکوزیته روغن ها وجود دارد. دو مورد از آنها برای روغن موتور، بنزین و گازوئیل و سیستم دیگر برای روغن های صنعتی است. در روغن های صنعتی بیشتر از روغن های تک گرید استفاده می شود و تفاوتی با روغن موتور و صنعتی ندارد و فقط نوع افزودنی های استفاده شده در آن ها می تواند متفاوت باشد.


1) طبقه بندی ویسکوزیته روغن موتور انجمن مهندسی آمریکا


همانطور که گفته شد، ویسکوزیته عامل اصلی شناخت و استفاده از روغن است. انجمن مهندسی آمریکا (SAE) یک سیستم درجه بندی ویسکوزیته برای روغن موتور ایجاد کرده است.در این سیستم روغن ها با اعداد مربوط به ویسکوزیته آنها در دمای خاص درجه بندی می شوند.


از آنجایی که دماهای پایین یا بالا نقش اساسی در عملکرد روغن موتور دارند، از دو روش متناظر، یکی در دماهای پایین و دیگری در دماهای بالا، برای اندازه گیری ویسکوزیته استفاده شد.


مهمترین دماهای در نظر گرفته شده برای محدوده دمایی بالا 40 و 100 درجه سانتیگراد است. برای دماهای پایین تا 30- درجه سانتی گراد، از روش آزمایش شبیه سازی کارتل (CCS) استفاده شد که نوعی ویسکومتر چرخشی است. ویسکوزیته دمای منفی بر اساس واحد سانتی پویز (CP) محاسبه می شود که ویسکوزیته مطلق روغن در دماهای پایین است.


عدد اندازه گیری شده نشان دهنده سهولت حرکت روغن در موتور است. واحد دیگر ویسکوزیته سنتیستوک (cSt) است که ویسکوزیته سینماتیکی روغن در دماهای بالا است. عدد اندازه گیری شده بیانگر زمانی است که در آن مقدار معینی روغن از یک لوله مویین (orophys) با اندازه های معین عبور می کند. در این سیستم روغن های مناسب برای استفاده در دماهای پایین، در زمستان با حرف لاتین W مشخص می شوند.


حداکثر ویسکوزیته این روغن ها نباید بیشتر از ویسکوزیته پایه مشخص شده باشد. علاوه بر این، این روغن ها باید در دماهای مشخص شده SAE قابل پمپاژ باشند. روغن های مناسب برای استفاده در دماهای بالا دارای ویسکوزیته ای هستند که در جدول توضیح داده شده است. مطابق

0
کــارمـا :
34
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
tabrizuast