موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست؟

3 سال پیش - خواندن 4 دقیقه


متحرک سازی تصاویر و صداگذاری روی آنها را موشن گرافیک می گویند. به عبارت دیگر وکتورهای تصاویر انیمیشنی را با نرم افزارهای گرافیکی براساس سناریو خاص، متحرک سازی انجام می دهند و سپس صداگذاری توسط گوینده روی موشن گرافیک انجام می شود تا مفاهیم بصورت کامل منتقل شود.

در این روزها مردم عموما تنبل هستند و ترجیح می دهند با دیدن یک ویدیو اطلاعات مورد نیاز در مورد یک محصول را به دست بیاورند. یک ویدیو خوب می تواند یک داستان عاطفی و جذاب در مورد محصول و برند باشد که فروش برند شما بسیار کمک می کند. 


ویدیوهایی که پیام و محتوا را به‌صورت متحرک منتقل می‌کنند موشن هستند. واژه موشن Motion در زبان فارسی پویا ترجمه می‌شود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد می‌گویند.

انتقال محتوا با این روش از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. از جمله اینکه می‌توان محتوا را به‌صورت تأثیرگذارتر و جذاب‌تر در زمان کوتاه‌تری به مخاطب ارائه داد.

موشن‌ ها می‌توانند به‌صورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که قابلیت نمایش ویدیو را دارند نمایش داده شوند.

 

انواع موشن گرافیک


ویدئورئال (Video Real)


ویدیو رئال یا Video Real ویدئوهایی هستند که در آن از فضاهای واقعی فیلم‌برداری می‌شود و اطلاعاتی را گزارش می‌دهد. در ویدئو رئال‌ها از طرح‌های گرافیکی استفاده خاصی نمی‌شود و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلم‌برداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.

 

ویدیو موشن (Video Motion)


این دسته از موشن‌ ها، تلفیقی از فیلم‌برداری و گرافیک هستند که عمدتاً این گرافیک‌ ها علاوه بر افزایش جذابیت برای نمایش اطلاعاتی به کار می‌روند که با فیلم‌برداری قابل‌ارائه نیستند.

 

استاپ موشن (Stop Motion)


استاپ موشن تکنیکی است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی می‌شود. در این شیوه، اشیا به‌صورت کم و جزئی حرکت داده می‌شوند و از هر حرکت عکاسی می‌شود. سپس تمامی عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، پشت سر هم قرار داده می‌شود تا حس حرکت را القا کند.

 

موشن‌ گرافیک


موشن‌ گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیت‌های هر دو استفاده می‌شود. عموماً در آن‌ها از تصاویر واقعی استفاده نمی‌شود و برای طراحی گرافیک آن از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ و ایلاستریتور بهره می‌گیرند.

ارائه محتوا به‌صورت موشن‌ گرافیک، به دلیل وجود حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.

 

اینفو موشن

اینفو موشن ها ویدیوهایی هستند که در آن‌ها از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا استفاده می‌کنند. در واقع گرافیک و حرکت به گونه‌ای استفاده می‌شود که بتوان از تکنیک‌های اصلی اینفوگرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.


مراحل تولید موشن گرافیک:

  • ابتدا سناریو یا استوری برد برای شما نگارش می شود و از شما تایید گرفته می شود.
  • سپس کاراکترها و لوکیشن ها به شما نشان داده می شود تا تایید نمایید.
  • متحرک سازی براساس سناریو یا استوری بورد شما انجام می شود.
  • صداگذاری بر اساس سناریو نهایی انجام می شود.

مزیت های موشن گرافیک:

  • انتقال مفاهیم به بهترین نحو ممکن.
  • مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • وارد بازاریابی ویدئویی می شوید.
  • هزینه بسیار کمتر از تیزرهای واقعی با فیلمبرداریست.
  • در بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار به شما کمک می کند.
  • کیفیت آموزش را بسیار بالا می برد.

 

انیمیشن (Animation)


انیمیشن‌ها ویدیوهایی هستند که حتماً دارای کاراکتر خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایه‌های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت‌ها و پرسوناژها می‌پردازد. بر خلاف موشن‌ گرافیک‌ ها کاراکترمحور هستند.

لوگو موشن

لوگو موشن افتر افکت روشی است که در صدا و نمادهای گرافیکی ترکیب می‌شوند. هدف اصلی در لوگو موشن برندسازی از طریق لوگو موشن و آرم تجاری کسب و کارهاست. لوگو موشن می‌تواند لوگو و نماد شرکت‌ها را با استفاده از برنامه و نرم‌افزارهای پیشرفته امروزی به‌صورت جدیدی به مخاطبان معرفی کند؛ درواقع لوگو موشن یکی از زیر شاخه‌های گرافیک است که با استفاده از دیگر تکنیک‌ها اعم از انیمیشن و طراحی گرافیک در یک محیط جدید لوگوموشن های شرکت‌ها را طراحی می‌کند. از طرفی امروزه لوگو موشن یکی از روش‌ها و ابزارهای جدید و پر بازده برای انتقال محتوا محسوب می‌شود؛ طوری که جذابیت و بازخورد آن از ویدیوهای ساده نیز بیشتر است.

 

شاید شما هم موشن‌ ها را در قالب ویدئوهای تبلیغاتی و فیلم های کوتاه در شبکه های مجازی زیاد دیده باشید. عموما مخاطبین شبکه های اجتماعی ترجیح میدهند که محتوای جذاب و متفاوت را دنبال کنند. لذا موشن به دلیل جذابیت در استفاده از رنگ، شخصیت و فضای متفاوت کاربرد زیادی پیدا کرده است.

ضمنا با توجه به افزایش سرعت اینترنت در جهان و پیدایش اینترنت های نسل 4 و 4.5 g و همینطور به طور همزمان افزایش دسترسی و ضریب نفود و کاهش قیمت اینترنت، محتواهای ویدیویی مورد اقبال بیشتری نسبت به قبل قرار گرفته است.

پروژه آماده افتر افکت

ابزارهای ساخت موشن گرافیک ها

از ابزارهای ساخت موشن می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

1- افتر افکت (Adobe After Effects)

2- ادوبی پریمیر (Adobe Premiere)

3- ادوبی فوتوشاپ (Adobe Photoshop)

همچنین پلاگین ها و ابزارهای جانبی دیگر، نیز بسیار است که میتواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

 

0
کــارمـا :
113
رشته کامپیوتر (نرم افزار) خوندم و علاقه مند به مباحث اتومبیل، موبایل هوشمند، تکنولوژی(در کل) و عکاسی هستم. در حوزه های تولید محتوا، عکاسی و فیلم، مشاوره و فروشندگی موبایل هوشمند و سئو فعالیت دارم :)
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
fardinsham30