نحوه اتصال فاضلاب ساختمان های بلند و چند طبقه به شبکه فاضلاب شهری

1 سال پیش - خواندن 3 دقیقه

در آسمان خراش ها، برج های چند طبقه، ساختمان های مسکونی بلند و ویلا ها اتصال فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب توسط لیفت استیشن یا همان ایستگاه پمپاژ فاضلاب انجام می شود. 

دلیل اتصال فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب شهری

در گذشته فاضلاب انسانی در ساختمان ها به صورت مستقیم وارد چاه های جذبی می شد. اما با افزایش جمعیت چاه های جذبی پاسخگوی نیاز ساختمان ها نبودند. چرا که فاضلاب به شکل تصفیه نشده وارد آب های زیرزمینی شده و باعث گسترش بیماری در شهر ها می شد. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تصفیه خانه های فاضلاب همه ی ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری ملزم شدند که فاضلاب خود را وارد خطوط فاضلاب شهری کنند تا از آنجا وارد تصفیه خانه های فاضلاب شود.

نحوه اتصال ساختمان ها به شبکه اگو شهری

خطوط فاضلاب در سرتاسر خیابان ها و کوچه ها کشیده شده و سپس وارد تصفیه خانه ها می شوند. برای اتصال به شبکه فاضلاب بایستی ساختمان ها لوله های فاضلاب خود را به گونه ای طراحی کنند که تخلیه آن به نقاط تعیین شده در شبکه فاضلاب باشد.

اما در این بین ساختمان هایی که بیش از چهار طبقه ارتفاع دارند دارای طبقات منفی بیشتری نیز هستند. به همین دلیل فاضلاب در این ساختمان ها ممکن است تا طبقه منفی پنج و یا بیشتر پایین رود. و این در صورتی است که لوله گذاری فاضلاب شهری در عمق های کمی صورت می گیرد. بنابراین نحوه اتصال این برج ها به شبکه فاضلاب متفاوت است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

وصل شدن برج ها و آسمان خراش ها به شبکه فاضلاب

همانطور که گفته شد برج ها با مشکل فاضلاب طبقات منفی مواجهند که باید به نحوی به نزدیکی سطح زمین برسد. به این منظور از لیفت استیشن فاضلاب برای حرکت عمودی فاضلاب استفاده می شود. لیفت استیشن یا همان ایستگاه پمپاژ از تجهیزات انتقال فاضلاب می باشد که وظیفه اصلی آن پمپاژ فاضلاب به صورت عمودی است.

لیفت استیشن فاضلاب چیست؟

لیفت استیشن فاضلاب مجموعه ای از تجهیزات مکانیکی و برقی است که در پایین ترین طبقه برج های بلند نصب شده و فاضلاب را به اصطلاح لیفت می کند. وظیفه انتقال فاضلاب بر عهده پمپ  فاضلابی می باشد که به باید دبی و هد مورد نظر را تامین کند. 

اجزای ایستگاه پمپاژ

مخزن سپتیک: یک مخزن پلی اتیلنی که فاضلاب به درون آن وارد شده و سپس توسط پمپ ها پمپاژ می شود. این مخزن در برابر قدرت خورندگی فاضلاب مقاوم بوده و بار های جانبی مانند فشار خاک و فشار های دینامیک بر روی آن اثری ندارند. 

پمپ فاضلابی: پمپ درون مخزن نصب شده و پس از پر شدن مخزن فاضلاب را وارد شبکه اگو می کند. 

سنسور های سنجش ارتفاع: سنسور های سنجش ارتفاع وضعیت مخزن را از خالی یا پر بودن فاضلاب بررسی می کنند.

تابلو برق: روشن و خاموش کردن پمپ ها در زمان های تعیین شده و اطلاع درباره نحوه درست کار پمپ ها بر عهده تابلو برق است.

همه این تجهیزات به همراه اتصالات یک لیفت استیشن فاضلاب را تشکیل می دهند تا بتوانند فاضلاب ساختمان را به شبکه فاضلاب وصل کنند.

طراحی و ساخت لیفت استیشن

برای طراحی لیفت استیشن باید اطلاعات دقیقی از دبی فاضلاب ساختمان و ارتفاع مورد نظر پمپاژ داشته باشید. سپس ابعاد مخزن و پمپ های فاضلابی مناسب برای پمپاژ انتخاب می شوند. مخزن در محل مورد نظر نصب شده و پمپ درون آن قرار میگیرد. سپس اتصالات و تجهیزات برقی به آن وصل می شوند. به این ترتیب لیفت استیشن آماده پمپاژ فاضلاب به طبقات بالا است.


0
کــارمـا :
30
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
sorena.azizi1990