ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

نحوه شستشوی فیلتر شنی چگونه است؟

2 سال پیش - خواندن 3 دقیقه

شستشوی فیلتر شنی یکی از گام های بسیار مهم در روند تصفیه می باشد که به منظور بهبود کارایی دستگاه انجام میشود. عبور گل و لای و آب حاوی مواد آلاینده و ذرات معلق در آن، به مرور باعث میشود کارایی شن و ماسه استفاده شده در دستگاه تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به همین دلیل لازم است با روش های مختلف کارایی فیلتر شنی را بهبود داد. نحوه شستشوی فیلتر شنی و موارد مهمی که می توانند منجر به افزایش کارایی آنها شوند را در ادامه بررسی خواهیم نمود.

چرا باید شستشوی فیلتر شنی انجام شود؟

در طراحی و ساخت فیلتر شنی از لایه شن و ماسه و همچنین بستر سیلیس استفاده میشود تا ذرات معلق در آب به آنها متصل شده و امکان عبور را پیدا نکنند. ساختار کلی دستگاه شامل یک لایه سیلیس و شن و ماسه بوده و آب با فشار از این بستر عبور نموده و ذرات معلق از این دو لایه نمی توانند عبور کنند. استفاده مداوم از فیلتر شنی در نهایت باعث میشود حجم زیادی از مواد آلاینده روی شن ها انباشته شده و کارایی آنها کمتر میشود. به همین دلیل لازم است به روش های مختلف آلاینده های روی شن و ماسه حذف و پاکسازی شوند.

روش شستشوی فیلتر شنی

به منظور افزایش کارایی فیلترهای شنی از شستشوی معکوس یا بک واش استفاده میشود. در این روش شستشو، آب در جهت عکس همیشگی وارد مخزن فیلتر شنی شده و با فشار زیاد از بستر شن و ماسه ای عبور نموده و آلاینده را از روی آن جدا می کند. به دلیل حرکت عکس و با فشار زیاد آب، این روش شستشو تاثیر بسیار زیادی بر بهبود کارایی مجدد دستگاه دارد. نحوه شستشو به صورت زیر می باشد:

  • پمپ استخر را خاموش کنید. با انجام این کار از آسیب وارد شدن به شیر فیلتر جلوگیری میشود.
  • شیر روی دستگاه را در حالت BACKWASH قرار دهید. برای انجام این کار کافیست اهرم روی دستگاه را به پایین فشار داده و سپس بچرخانید تا روی حالت backwash قرار گیرد.
  • سپس پمپ را روشن کنید. اجرای این کار حدود دو دقیقه طول خواهد کشید. البته با توجه به میزان آلاینده های موجود روی بستر شن و سیلیس این زمان ممکن است تغییر کند. برای اطمینان از زمان مناسب برای بک واش فیلترشنی کافیست میزان کدر بودن آب را در sight glass بررسی کنید. تا زمانیکه آب شفاف شد می توانید شستشوی فیلتر را ادامه دهید.
  • پس از شفاف شدن آب خروجی از فیلتر، پمپ را مجدد خاموش کنید.


زمان شستشوی فیلتر شنی با توجه به نوع آلاینده ها و مقدار آنها بستگی داشته و نمی توان بازه زمانی ثابت و مشخصی را در این زمینه معرفی نمود.

چطور کارایی فیلتر شنی را افزایش دهیم؟

توجه داشته باشید که علاوه بر بستر شن و ماسه، بستر سیلیس نیز باید شستشو داده شوند. علاوه براین، به مرور زمان و با توجه به درجه خلوص و کیفیت سیلیس ها، باید نسبت به تعویض این ذرات اقدام شود. در فرآیند تعویض بستر سیلیس لازم است به اندازه ذرات و کیفیت آنها توجه شود. چون استفاده از سیلیس های بی کیفیت به شدت کارایی دستگاه را کاهش داده و در بازه های زمانی کوتاه باید تعویض انجام شود.

علاوه براین، شستشوی مداوم و در فاصله های کوتاه فیلتر شنی باعث میشود به مرور کارایی دستگاه کاهش پیدا کند. به همین دلیل لازم است در زمان مناسب نسبت به انجام این کار اقدام کنید.



0
کــارمـا :
31
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
farabtadbir99