ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

نقش فیلتر کربنی در تصفیه آب چیست؟

2 سال پیش - خواندن 2 دقیقه

فیلتر کربنی در تصفیه آب کاربرد بسیار زیادی دارد و آب خروجی از آنها تا حد زیادی مواد شیمیایی و یون ها و آلاینده های خود را از دست می دهند. به همین دلیل استفاده از آنها می تواند کیفیت آب را تضمین کنند. اما اگر برایتان سوال است که چطور کربن می تواند آلاینده های آب را حذف کند، در ادامه با ما همراه باشید.

کربن فعال یا کربن اکتیو چیست؟

اصلی ترین نقش در فیلتر کربنی متعلق به کربن فعال یا کربن اکتیو موجود می باشد که قدرت بسیار بالایی در برقراری پیوند قطبی دارند. کربن در کوره های مخصوص حرارت دهی شده و در نهایت برخی مواد شیمیایی نیز در آنها استفاده میشود. بعد از طی این مراحل، سطح کربن کاملا متخلخل میشود و قدرت پیوند قطبی و واکنش پذیری در آنها افزایش پیدا می کند. عبور آب از روی کربن باعث میشود یون های موجود در آن با کربن پیوند برقرار نموده و روی سطح آن انباشته شوند.

فیلتر کربنی در تصفیه آب چطور کار می کند؟

در فیلتر کربنی علاوه بر کربن، از مخزن و بستر سیلیس نیز استفاده میشود و در نهایت روند تصفیه آب به صورت زیر خواهد بود:

  • آب حاوی یون و فلزات سنگین و مواد آلاینده وارد مخزن فیلتر کربنی میشود.
  • با عبور آب از روی کربن های فعال آلاینده ها با سطح آنها واکنش برقرار نموده و روی سطح کربن انباشته میشوند.
  • بستر سیلیس موجود در فیلتر باعث میشود سایر مواد معلق در آب از آن جدا شده و امکان خروج از فیلتر را پیدا نکنند.
  • آب تصفیه شده از مخزن خارج میشود.

چطور کارایی فیلتر کربنی در تصفیه آب را بهتر کنیم؟

با گذر زمان و انباشته شدن بیش از اندازه یون ها و فلزات و مواد آلاینده روی کربن، به مرور کارایی آنها کاهش پیدا می کند. به همین دلیل لازم است کربن ها تعویض یا احیا شوند. بستر سیلیس نیز باید شستشو داده شوند تا آلاینده های انباشته شده بر روی آنها پاکسازی و سیلیس ها احیا شوند. یکی از روش های کاربری استفاده از شستشوی معکوس یا بک واش می باشد. در این سیستم آب برخلاف جهت حرکت همیشگی وارد فیلتر شده و با فشار تمام آلاینده های روی کربن و سیلیس را تمیز می کنند.

0
کــارمـا :
35
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
f.zaeim85