ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

هدف از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب چیست؟

1 سال پیش - خواندن 3 دقیقه

تصفیه فاضلاب بیولوژیکی از بهترین و پرکاربردترین روش ها برای از بین بردن آلاینده های موجود در فاضلاب های صنعتی و شهری و خانگی می باشد. در این روش از باکتری های هوازی و بی هوازی برای تجزیه مواد آلی استفاده شده و به همین دلیل مواد شیمیایی مضر در حین تصفیه وارد پساب ها نخواهد شد. اما سوال این است که هدف از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب چیست؟ آیا این روش به تنهایی می تواند نتیجه موثری در روند تصفیه ایجاد کند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب چیست؟

فاضلاب های تولید شده در کارخانجات و واحدهای صنعتی و حتی فاضلاب های خانگی و شهری حاوی مقدار زیادی از مواد آلی می باشد. این مواد آلی بسیار مضر بوده و با روش های فیزیکی نمی توان آنها را از بین برد. علاوه براین، استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن مواد آلی منجر به تولید ترکیبات مضر جانبی شده و به همین دلیل آسیب های جدی به سلامت محیط زیست وارد خواهند کرد. در نتیجه، روش تصفیه فاضلاب بیولوژیکی ارائه شده است.

هدف از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، از بین بردن مواد آلی به کمک باکتری ها و میکروارگانیسم ها می باشد. مهم ترین ویژگی این روش تصفیه، عدم استفاده از مواد شیمیایی و تولید نشدن ترکیبات جانبی مضر است. روند تصفیه در این روش به این صورت است که باکتری های موجود در فاضلاب برای رشد و تکثیر نیاز به غذا و هوا دارند. این باکتری ها مواد آلی را به عنوان غذا در نظر گرفته و آنها را تجزیه و مصرف می کنند. با هوادهی مناسب می توان هوای مورد نیاز باکتری ها را نیز فراهم کرد.

با این روش تصفیه می توان حجم بالایی از نیتروژن و فسفر موجود در فاضلاب را از بین برد. علاوه براین، مواد معلق که به صورت لخته درون فاضلاب قرار گرفته اند نیز با روش تصفیه بیولوژیکی فاضلاب براحتی قابل حذف و تجزیه هستند.

بهترین روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

برای دست یافتن به هدف تصفیه بیولوژیکی فاضلاب ابتدا باید بتوانید روش مناسب را بر اساس شرایط محیط انتخاب کنید. روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب دارای تنوع بالایی هستند و در حالت کلی می توان به روش های هوازی و بی هوازی تقسیم بندی کرد. از کاربردی ترین این روش ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

روش های هوازی تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

در این روش ها نیاز به هوادهی مستمر فاضلاب می باشد تا باکتری ها بتوانند برای رشد و تکثیر از آن استفاده کنند. از جمله روش های هوازی تصفیه بیولوژیکی می توان به لجن فعال متداول با جریان پیستونی، تثبیت تماسی CSAS، هوادهی گسترده EAAS، رآکتور غشایی بیولوژیکی MBR اشاره کرد.

روش های بی هوازی تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

هدف از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب بی هوازی، تجزیه مواد آلی به کمک باکتری های غیر هوازی می باشد. در این روش ها فرآیندهایی از قبیل هیدرولیز، متانوژنز و اسیدوژنز استفاده میشود. از جمله روش های پرکاربرد بی هوازی می توان به UASB، UAFB، ABR و فیلتراسیون جریان رو به بالا با بستر لجن یا تصفیه فاضلاب USBF اشاره کرد.

به عنوان یک جمع بندی می توان گفت، هدف تصفیه بیولوژیکی فاضلاب از بین بردن مواد آلی و نیتروژن و فسفر بدون مواد شیمیایی و به کمک باکتری ها می باشد. این روش ها برای تصفیه فاضلاب بهداشتی شهری، تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها، تصفیه فاضلاب مراکز درمانی، تصفیه فاضلاب کارخانجات مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرند. البته لازم به ذکر است که در حالت کلی، روش های بیولوژیکی باید در کنار تصفیه فیزیکی و شیمیایی انجام شوند تا بیشترین کارایی را داشته باشند.

0
کــارمـا :
35
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
f.zaeim85