ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

پکیج تصفیه فاضلاب لبنی چیست؟

2 سال پیش - خواندن 3 دقیقه

پکیج تصفیه فاضلاب لبنی از اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در کارخانجات تولید لبنیات می باشد که استفاده از آنها در واحدهای صنعتی الزامی است. این پکیج ها مجموعه ای از روش های تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی را در کنار هم قرار داده و در نهایت پساب با کمترین درصد آلاینده از آن خارج می گردد. روش کار، اجزا و بخش های مختلف در پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنیات را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنیات

صنایع لبنی از جمله مواردی هستند که بار آلی در پساب های تولید شده در آنها بسیار زیاد می باشد. به همین دلیل ورود آنها به طبیعت بدون تصفیه باعث انتشار بوی بسیار بد و زننده و فراهم شدن امکان برای رشد و تکثیر باکتری و عوامل بیماری زای مختلف میشود. پکیج تصفیه فاضلاب لبنی به تجهیزاتی گفته میشود که تمام مراحل مورد نیاز برای تصفیه پساب های حاصل از کارخانجات لبنیات را به ترتیب اجرا نموده و در نهایت پارامترهای کیفی آنها را بهبود می دهد. این پکیج ها دارای بدنه فلزی و بسیار مقاوم بوده و فرایند تصفیه را در محیط سربسته انجام می دهد تا بوی بد فاضلاب به محیط اطراف نفوذ نکرده و سر و صدای آن نیز منجر به اذیت و آزار نشود.

روش کار پکیج تصفیه فاضلاب لبنی

با توجه به نوع آلاینده های موجود در فاضلاب کارخانه های تولید لبنیات، مراحل متعددی برای بالا بردن کیفیت آنها لازم است اجرا شوند. به همین دلیل در پکیج های تصفیه فاضلاب لبنی به صورت زیر عمل میشود:

تصفیه فیزیکی فاضلاب

اجمع آوری تکه های بزرگ مواد جامد درون پساب ها به کمک ابزارهای مختلف به عنوان ابتدایی ترین مرحله در این پکیج ها انجام میشود. این مرحله تاثیری بر بهبود پارامترهای کیفی نداشته و تنه برای بهتر شدن روند تصفیه در گام های بعدی انجام میشود. در واقع این مرحله برای ساده تر شدن تصفیه در گام های بعدی کاربرد دارد و از خراب شدن تاسیسات تصفیه تا حد زیادی جلوگیری می کند.

متعادل سازی فاضلاب لبنی

متعادل بودن غلظت مواد آلاینده موجود در حوضچه تصفیه اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در این مرحله فاضلاب موجود در تمام بخش ها متعادل و یکنواخت میشود تا روند تصفیه بهتر انجام شود.

تصفیه بیولوژیکی

از بین بردن مواد آلی یکی از مهم ترین کارهای انجام شده در پکیج های تصفیه صنایع لبنیات می باشد. چون بیشترین آلودگی موجود در این پساب ها مواد آلی می باشند که به کمک باکتری های هوازی و بی هوازی قابل تجزیه هستند. برای تصفیه بیولوژیکی از روش های مختلفی استفاده میشود که بر اساس شرایط محیط می توان آنها را انتخاب نمود. اما اساس کار همگی از بین رفتن مواد آلی به کمک باکتری ها می باشد. به عنوان مثال از روش های این مرحله می توان به فرآیند لجن فعال متعارف اشاره کرد.

تصفیه شیمیایی

در آخرین مرحله روند ضد عفونی کردن فاضلاب انجام میشود. در این مرحله به کمک مواد شیمیایی می توان حجم بالایی از آلاینده ها و انگل و میکروارگانیسم ها را از بین برد تا فاضلاب برای ورود به طبیعت از سطح کیفیت خوبی برخوردار باشد.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب صنایع لبنیات

از مهم ترین تجهیزات و اجزای موجود در پکیج های تصفیه فاضلاب لبنیات می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

آشغالگیر برای جمع آوری تکه های بزرگ مواد جامد

  • سیستم های هوادهی برای بهبود فرآیند اکسیژن رسانی به باکتری های هوازی و انجام بهتر تصفیه بیولوژیکی
  • استفاده از دستگاه های همزن برای متعادل سازی
  • سیستم ها و پکیج های تزریق مواد شیمیایی برای ضد عفونی پساب


0
کــارمـا :
35
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
f.zaeim85