چطور کودک لجباز را تربیت کنیم؟

2 سال پیش - خواندن 8 دقیقه

کودک لجباز به چه کودکی اطلاق میشود ؟ کودک لجباز به کودکی گفته میشود که اگر گرسنه باشد و به او بگویی بیا غذا بخور با اصرار میگوید نمیخورم . کودک لجباز به کودکی گفته میشود که با خواسته های شما مخالفت میکند حتی اگر خواسته ها به نفع او باشد . کودک لجباز ممکن است برای جلب توجه لجبازی کند . امکان دارد از کسی الگو گرفته باشد . کودک لجباز ممکن است به حالت اعتراض لجبازی کند . یا درنتیجه تجربه ای ناگوار ابراز مخالفت میکند مثلا بردن او داخل وانی که دمای آن بیشتر از حد معمول است . شاید هم چون خیلی با هوش است میخواهد بگوید دانایی شمارا آنقدرها قبول ندارد . ممکن است لجبازی او ریشه در تربیت والدین دارد . در اینصورت مشاوره تربیت کودک کمک خوبی برای والدین است .  کودک لجباز حرفها در درون خود برای گفتن دارد .

برای اینکه بدانید او برای چه لجبازی میکند با او منطقی صحبت کنید . اگر بازهم به لجبازی ادامه داد تشخیص را به مشاوره کودک بسپارید . برخی اوقات لجبازی فقط برای اینست که خودش را لوس کند . کودک میخواهد برای والدین لوس بازی کند . ولی لجبازی وقتی بیش از اندازه باشد که موجب آسیب رساندن به خود و دیگران شود میتوان گفت کودک دچار اختلال شده است . اولین قدم مشاوره اختلال کودک میباشد . تا کودک قابل کنترل کردن است اقدام کنید . کنترل کودک راحت تر از نوجوان است . با مشاوره تربیت کودک به کودک خود کمک کنید تا از شر این رفتار خلاص شود . سفری آغاز کنید به درون فرزندتان . از درون او آگاه شوید و با کودکتان رفیقی شفیق باشید . روانشناسی کودک کمک بزرگی برای جلوگیری از صدمه رسین به او است .

درمان کودک لجباز

درمان کودک لجباز باید در سنین پایین انجام شود . هرچقدر دیرتر برای  درمان اقدام کنیم نتیجه دشوارتر خواهد بود . درمان کودک لجباز باید با همراهی مشاور باشد . زیرا لجبازی زیر شاخه روانشناختی است . لجبازی کودک در سن سه سالگی ممکن است یک تست باشد . لجبازی میکند تا واکنش شما را مشاهده نماید . زیرا او در سه سالگی لجبازی را درخود کشف میکند . درمان کودک لجباز با علم و آگاهی مداوا میشود . هر حرکت و اقدام نا بجای رفتاری باعث بروز مشکلات بزرگتر خواهد شد . مانند غلط نوشتن روی کاغذ سفید که هرچقدر هم پاک شود سپیدی سابق را نخواهد داشت . روح کودکان پاک وتمیز است و آماده پذیرفتن . هرچقدر کنش های مناسبتری دریافت کنند واکنشهایشان دلپذیرتر خواهد بود . برخی اوقات نیز او منتظر می ماند تا پاسخ شما را نسبت به رفتارهایش ببیند و بسنجد .

درمان کودک لجباز میتواند آسان باشد به شرط اینکه با رفتارهای اشتباه ، روح و روان فرزندمان را تیره تر نکنیم . یک تنبیه نا بجا ، یک تشویق بی موقع میتواند تاثیر خود را روی کودک بجا بگذارد . اگر او یک بار لجبازی کند و واکنش شما اشتباه باشد او همیشه از لجبازی مانند یک سلاح در مقابل شما استفاده خواهد کرد . خواسته هایش را به صورت منطقی بیان نخواهد کرد بلکه شما را وارد بازی قدرت خواهد کرد . بازیی که برنده اش همیشه او خواهد بود . راه های زیادی برای درمان وجود دارد که باید مرحله به مرحله و با حساسیت و ظرافت دنبال شوند . مشاوره کردن استفاده مفید از دانش و تجربه دیگران است . ما میتوانیم با بهره بردن از علم مشاوره و روانشناسی کودکمان را درمان کنیم . تا او از زندگی و ما ازرفتار او لذت ببریم .

راه های تربیت کودک لجباز

راه های تربیت کودک لجباز

راه های تربیت کودک لجباز نیز مانند دیگر کودکان اول گفتگو و عمل ، دوم تشویق و سوم تنبیه را دربر میگیرد . مادر یا سرپرست همیشه به کودک می آموزد و کودک یاد میگیرد . اما برای چنین کودکانی این روش زیاد موثر نیست . مثلا اگر بگویید شب عینک ضدآفتاب نزن او لجبازی میکند و با خودخواهی عینک آفتابی میزند . اگر به او بگویی شوکولات نخور مخصوصا میخورد تا حرف خودرا به کرسی بنشاند . راه های تربیت کودک لجباز هم مانند کودکان معمولی سه راه دارد اما زمان تنبیه و تشویقها فرق میکند . زمان صحبت و گفتگو متفاوت است . شاید با این کودکان بهتر باشد بعد از فروکشی لجبازی سخن گفت . اینکه بدانیم چه موقع او را تشویق کنیم مهم است . اگر در اوج لجبازی تشویق شود از شما امتیاز گرفته است . او برای گرفتن تشویق باز هم لجبازی خواهد کرد .

یکی دیگر از راه های تربیت کودک لجباز بازگو کردن تجربه های دیگران برای اوست . فلانی را دیدی ؟ زیاد آبنبات خورده حالا دندوناش خراب شده . البته این قضیه باید طوری تعریف شود که کودک مدام در کارها و زندگی دیگران سرک نکشد . روش های تربیت بسیار حساس و ظریف هستند . اگر ما همیشه کارهای نابجای دیگران را برای او مثال بزنیم او یاد میگیرد در کارهای دیگران دخالت کند . دیگران را نصیحت کند و خود را عاقل و دیگران را نادان بپندارد . وقتی دیگران رابرای او مثال میزنیم باید یادآور شویم که کار خوبی نکرده ایم . به او بفهمانیم هدفمان استفاده از تجربه دیگران بوده است نه مداخله و نه تمسخر . و این روش را در آخرین مرحله و فقط یکبار بکار ببندید برای اینکه او متوجه باشد ما کاری راکه نمیپسندیم تکرار نمیکنیم .

شیوه های درمان کودک لجباز

شیوه های درمان کودک لجباز ریشه شناختی دارد . ابتدا علل و دلایل لجبازی کودک را باید دانست . در بخش بعد به آن خواهیم پرداخت . سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و از پرخاشگری جدا خود داری کنید . به دو دلیل اولا در آرامش به افکار خود مسلط هستید . دیگر اینکه عصبانیت هم کودک را عصبی بار می آورد و هم روی لجبازیش تاثیر منفی میگذارد . با نوازش و احترام با او صحبت کنید و از او بخواهید خواسته هایش را آرام بیان کند . به او اطمینان بدهید در حد توانتان برای خواسته های او اهمیت قائل هستید . توضیح دهید اجابت کردن هر خواسته امکاناتی را میطلبد .  برای پاسخ به خواسته هایش ، شما باید امکان فراهم کردن داشته باشید . توجیه این مسائل به او کمک میکند در کنار شما باشد نه بر علیه شما .

یکی دیگر از شیوه های درمان کودک لجباز اینست که کمتر اورا سرزنش کنید و در عوض به او آموزش دهید . سرزنش کردن اعتماد به نفس و عزت نفس را پایین می آورد .  او را با تجربه های دیگران از طریق فیلم و اسلاید آشنا کنید تا با خطرات ناشی از لجبازی آشنا شود . بازی درمانی نیز میتواند موثر باشد .  داستان تعریف کنید . داستانهایی که او را وادار به تفکر میکند تا خود به این نتیجه برسد که نباید لجبازی کند . یک روش دیگر، روش آزمون و خطا است . اگر کودک از یک چارپایه کوتاه بالا میرود با نگرانی فریاد نزنید نرو میوفتی . به او اجازه دهید بالابرود و بیفتد کمی درد گرفتن بهتر ازصدمه دیدن است . اگر داد بزنید او نه تنها لجبازی خواهد کرد بلکه ممکن است زمانی که شما نیستید از یک بلندی بالا برود و به خود آسیب وارد کند .

شیوه های درمان کودک لجباز

روانشناسی کودک لجباز

روانشناسی کودک لجباز میگوید با لجباز لجبازی نکنید . از درون او آگاه شده و با او مانند یک دوست به تفاهم برسید . هر بار که عصبانی میشوید به خود یاداوری کنید من فرزندی دارم که باید همیشه شاد باشد نه عصبی . هم کودک و هم افراد خانواده را از طریق یک مشاور و یا روانشناس بشناسید . نقصهای رفتاری را از خود دور کرده و به تقویت نکات مثبت بپردازید . هنگامی که لجبازی نمیکند به او پاداش دهید و از رفتارش ابراز رضایت کنید . پاداش نباید زیاد باشد که فکر کند هر وقت آرام است یا کار خوبی میکند حتما باید پاداش بگیرد . روانشناسی کودک لجباز لازم و ضروری است . هر اقدامی به درون و روحیات کودک بستگی دارد . برای هر بیمار راه درمان خاص وجود دارد . مرکز مشاوره آویژه برای شما نیکی آرزو میکند .

سوالات متداول

نحوه برخورد با لجبازی کودک چطور باید باشد ؟

بدور از لجبازی ، بدون عصبانیت و دوستانه باید باشد . تنبیه های او نباید بدنی و فیزیکی باشد . میتوانید برای ساعاتی با او حرف نزنید از بازیها و تفریحاتی که به شدت به آنها علاقه دارد ابزاری برای تنبیه نسازید و فقط درحد اخطار از آنها استفاده کنید . اگر پسر خوبی نباشی از بازی محروم میشی .

لجبازی در کودک 7 ساله چگونه است ؟

ممکن است این لجبازی در او تثبیت شده باشد . او لجبازیش رابا مدرسه نرفتن ، انجام ندادن تکالیف و درس نخواندن نشان خواهد داد . گرفتن دوستانی که شما نمیپسندید و یا رفتارهایی از او سربزند که مناسب محیط مدرسه نیست . او امکان دارد از مدرسه دیرتر به خانه بیاید .

تعریف لجبازی کودک چیست ؟

اصرار در انجام دادن کاری که خود موافق است و دیگران مخالف  یا برعکس اصرار در انجام ندادن کاری که برای او مفید و حتی ضروری است . او ممکن است به انجام کاری خیلی هم علاقه نداشته باشد اما برای مقابله با والدین اصرار کند . او ممکن است گرسنه باشد ولی وقتی به او بگویند غذا بخور نخورد .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

0
کــارمـا :
430
کمک کنیم آرامش بیشتری داشته باشیم.................
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
psychologist