چه چیزی را باید در کامپیوتر خود ارتقا دهیم؟ +ویدیو

5 ساعت پیش - خواندن 9 دقیقه

کدام قطعات را در کامپیوتر ارتقا دهیم؟

اگر کامپیوتر شما کند شده و یا برای انجام کارهای مورد نیازتان به اندازه کافی سریع نیست، نمی‌توانید بازی‌های جدید را روی آن اجرا و چند کار را همزمان انجام دهید، شاید وقت آن رسیده باشد تا کامپیوتر خود را ارتقا دهید. به جای خرید یک کامپیوتر جدید، می‌توانید جهت بهبود عملکرد، قطعاتی مانند: رم (RAM)، حافظه و کارت گرافیک را ارتقا دهید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایران رهجو، به بررسی و معرفی سه مورد از مهمترین ارتقاهای PC برای حل مشکل سرعت لپ تاپ پرداخته‌ایم. با ما تا انتهای مطلب همراه شوید تا ببینیم کدام قطعات را در کامپیوتر ارتقا دهیم

افزایش حافظه رم، راهی سریع و به صرفه 

افزایش و ارتقا رم، به‌ صرفه ترین راه جهت افزایش سرعت عملکرد و ارتقای لپ تاپ شماست. افزایش حافظه رم برای بازی، تولید محتوا و مولتی تسکینگ مفید خواهد بود و با توجه به هزینه پرداختی، این کار می‌تواند بیشترین بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد.


افزایش حافظه رم چه تاثیری بر عملکرد کامپیوتر می‌گذارد؟ 

اگر سیستم شما کند کار می‌کند، هنگام جابه جایی بین پنجره‌ها با تاخیر مواجه می‌شود، یا دائماً فریز می‌شود، افزایش رم ممکن است مشکل را برطرف کند. ویرایش تصاویر و ویدیوها، بازی، کار با spreadsheetها و سایر فعالیت‌هایی که مقدار قابل توجهی از حافظه را درگیر می‌کند، همگی در صورت در دسترس بودن رم کافی، عملکرد سریعی خواهند داشت. در صورت کمبود حافظه، این فرایندها به شدت کند شده و به سختی اجرا می‌شوند.

محدود کردن استفاده از رم در ویندوز ، میتواند تا حدی جلوی کمبود حافظه و کندی لپ تاپ را بگیرد.


آیا ارتقا رم فقط در کامپیوتر رومیزی قابل اجراست؟ 

افزایش حافظه رم یکی از آسان ترین روش‌های ارتقا کامپیوتر رومیزی (PC) بوده، همچنین در صورتی که لپ تاپ شما رم قابل تعویض داشته باشد، می‌توانید انجام دهید. رم یک بورد الکتریکی است که بر روی مادربرد سیستم نصب خواهد شد.

اگر سیستم شما کند کار می‌کند، هنگام جابه جایی بین پنجره‌ها با تاخیر مواجه می‌شود، یا دائماً فریز یا کرش می‌کند، افزایش رم ممکن است مشکل را برطرف کند.

بخوانید:  علت خرابی مادربرد لپ تاپ چیست؟

برای ارتقا رم چه کنیم؟ 

اگر مطمئن نیستید که رم شما در چه وضعیتی قرار دارد اولین قدم بررسی مقدار حافظه رم خواهد بود. پس از تعیین میزان آن، می‌توانید تصمیم بگیرید رم مورد نیاز برای لپ تاپ شما چقدر است یا به مقدار بیشتری نیاز دارید. برای پاسخ به این سوال به نوع کاری که با کامپیوتر انجام می‌دهید توجه نمایید.

برای مصارف پایه

اگر کامپیوتر شما کمتر از ۴ گیگابایت رم دارد، باید آن را ارتقا دهید. حتی اگر فقط کارهای ساده مانند وبگردی و ارسال ایمیل انجام می‌دهید. حتی برای انجام ابتدایی ترین کارها هم به حداقل ۴ گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. هزینه ارتقای رم لپ تاپ بسیار کمتر از خرید لپ تاپ جدید خواهد بود.

بازی و تولید محتوا 

اگر با سیستم خود بازی می‌کنید یا با نرم افزارهای ویرایشی سر و کار دارید، به حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. این مقدار معمولا برای بازی‌های میان رده و ویرایش عکس کافی است، اما اگر سیستم شما کند می‌شود یا دائما فریز می‌کند، ممکن است علت خرابی رم لپ تاپ باشد یا به رم بیشتری نیاز داشته باشید.

برای مصارف سنگین 

برای انجام بازی‌های رده بالا و کار با پروژه‌های بزرگ به ۱۶ گیگابایت رم یا بیشتر نیاز خواهید داشت.





ارتقا کارت گرافیک، ارزشمند و پرهزینه 

کارت گرافیک برای اجرای بازی‌های میان رده و رده بالا و همچنین تولید محتوای بصری ضروری هستند، بنابراین اگر گیمر، انیماتور یا ویرایشگر ویدیو هستید، این قطعه باید در لیست ارتقا شما قرار بگیرد. این ارتقا بسیار پرهزینه است که همه به آن نیاز نخواهند داشت، بنابراین قبل از ارتقا گرافیک لپ تاپ، مهم است که در نظر بگیرید که قصد دارید از کامپیوتر برای چه کاری استفاده نمایید.

تولیدکنندگان PC با استفاده از کارت‌های گرافیک معمولی یا حتی گرافیک آنبورد (integrated graphics)، در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند. گرافیک‌های on-board، سطح عملکرد نسبتا بالایی را برای کارهای اساسی و فعالیت‌هایی مانند وب گردی، استریم ویدیوهای 4K و حتی بازی‌های سبک ارائه می‌دهند.
بخوانید علائم خرابی کارت گافیک لپ تاپ چیست؟

به روزرسانی کارت گرافیک برای چه کسانی ضروری است؟ 

اگر نیازی به اجرای بازی‌های جدید با بالاترین تنظیمات گرافیکی ندارید و از نرم افزارهای مدل سازی استفاده نمی‌کنید، ممکن است این ارتقا آنقدرها برای شما مناسب نباشد. اگر گیمر هستید و نمی‌توانید بازی‌های جدید را روی گرافیک بالا اجرا نمایید، تعویض کارت گرافیک دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت. با این کار می‌توانید به ویرایش ویدیوها، استفاده از نرم افزارهای طراحی و حتی اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مانند Stable Diffusion سرعت ببخشد.

نصب یک حافظه سریع تر 

نصب یک درایو ذخیره سازی (Storage) جدید، یک ارتقا فوق العاده است که می‌توانید انجام دهید. به خصوص اگر با کندی دستگاه روبه رو هستید یا فضای ذخیره سازی شما پر شده است این ارتقا می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد.

ارتقا هارد دیسک چه تاثیری بر عملکرد سیستم خواهد گذاشت؟ 

این ارتقا به حافظه فعلی شما بستگی دارد، اما تعویض یک هارد کند با یک هارد سریع تر یا اضافه کردن یک درایو دوم که هم سریع تر و هم بزرگ تر است، همیشه منجر به افزایش عملکرد سیستم شما خواهد شد.

اگر دستگاه شما یک هارد HDD دارد، ارتقا آن به یک درایو SSD باعث افزایش کارایی سیستم خواهد شد. SSDها بسیار سریع عمل می‌کنند، بنابراین زمان بارگذاری کوتاه تری را در ویندوز، برنامه‌ها و بازی‌ها تجربه خواهید کرد و همچنین در برنامه‌هایی که با فایل‌های حجیم مانند ویرایش عکس و ویدیو سر و کار دارند، عملکرد بهتری را مشاهده خواهید نمود.

اگر سیستم شما به یک SSD مجهز است، اضافه کردن یک مدل سریع تر مانند: NVMe، عملکرد کلی سیستم شما را بهبود می‌بخشد اما این بهبود عملکرد به هیچ عنوان به اندازه ارتقا هارد لپ تاپ از HDD به SSD تاثیرگذار نیست.

بخوانید: تفاوت حافظه SSD و تکنولوژی NVME با SATA چیست؟

چطور از ارتقای هارد دیسک، بهترین نتیجه را بگیریم؟ 

برای دستیابی به بهترین عملکرد، باید سیستم عامل خود را بر روی سریع ترین درایو نصب نمایید. به عنوان مثال: اگر یک هارد دیسک HDD دارید و قصد دارید یک SSD اضافه ‌نمایید، در صورتی که سیستم عامل روی هارد دیسک قدیمی باقی بماند، شاهد افزایش قابل توجهی در عملکرد نخواهید بود.

اگر یک هارد دیسک HDD دارید و قصد دارید یک SSD اضافه ‌نمایید، در صورتی که سیستم عامل روی هارد دیسک قدیمی باقی بماند شاهد افزایش قابل توجهی در عملکرد نخواهید بود.

برای صرفه جویی در هزینه، می‌توانید از یک SSD برای سیستم عامل، بازی‌ها و برنامه‌ها استفاده و سایر فایل‌های حجیم را روی درایو کندتر ذخیره نمایید. همچنین اگر توانایی خرید یک SSD بزرگ را ندارید، درایوهای هیبریدی که ترکیبی از HDD و SSD هستند، تعادلی مناسب را بین سرعت و ظرفیت ذخیره سازی ارائه خواهند کرد.


ارتقا پردازنده 

این ارتقا می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه عملکرد سیستم شما شود، اما هزینه بر و پیچیده تر از ارتقا سایر قطعات خواهد بود و از طرف دیگر همیشه هم امکان پذیر نیست! برای ارتقای پردازنده به مادربوردی نیاز دارید که بتواند از یک پردازنده قدرتمندتر پشتیبانی کند، که این مورد همیشه در دسترس نیست.
هزینه ارتقای رم لپ تاپ به صرفه تر خواهد بود.

چرا ارتقای پردازنده برای همه مناسب نیست؟ 

برای اینکه بفهمید آیا این یک گزینه مناسب است، باید مادربورد خود را بشناسید تا ببینید چه چیپستی را ساپورت می‌کند و سپس پردازنده‌های قابل نصب روی آن را بررسی نمایید. در نهایت، باید پردازنده‌ها را با هم مقایسه نمایید تا ببینید آیا افزایش عملکرد به اندازه‌ای است که هزینه آن را توجیه کند؟

برای ارتقای پردازنده به مادربوردی نیاز دارید که بتواند از یک پردازنده قدرتمندتر پشتیبانی کند، که این مورد همیشه در دسترس نیست.

اگر در حال حاضر سیستم شما به قدرتمندترین پردازنده‌ای که مادربورد پشتیبانی می‌کند مجهز است، ارتقا پردازنده به معنی ارتقا مادربورد نیز خواهد بود که یک ارتقای بسیار پیچیده است چرا که احتمال دارد مادربورد جدید با رم فعلی شما سازگار نباشد. از طرف دیگر باید درایوهای ذخیره سازی، کارت گرافیک و هر قطعه دیگر را از مادربورد قدیمی به مادربورد جدید منتقل نمایید.

به روز نگه داشتن نرم افزار | یک راه ساده اما بسیار مهم! 

ارتقا نرم افزار، مانند ارتقا از ویندوز 10 به 11، همیشه منجر به افزایش کارایی نمی‌شود. با این حال، به روز نگه داشتن نرم افزارهای فعلی ضروری خواهد بود، چرا که این آپدیت‌های تدریجی اغلب شامل رفع باگ‌ها و تغییرات دیگری می‌شوند که می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم کمک کنند یا حداقل از افت عملکرد جلوگیری نمایند.

اگر با مشکل کند شدن کامپیوتر مواجه شده‌اید مطمئن شوید که سیستم عامل، برنامه‌ها و ابزارهای جانبی شما به ‌روز هستند. اگر سیستم خود را به ویندوز ۱۱ ارتقا نداده‌اید، می‌توانید با بهینه سازی ویندوز ۱۰، سرعت آن را افزایش دهید.

قطعات قابل ارتقا دیگر در لپ تاپ 

بسیاری از قطعات در کامپیوتر وجود دارند که می‌توانید آنها را ارتقا دهید، اما همه آنها باعث افزایش سرعت کارایی و عملکرد سیستم نخواهند شد. به عنوان مثال، ارتقا مادربورد می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا به امکان توسعه‌ بیشتر مانند: نصب یک پردازنده‌ قدرتمندتر و مزایای دیگر دسترسی پیدا نمایید؛ اما به خودی خود باعث افزایش عملکرد سیستم شما نخواهد شد.

بخوانید: علائم خرابی هارد لپ تاپ چیست؟

اگر به دنبال ارتقاهای دیگر هستید، ممکن است بخواهید نحوه استفاده از کامپیوتر خود و اینکه به دنبال چه نوع بهبودهایی هستید را در نظر بگیرید. اگر کامپیوتر شما برای اضافه کردن همه لوازم جانبی مورد نظرتان درگاه کافی ندارد می‌توانید با اضافه کردن یک کارت توسعه با درگاه‌های بیشتر USB 3.0، این مشکل را برطرف نمایید.

اگر گیمر یا هنرمند هستید، مانیتور خود را ارتقا دهید، بلندگوهای جدید یا یک ساب ووفر اضافه نمایید؛ به خصوص اگر شبکه خانگی شما از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این ارتقا را انجام دهید.

0
کــارمـا :
40
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
elahe.no72