11 استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد!
بسیاری از کسبوکارها برای افزایش درآمد، قیمتهای خود را بدون فکر کردن زیاد تعیین میکنند. این یک اشتباه است که باعث می شود آنها از ابتدا پول را روی میز بگذارند. وقت گذاشتن برای قیمت گذاری مناسب محصول می تواند به عنوان یک اهرم رشد قدرتمند عمل کند. اگر از بهترین استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد استفاده شود، افراد بیشتری مبلغ بیشتری برای کالا یا خدمات شما خواهد پرداخت، در نهایت نسبت به کسب و کاری که با قیمت گذاری، منفعلانهتر رفتار میکند، درآمد بیشتری خواهید داشت.
استراتژی قیمت گذاری چیست؟
استراتژی قیمتگذاری، برنامه ای است که توسط کسبوکارها برای محاسبه میزان هزینه برای کالاها و خدمات خود تشکیل می شود. تعامل بین قیمت و سطح فروش در هنگام قیمت گذاری محصولات مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین، با طراحی بهترین استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد موفقیت کسب و کار را تضمین میکنید و این یک امر مهم و پیچیده است.
انواع استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد
1. استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد مبتنی بر رقابت
این استراتژی قیمتگذاری بر نرخ موجود بازار برای محصول یا خدمات یک شرکت متمرکز است. هزینه محصول یا تقاضای مصرف کننده را در نظر نمی گیرد. در عوض، یک استراتژی قیمتگذاری مبتنی بر رقابت از قیمتهای رقبا به عنوان معیار استفاده میکند. کسبوکارهایی که در فضای بسیار اشباع شده رقابت میکنند، این استراتژی را انتخاب کنند، زیرا تفاوت قیمت جزئی ممکن است عامل تعیینکننده برای مشتریان باشد.
2. استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد به علاوه هزینه
این استراتژی ، صرفاً بر هزینه تولید محصول یا خدمات شما متمرکز است . همچنین به عنوان قیمت گذاری نشانه گذاری شناخته می شود زیرا کسب و کارهایی که از این استراتژی استفاده می کنند محصولات خود را بر اساس میزان سودی که می خواهند به آن برسند ، علامت گذاری می کنند.
.بیشتر بخوانید: وست ویژن، از هشدار تا واقعیت!
3. استراتژی قیمت گذاری پویا
قیمت گذاری پویا به عنوان قیمت گذاری افزایشی، قیمت گذاری تقاضا یا قیمت گذاری مبتنی بر زمان نیز شناخته می شود. این یک استراتژی قیمت گذاری انعطاف پذیر است که در آن قیمت ها بر اساس بازار و تقاضای مشتری در نوسان است.
4. استراتژی قیمت گذاری بالا و پایین
استراتژی قیمت گذاری بالا و پایین زمانی است که یک شرکت در ابتدا محصولی را با قیمت بالا می فروشد اما زمانی که محصول جدید یا مرتبط باشد آن قیمت را کاهش می دهد. تخفیفها، بخشهای ترخیص، و فروشهای پایان سال نمونههایی از قیمتهای بسیار پایین در عمل هستند، به همین دلیل است که این استراتژی ممکن است استراتژی قیمتگذاری تخفیف نیز نامیده شود.
5. استراتژی قیمت گذاری نفوذ
استراتژی قیمت گذاری نفوذی، برخلاف قیمت گذاری ساده، زمانی است که شرکت ها با قیمت بسیار پایین وارد بازار می شوند و به طور موثر توجه (و درآمد) را از رقبای با قیمت بالاتر دور می کنند. با این حال، قیمت گذاری نفوذ در بلندمدت پایدار نیست و معمولا برای مدت کوتاهی اعمال می شود.
6. استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد در کوتاه مدت
استراتژی قیمتگذاری کوتاهمدت زمانی است که شرکتها بالاترین قیمت ممکن را برای یک محصول جدید دریافت میکنند و سپس قیمت را در طول زمان کاهش میدهند زیرا محصول کمتر محبوب میشود.
7. استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد مبتنی بر ارزش
استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش زمانی است که شرکت ها محصولات یا خدمات خود را بر اساس آنچه مشتری مایل به پرداخت است قیمت گذاری می کنند. حتی اگر بتواند برای یک محصول هزینه بیشتری دریافت کند، شرکت تصمیم می گیرد قیمت های خود را بر اساس علاقه و داده های مشتری تعیین کند.
8. استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد از نظر روانی
قیمت گذاری روانشناختی همان چیزی است که به نظر می رسد. روانشناسی انسان را هدف قرار می دهد تا فروش شما را افزایش دهد.
برای استفاده از قیمتگذاری روانشناختی این است که یک کالای گرانتر را در کنار کالایی که بیشتر روی فروش آن متمرکز هستید قرار دهید . یا پیشنهاد «یکی بخرید، یکی را با 50 درصد تخفیف دریافت کنید» که باعث میشود مشتریان احساس کنند شرایط خیلی خوب است که نمیتوان از آن گذشت.
9.استراتژی قیمت گذاری تبلیغاتی
تبلیغات یک استراتژی قیمتگذاری بازاریابی قدیمی است که هنوز در همه جای دنیا رواج دارد و تقریبا همه شرکتها از آن استفاده میکنند. پیشنهادات تبلیغاتی میتوانند بسیار مفید و کاربردی باشند و به افزایش فروش شرکتها کمک کند. این پیشنهادات شامل: تخفیف، کوپن هدیه، دریافت یک محصول رایگان در ازای خرید یک محصول، قرعه کشی، اهدای جوایز و غیره هستند. این استراتژی از گذشته تا حال بسیار موفق عمل کرده است زیرا مصرف کنندگان از نظر روانشناختی به کلمات هدیه، قرعه کشی، تخفیف و… واکنش مثبت نشان میدهند.
10. استراتژی قیمت گذاری براساس موقعیتهای جغرافیایی
برخی اوقات عوامل جغرافیایی میتوانند بر روی قیمتگذاری تاثیر بگذارند. علت این امر میتواند کمبود برخی از محصولات و یا مواد اولیه در یک کشور، هزینه حمل و نقل کالا، مالیات در کشورهای مختلف، تفاوت در نرخ ارز و عواملی از این قبیل باشد. به عنوان مثال، زمانی که چند نوع میوه از کشوری به کشور دیگر وارد میشود، ممکن است در کشور صادر کننده با قیمت مناسبی عرضه شوند اما به دلیل آنکه برای مصرف کنندگان در کشور وارد کننده محصولی جدید و کمیاب به شمار میآیند با قیمت بالاتری به فروش میرسند. علاوه بر آنکه هزینههای حمل و نقل، مالیات سنگین و غیره نیز در افزایش ارزش محصول موثرند.
بنابراین موقعیت جغرافیایی تاثیر بسزایی در استراتژی فیمتگذاری یک محصول جدید ایجاد میکند و شرکت موظف است قبل از قیمتگذاری یک محصول تمام جوانب را در نظر بگیرد.
11.قیمت گذاری گزاف
شاید جالب باشد که بدانید به این نوع قیمت گذاری، روش کرهگیری هم میگویند! زیرا بر این مبنا استوار است که نهایت سود ممکن را از یک مشتری به دست آورد. تمرکز بر افرادی است که مایل هستند مبلغ موردنظر را برای محصول یا خدمت پرداخت کنند.
طی این متد، قیمت در اولین روزهای عرضۀ محصول در بالاترین حدی قرار داده میشود که بازار میتواند آن را تحمل کند! پس از آن، قیمت رفتهرفته کاهش پیدا میکند تا قشر بیشتری از بازار جذب شوند و باز هم سود بیشتری نصیب کسبوکار شود.
محبوبیت در زمان عرضه بهحدی زیاد است که میتوان هر قیمتی روی آن گذاشت. پس از مدتی (مثلاً ورود رقبا یا عرضهٔ محصول جدید)، این محبوبیت (تقاضا) کم و کمتر میشود. اینجاست که با کاهش قیمت، سعی میکنیم بازار را حفظ کنیم.
در دنیای تجارت امروزی، استراتژی قیمتگذاری برای افزایش درآمد نقشی حیاتی در موفقیت یک کسب و کار را ایفا می کند. این یک عنصر حیاتی است که تقاضا برای محصول شما را تعیین میکند و به کسب و کار شما کمک می کند تا مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبا کسب کند. یک استراتژی قیمتگذاری موثر میتواند به شما کمک کند تا مشتریان بیشتری جذب کنید و درآمد بیشتری ایجاد کنید، در حالی که یک استراتژی ضعیف می تواند بر کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد.


مشاهده نظرات بیشتر...