دلایلی برای مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس (کروم بهتر است یا موزیلا؟)

1397/11/2 19:42

گوگل کروم سهم بسیاری از مروگرهای وب در جهان را در اختیار دارد اما استفاده زیاد افراد از گوگل کروم دلیلی بر برتری مرورگر کروم نسبت به سایر مرورگرها نیست.  با توجه به گزارش NetMarketShare در سال گذشته سهم بازار فایرفاکس طی سال 2018 در حدود 10 درصد بوده است.
به عقیده بسیاری اگر ویژگی های جالب در کروم وجود نداشت به احتمال زیادتری همه از فایرفاکس استفاده میکردند.
آیا شما هم مانند بسیاری از افراد دید خوبی به فایرفاکس ندارید؟ آیا زمان تغییر از کروم به فایرفاکس به وجود نیامده است؟ همیشه بین کاربران وب بحث داغ بهترین مرورگر کدام است؟ باز بوده است مخصوصا بین مرورگرهای کروم و فایرفاکس ، در این مقاله میخواهیم تا نظر مثبت خود را به مرورگر موزیلا بدهیم و دلایل انتخاب موزیلا به عنوان بهترین مرورگر دنیا را با هم بررسی کنیم.


1) فایرفاکس سریعر از کروم است

همه چیز با انتشار Firefox 57 که به نام Firefox Quantum نیز شناخته میشود تغییر کرد. در ابتدا موزیلا ادعا میکرد که فایرفاکس کوانتوم دوبرابر سریعتر از نسخه های قبلی فایرفاکس اجرا میشود همچنین بر خلاف کروم 30 درصد کمتر از حافظه رم استفاده میکند.

Firefox Quantum

اما سوال اینجاست منظور از سرعت بالاتر چیست؟ سرعت بالاتر به این معناست که شما میتوانید زبانه های بیشتری را بدون افت سرعت باز کنید ، برنامه های وب و بازی ها را با سرعت بالاتر انجام دهید به ویژه بازی های سه بعدی ، مرورگر بسیار سریع باز خواهد شد و در استفاده های مکرر روزانه پاسخگویی بهتری از موزیلا را خواهد داشت.
اما این پیشرفت ها در موزیلا با یک مشکل بزرگ روبرو است ، در آزمایش میزان استفاده مرورگرها از باتری لپ تاپ در سال 2018 مشخص شد که مرورگر Edge به طو رمتوسط 60 درصد طولانی تر از فایرفاکس و 20 درصد بیشتر از کروم در باتری صرفه جویی خواهد کرد. این درحالی است که در تمامی مرورگرها یک ویدیو HD و در لپ تاپ های یکسان پخش شد. به عبارت دیگر میتوان گفت قدرت فایرفاکس در عمر و مصرف باتری کمتر از سایر مرورگرها است.


2) فایرفاکس فقط و فقط یک مرورگر است

زمانی که در حال تهیه این مقاله بودم متوجه یک پست جالب از یکی از علاقه مندان به کروم مشاهده کردم که نوشته بود :
" امروزه کروم همانند کروم سال 2011 نیست ، امروزه کروم نوعی پلت فرم نرم افزاری است و از هویت خود که یک مرورگر است خارج شده است."
این مطلب نشان دهنده این  است بجای اینکه کروم یک مرورگر ساده و سریع باشد به یک نرم افزار پیچیده تبدیل شده است. بسیاری دیگر از کاربران بابت تبدیل گوگل کروم به سیستم کروم نارضایتی دارند.

لوگو موزیلا فایرفاکس از ابتدا تا کنون

از سوی دیگر میتوان مشاهده کرد که فایرفاکس از همان ابتدا یک مرورگر مانده است و هویت خود را به خوبی حفظ کرده است.


3) فایرفاکس در open Source قویتر است

فایرفاکس در open Source قویتر است

از لحاظ فنی میتوان گفت که کروم به نوعی یک مرورگر منبع باز است ، زیرا بر اساس مرورگر Chromium است که خود بسیاری از مرورگرهای دیگر مانند opera ، Vivaldi، Slimjet، Brave را ایجاد کرده است.
اجازه دهید تا یک مطلب از یکی از کاربران کروم را بیان کنیم :
"من بیش از دو سال بر روی پروژه کروم کار و کمک کردم اما در نهایت انگیزه خود را از دست دادم زیرا این پلتفرم در نهایت بسته شد ، درست است که میگویند کروم منبع باز است اما باید دانست که توسط یک شرکت بزرگ محافظت میشود و اکثر بحث ها و مسیرهای آینده در داخل شرکت گوگل تعیین میشود و کاربران در آن سهمی ندارند"
از سوی دیگر فایرفاکس یک نقشه راه عمومی کامل دارد تا همکاران و اعضای آن بتوانند از آن برای توسعه منابع و کدهای واقعی شرکت داشته باشند.


4) فایرفاکس به معنای واقعی از حریم خصوصی شما محافظت میکند

فایرفاکس به معنای واقعی از حریم خصوصی شما محافظت میکند

در سال 2014 موزیلا در بیانه ای اعلام کرد که برای حفط حریم خصوصی افراد به شدت تلاش و مبارزه خواهد کرد به طوری که کاربران بدانند اطلاعات آنها در کجا و به چه علت استفاده میشود.
در سال 2015 موزیلا در گزارشی جالب بیان کرد که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از موزیلا استفاده میکنند اما شفافیت و کنترل کافی از اطلاعات آنها در اختیار موزیلا نیست ؛ از این جمله میتوان متوجه شد که موزیلا به طور حرفه ای بر روی حریم خصوصی کاربران تمرکز دارد به طوری که خود اطلاعات کاملی از کاربران ندارد.
از آن طرف کروم اینگونه نیست ، چیزی که همه به آن واقف هستند این است که گوگل یک شرکت بزرگ جمع آوری اطلاعات در دنیا است ، حتی در بسیاری از مقاله خوانده ایم که گوگل از خود شما هم بیشتر میداند و به زندگی خصوی شما بیشتر واقف است زیرا تمامی سرویس های گوگل میتوانند جزئی اصلی از حریم خصوصی شما باشند به عنوان مثال تمامی جستجوهای شما در گوگل ذخیره میشود ، تمامی شماره های شما در Google Contacts ذخیره میشود ، تصاویر و ویدیوهای شما در گوگل فتو و گوگل درایو ذخیره میشود و...


5) فایرفاکس به سفارش سازی مرورگر بیشتر دقت دارد

فایرفاکس به سفارش سازی مرورگر بیشتر دقت دارد

سفارش سازی مرورگر بزرگترین تفاوت بین فایرفاکس و کروم است. همه نسخه های مرورگر کروم تقریبا به یک شکل هستند حتی در انواع سیستم عامل ها و دستگاه های مختلف.
به غیر از پنهان کردن نوار ابزار ، یا حذف آیکون ها در نوار آدرس ،کارهای بیشتری را میتوانید در مرورگر کروم انجام دهید ، فایرفاکس کنترل بیشتری را به کاربران خود میدهد تا دقیقتر و حرفه ای تر ظاهر و پوسته مرورگر را سفارش سازی کنند.


6) فایرفاکس دارای افزونه های منحصر به فرد است

فایرفاکس دارای افزونه های منحصر به فرد است

کروم دارای مجموعه ای بزرگ از افزونه ها را در اختیار دارد اما فایرفاکس دارای چندین افزونه منحصر به فرد است که برای کاربران کروم در دسترس نیست. برخی از این افزونه ها بسیار کاربردی هستند به طوری که با وجود آنها نمیتوان فایرفاکس را کنار گذاشت.
بهترین مثال که به ذهن میرسد افزونه Tab Tree Style است ، این افزونه نوار تب را به نوار کناری مرورگر میبرد و به شما امکان میدهد زبانه ها را به سلسله مراتبی مبتنی بر ساختار درختی تبدیل و سازماندهی کنید. این افزونه میتواند نشان دهد که چقدر شرم آور است که سایر مرورگرها قابلیتی این چنینی را در خود ندارند (Vivaldi شبیه این افزونه را در خود دارد اما نمیتوان در آن ساختار سلسله مراتبی ایجاد کرد).

افزونه Tab Tree Style


7) به طور کلی میتوان از کروم و فایرفاکس استفاده کرد

 به طور کلی میتوان از کروم و فایرفاکس استفاده کرد

در این مقاله متوجه شدید که تفاوت های بین این دو مرورگر عمدتا جزئی هستند و به طور کلی میتوان گفت تفاوت آنها بر روی سرعت یا استفاده از باتری کمتر است. اما از لحاظ قابلیت استفاده هر دو عالی هستند و به عبارت دیگر هرچیزی که میتوانید در کروم انجام دهید را میتوانید در فایرفاکس نیز انجام دهید.
آیا میخواهید زبانه ها ، نشانه گذاری ها ، پروفایل و ... را در مرورگر خود همگام سازی کنید؟ نیاز به ابزارهای مختلف برای توسعه وب به کمک element inspector  دارید؟ در محیط SandBox و در مرورگر ویروس ها و تروجان ها فعالیت میکنند؟ و...
کروم و فایرفاکس هر دو میتوانند تمامی این کارها را انجام دهند اما اگر کماکان تمایلی برای ترک کردن مرورگر کروم را ندارید فقط به یاد داشته باشید که این دو مرورگر بهترین مرورگرهای دنیا هستند.

آیا کروم بهتر از فایرفاکس است؟

همانطور که ما از مرورگر فایرفاکس استفاده میکنیم و به آن علاقه داریم همیشه در کنار مرورگر موزیلا خود مرورگر کروم را نصب میکنیم تا به عنوان یک پشتیبان و کمک کننده در کنار ما باشد زیرا در کروم قابلیت های زیادی از جمله موارد زیر بسیار پر رنگ هستند :

  • Chromecast تنها با Chrome کار میکند.
  • توسعه وب در کروم ساده تر و کاملتر است.
  • کروم برای کسانی که آماتور هستند راحت تر است.
  • کروم با سرویس های گوگل به خوبی هماهنگ میشود.
  • کروم سهم بیشتری از فایرفاکس را در میان کاربران وب دارد.
  • اکثر وب سایت ها و برنامه ها تمایل بیشتری به استفاده از کروم دارند.


آیا شما آماده انتقال به موزیلا هستید؟

در نهایت میتوان گفت آینده روشنی در انتظار موزیلا است و فقط کافی است که موزیلا را بر روی سیستم خود نصب کنید، اگر شما از کروم و فایرفاکس ناراضی هستید پیشنهاد سوم ما برای استفاده Vivaldi است که میتواند نظر شما را جلب کند.

مرورگر Vivaldi


بیشتر بخوانید :

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza