تحلیل محیط کسب و کار
از اون جاییکه هیچ کسب و کار و سازمانی در خلاء فعالیت نمیکنه، برای طراحی و تدوین طرح کسب و کار شرکت، باید به عوامل محیطِ بیرونی توجه داشت. عواملی که بر عملکرد و فعالیت کسب و کار تاثیر گذاره و تحت کنترل شما نیست.
اما بربم که عوامل تاثیر گذار محیطی رو با هم بررسی کنیم:
نیروهای بازار در محیط مدل کسب و کار :
منظور مسائل بازار، بخشهای بازار، نیازها و تقاضا، هزینههای تعویض و جذابیت درآمدی از مؤلفههای این بخش از محیط هست که با مطالعه و بررسی این عوامل، دید بهتری از این بخش از محیط میشه پیدا کرد
نیروهای صنعت در محیط مدل کسب و کار :
شامل اطلاعاتی درباره رقبا، تازه واردها، محصولات و خدمات جایگزین، تأمین کنندگان و سایر بازیگران زنجیره ارزش و ذینفعان است.
روندهای کلیدی در محیط مدل کسب و کار :
با بررسی روندهای فناوری، تنظیم مقررات، روندهای اجتماعی و فرهنگی، روندهای اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی، میشه درمورد روندهای کلیدی اطلاعاتی کسب کرد.
نیروهای اقتصاد کلان در محیط مدل کسب و کار :
با مطالعه وضعیت جهانی بازار، بازارهای سرمایه، مواد مصرفی و سایر منابع و زیرساختهای اقتصادی میشه به پایش نیروهای اقتصاد کلان پرداخت.
خلاصه؛ بررسی مداوم محیط، به دلیل پیچیدگی در حال رشد فضای اقتصادی و جهش های شدید بازار، کمک میکنه تا مدل کسب وکار رقابتی تری رو ایجاد کنید.
مشاهده نظرات بیشتر...