در ایام عزاداری سینه زنی ترکی

1 سال پیش - خواندن 1 دقیقه

ترک در قدیم، ماتم را «یوغ» و سوگ سرود را «آغی» می گفتند. آنان حتی علاوه بر مرثیه سرایی در سوگ عزیزان از دست رفته خود، گاه در رثای برخی از حیوانات اهلی نجیب و وفادار چون اسب نیز، قطعاتی سوزناک و مرثیه گونه می سروده اند.

این مراثی اغلب در قالب «مانی» (بایاتی و دو بیتی ترکی در هفت هجا) سروده می شد. در بین قبایل بسیار دیرینه ی ترک، نوع دیگری از مرثیه بود که به آن «ساغور» می گفتند و آن را در ماتم جوانمردان، پهلوانان، سخاوتمندان، پیران قبایل و… به همراه ناله ی «قوپوز» (ساز) با آهنگهای غم انگیزی می خواندند.

همچنین ترکی ها در ایم محرم نوحه های ترکی رو اجرا میکنن

در ایام عزاداری، شیعیان ترک زبان در کربلا جمع می شوند به عزاداری می پردازند. آنان به اشعار و مراثی عربی و فارسی گوش می کنند و می گویند، اما معانی و مفاهیم آنها را خوب درنمی یابند. من تصمیم گرفتم که کتابی را به نظم و نثر ترکی در مصایب حضرت سیدالشهدا بنویسم تا آنان نیز این کتاب را در این ایام و مراسم بخوانند و عزاداری نمایند.»

در زیر براتون تعداد از مداحی و نوحه های ترکی از مداحان مشهور کشور رو براتون فراهم و با لینک مستقیم قرار دادیم لطفا در صورت رضایت این پست رو با دوستان خود به اشتراک بزارید

0
کــارمـا :
39
دختری ایرانی با ویژگی های خاص { هی تو! از اینکه امروز مورد توجه همه هستی، خوشحال نباش تیتر اول روزنامه، کاغذ باطله فرداست }
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
b-a-r-a-n