راهنمای جامع ثبت موسسه خیریه
راهنمای جامع ثبت موسسه خیریه از جمله مطالبی بوده که برخی افراد فعال در این حوزه علاقمند به آشنایی با آن هستند. همه ما در طول زندگی افرادی را دیده ایم که به کمک های مالی و غیر مالی نیاز پبدا کرده باشند. حتی ممکن است خود ما نیز در شرایطی قرار گرفته باشیم که نیاز به حمایت داشته باشیم. امروزه نهادها و موسسات مختلفی تأسیس شده اند که نقش موثری در کمکرسانی به افراد نیازمند دارند. این موسسات برای حفظ و ادامه فعالیت خود نیازمند به ثبت رسمی هستند. در این مقاله قصد داریم به نحوه ثبت موسسات خیریه بپردازیم.

آشنایی با موسسه خیریه و نحوه فعالیت آن
موسسه خیریه معمولا به سازمان ها و نهادهایی گفته شده که عام المنفعه بوده و در زمینه های مختلف به نیازمندان کمک می کنند. این موسسات معمولا منابع مالی محدود داشته و با وجود کمک های مردمی فعالیت می نمایند. اشخاص حقوقی یا حقیقی می توانند نسبت به تأسیس و اداره موسسات خیریه اقدام کنند. به طور کلی موسسه خیریه به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. این نهادها در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی دارند.
این موسسات در زمینه های متفاوتی مانند ارائه خدمات آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و غیره فعالیت دارند. به طور معمول کودکان بدسرپرست یا بیسرپرست، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار از جمله افرادی هستند که از موسسات خیریه کمک می گیرند. کمک به دیگران از جمله ویژگی های همه انسان ها است. به طور معمول به افرادی که قصد کمک مالی و غیر مالی به دیگران را دارند، افراد خیر می گویند.
راهنمای جامع ثبت موسسه خیریه
موسسه خیریه می تواند با فعالیت های خود کمک بسیاری به افراد نیازمند کرده و مفید واقع شود. این موسسه کمک افراد خیر را دریافت کرده و آن را به افراد نیازمند منتقل می کند. موسسات خیریه برای فعالیت نیاز به اخذ برخی مجوزها دارند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:
افرادی که قصد تأسیس یک موسسه خیریه را دارند، باید نسبت به ارائه درخواست کتبی اقدام کنند. این افراد باید اسامی پیشنهادی خود را در این درخواست ذکر کنند. درخواست مورد نظر باید برای تأیید به اداره بهزیستی ارائه گردد. در صورت تأیید، اهداف و نام موسسه، اسم آن باید در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت گردد.
در مرحله بعد اعضای موسسه ملزم به شرکت در مجمع عمومی هستند که در این مجمع حضور همه اعضا موسسه الزامی است. در نهایت فرم صورت جلسه باید پر شده و امضا گردد. اعضای اصلی، علیالبدل و بازرسین باید توسط رأی گیری انتخاب شوند.
جلسه هیئت مدیره جهت مشخص نمودن سمت افراد برگزار می شود که تعداد افراد حاضر در این جلسه باید حداقل سه نفر و باشد. پس از مشخص شدن سمت افراد اصلی، این اعضا باید نسبت به پر کردن فرم صورت جلسه و امضا آن اقدام نمایند.
فرم مربوط به درخواست تأسیس موسسه در دو نسخه باید توسط اعضا هیاأت مدیره تکمیل شود.
متقاضیان تأسیس موسسه باید نسبت به امضا سه نسخه اساسنامه موسسه اقدام کنند.
بازرسین، مدیرعامل و هیأت مدیره باید فرم مشخصات فردی را تکمیل نمایند.
در این مرحله پرونده اعضا موسسه باید تکمیل شود. مدارک لازم برای تکمیل پرونده عبارتند از: کپی کارت ملی، شناسنامه، دو قطعه عکس، کپی معافیت یا پایان خدمت و مدرک تحصیلی.
بازرسین و اعضا هیأت مدیره ملزم به ارائه گواهی های مربوط به عدم سوءپیشینه و هم چنین عدم اعتیاد هستند.
کپی از اجاره نامه یا سند مربوط به مالکیت مکان تأسیس موسسه در این مرحله باید ارائه گردد.
مهم است مکانی که قصد تأسیس موسسه در آن وجود دارد، مورد تأیید بهزیستی قرار بگیرد.
امضای فرم مقررات عمومی در گام بعدی توسط رئیس هیئت مدیره انجام می شود.
حداقل دارایی موسسه با اصل فیش واریزی به همراه شماره حساب به اداره بهزیستی باید اعلام گردد.
بخوانید: تریبولوس تتریس چیست و چه مزایایی دارد؟
برخی از شرایط ثبت موسسات خیریه
معمولا دولت به موسسات خیریه کمک مالی نمی کند. امروزه افراد نیکوکار و خیر زیادی وجود داشته که با ارائه کمک های مختلف به این موسسات در فعالیت آن ها نقش موثری دارند. شرایطی برای ثبت موسسه خیریه وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:
تابعیت جمهوری اسلامی از مهم ترین شرایط است.
پیش از دریافت پروانه، تعیین صلاحیت مدیر عامل و هیئت مدیره الزامی است.
مدرک تحصیلی مدیر عامل باید حداقل دیپلم بوده و دو نفر از اعضا هیئت مدیره دارای مدرک کارشناسی باشند.
حداقل سن مشخص شده 23 برای اعضا هیئت مدیره.
مشخص نمودن محلی ثابت که توسط بهزیستی استان تأیید شده باشد.
برخی مدارک موردنیاز جهت دریافت مجوز
موسسات خیریه برای فعالیت خود نیازمند اساسنامه هستند. این موسسات معاف از پرداخیت مالیات بوده؛ اما تکالیف مالیاتی مانند اظهارنامه مالیاتی و پلمپ دفاتر را باید انجام دهند. برای ثبت یک موسسه خیریه مدارک مختلفی مورد نیاز است:
سه نسخه از اساسنامه
تکمیل فرم مربوط به درخواست صدور مجوز
ارائه دو قطعه عکس پرسنلی رئیس هیئت مدیره
کپی همه صفحات کارت ملی و شناسنامه
کپی از مدرک تحصیلی مدیرعامل و اعضا هئیت مدیره
گواهی های مربوط به عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد بازرسین، مدیرعامل و اعضا هیئت مدیره
صورت جلسه مربوط به مجمع عمومی و هیئت مدیره
تکمیل دو نسخه فرم مربوط به درخواست پروانه تأسیس
فرم های مربوط به مشخصات فردی بازرسین، مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره
سخن پایانی
راهنمای جامع ثبت موسسه خیریه شامل مراحل و ارائه مدارک مختلف موردنیاز است. موسسات خیریه در کشورهای مختلف جهان جهت ارائه خدمات مختلف تأسیس می گردند. این موسسات معمولا از طریق کمک های مردمی حفظ شده و فعالیت می کنند. کمک های مالی از جمله کمک های این موسسات به افراد نیازمند است. موسسه خیریه جهت فعالیت نیاز به ثبت شدن دارد و شرایط متفاوتی جهت ثبت چنین موسسه ای وجود دارد. البته این شرایط در کشورهای مختلف متفاوت هستند.
ارائه مدارکی مانند مدرک تحصیلی، گواهی عدم اعتیاد، گواهی عدم سوءپیشینه از جمله شرایط ثبت موسسه هستند. موسسات خیریه برای هدف های متفاوتی تأسیس می گردند. هدف این موسسات خدمت و کار خیر مردمی است.


مشاهده نظرات بیشتر...