مشتریان وفادار چه کسانی هستند؟
زمانی در مورد وفاداری مشتری و مشتریان وفادار صحبت میکنیم، احتمالاً بلافاصله به موضوعاتی همچون برنامههای وفاداری مشتری، باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن فکر خواهید کرد. البته واقعیت این است که در نهایت موضوع وفاداری مشتری به مجموعه ای از اقدامات، استراتژی ها و تکنیک هایی برمیگردد که معمولاً برای چشم و گوش ما آشناتر است؛ بنابراین تعجب آور نیست که بسیاری از افراد به سرعت از عبارت «مشتری وفادار» گذر میکنند و به دنبال راه هایی برای افزایش وفاداری مشتری میگردند. تلاش برای ایجاد مشتریان وفادار بدون داشتن درک درستی از مفهوم وفاداری برای کسب و کارمان بیهوده است. به دلیل این تصور اشتباه، میتواند افزایش تعداد مشتریان وفادار برای یک کسب و کار هزینه بر باشد، اما در نهایت کارساز نباشد.

مشتری وفادار کیست؟
در یک تعریف ساده و سهل طبق باشگاه مشتریان میتوان مشتری وفادار را فردی دانست که همیشه اقلام مورد نیاز خود را از فروشگاه شما خریداری میکند، اما آیا این معیار به تنهایی میتواند وفاداری یک مشتری را ثابت کند؟ برای درک این موضوع، باید نوع وفاداری مشتریان خود را کشف کنید. در برخی موارد این وفاداری میتواند دلایل عجیبی داشته باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات مشتری از فروشگاه شما خرید میکند، زیرا فروشگاه دیگری در نزدیکی آن محل وجود ندارد! در این صورت مشتری چارهای جز خرید از شما ندارد؛ بنابراین نمیتوانید چنین اقدامی را با وفاداری اشتباه بگیرید، زیرا به محض اینکه فروشگاه دیگری در آن منطقه باز شود و فرد از زیر این اجبار بیرون بیاید، به راحتی از نقش یک مشتری وفادار خارج میشود.
به طور کلی این موضوع در کشور ما نیز جاری است. یعنی به دلیل عدم دسترسی راحت مشتریان به بسیاری از نامهای تجاری معروف و جهانی، نه تنها عرصه رقابت برای برندهای داخلی کمرنگتر شده است، بلکه مشتریان نیز حق انتخاب زیادی ندارند. این مسئله زمانی مهم میشود که متوجه شوید یک مشتری وفادار واقعی کسی است که شما را در موقعیت ایدهآل انتخاب کرده و میتواند بدون هیچ محدودیتی از فروشگاههای دیگر خرید کند.

چهار معیار کلیدی برای درک وفاداری مشتری
در تلاش برای درک بهتر مشتریان وفادار طبق باشگاه مشتریان، به یک مدل چهارگانه بر اساس مدل رضایت مشتری ریچارد اولیور میرسیم. بر اساس این مدل، مشتریان وفادار در چهار سطح سنجیده میشوند:
1. مشتریانی که در سطح شناختی به شما وفادار هستند.
این سطح از وفاداری در نتیجه شناخت مشتری از برند یا محصول ایجاد میشود. به طور کلی میتوان آن را سطحیترین و آسیبپذیرترین درجه وفاداری مشتری دانست، زیرا بسیاری از مشتریانی که در این سطح از وفاداری هستند، به محض دیدن برندی با ویژگیهای بهتر، شما را ترک خواهند کرد. در واقع مشتری ابتدا برند را زیر ذره بین میبیند و مزایا و معایب آن را بررسی میکند و حتی آن را با برندهای مشابه مقایسه میکند. در این صورت خرید تا زمانی ادامه خواهد داشت که بتوانید به اندازه روز اول مورد تایید مشتری قرار بگیرید و یا مشتری به دلایل مختلف از جمله دوری، نداشتن برندهای دیگر یا قیمت مجبور به استفاده از فروشگاه شما شود. وقتی مشتری از نظر شناختی به برند شما وفادار باشد، از نتیجه خرید خود احساس رضایت میکند.

2. مشتریانی که احساساتشان به برند شما متصل است.
مشتریانی که با برند شما تعامل عاطفی دارند، یک قدم فراتر از وفاداری شناختی پیش رفتهاند. چنین مشتریانی نه تنها از خرید برند شما راضی خواهند بود، بلکه خوشحال هم میشوند و به گسترش اهداف باشگاه مشتریان شما کمک خواهند کرد. زیرا آنها فروشگاه شما را دوست دارند و حتی از بودن در آنجا لذت میبرند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا این سطح از وفاداری ممکن است رخ دهد: بهعنوان مثال، روابط عالی با مشتری، ارائه خدمات متفاوت، توجه به نیازهای واقعی مشتری و... از جمله این دلایل میباشند.
3. مشتریانی که مانند یک دوست واقعی از برند شما حمایت می کنند
وقتی مشتریان شما در هر شرایطی برند شما را دوست دارند، مشتاقانه آن را به دیگران توصیه میکنند و حاضر نیستند به هرقیمتی از فروشگاه دیگری خرید کنند، میتوانید وفاداری این مشتریان را از نظر تعهد و اشتیاق در نظر بگیرید و بسنجید.
4. مشتریانی که برند شما را بخشی از خود می دانند.
مشتریان در این سطح از وفاداری چشم خود را برروی تمام مشکلات یا کاستیها میبندند و ترجیح میدهند همیشه از شما خرید کنند. برای آنها فرقی نمیکند که چقدر از فروشگاه شما فاصله دارند یا قیمت محصولات شما چقدر افزایش یافته است، زیرا آنها در نهایت راهی برای خرید از شما پیدا خواهند کرد. این سطح از تعهد و وفاداری مشتریان تاثیر بسزایی در موفقیت باشگاه مشتریان شما خواهد داشت.

اهداف باشگاه مشتریان و تاثیر آن بر وفاداری مشتری
مشتریان وفادار ویژگیهای خاصی دارند که اصول اصلی این دستاورد مبتنی بر گفتگو و ارتباط است. در واقع میتوان گفت ویژگی اصلی باشگاه مشتریان وفادار ایجاد بستری برای ارتباط مشتریان و صاحبان مشاغل است. این رابطه براساس منافع مادی و غیرمادی میباشد که رابطهای عاطفی بین طرفین شکل میدهد و در واقع میتواند برای هر دو طرف سودمند باشد. این چیزی است که باشگاههای وفاداری مشتریان را از باشگاههای ورزشی و غیره متمایز میکند. یکی دیگر از ویژگیهای یک باشگاه مشتریان موفق داشتن برنامه و هدف برای توسعه و پیشرفت است. به عنوان مثال هدف اصلی این باشگاه میتواند فروش بیشتر کالا و خدمات باشد و برنامههای دیگر براساس این هدف شکل بگیرد.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد باشگاه وفاداری مشتری نحوه جذب اعضا است. بدون شک برای این منظور باید قوانین و مقررات خاصی تدوین شود، برای مثال همه مشتریان نمیتوانند عضو باشگاه باشند و باید شرایط خاصی برای این عضویت درنظر گرفته شود. این واقعیت که یک باشگاه تعداد اعضای زیادی دارد لزوماً نشان دهنده موفقیت فروش نیست، بلکه نشان دهنده عضویت هدفمند مشتریان خاص میباشد.
یکی از قوانینی که میتوانید برای عضویت اعمال کنید این است که مشتریان چقدر یا چندبار خرید میکنند. به این ترتیب شما مجموعه ای از مشتریان را گرد هم می آورید که میتوانید به خوبی روی آنها سرمایه گذاری کنید. هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان ایجاد یک ارتباط صمیمانه با مشتری است که باعث فعال شدن مشتری و جذب سایر مشتریان از طریق آن و افزایش وفاداری آنها میشود. در واقع منافع و ارزش افزوده زیادی برای مجموعه شما به همراه خواهد داشت. خالی از لطف نیست که به شما نرم افزار باشگاه مشتریان رایگان وین کوین را معرفی کنیم که میتوانید برای چند ماه می توانید از این نرم افزار قدرتمند استفاده نمایید. برای استفاده از این نرم افزار به سایت وین کوین مراجعه نمایید.

چگونه یک مشتری وفادار را برای همیشه جذب کنیم؟
هنگامی که برادری خود را به مشتریان خود ثابت کردید، میتوانید یک مشتری وفادار را برای همیشه به کسبوکار خود جذب کنید. مشتری به پارامترهای مختلف نگاه میکند تا به کسب و کار شما وفادار بماند. یکی از این پارامترها خدماتی است که به آنها ارائه میدهید، چرا که خدمات تاثیر بسزایی در مراجعه بعدی مشتریان دارد. وقتی مشتری برای رفع نیازهای خود به کسب وکار شما میآید، شما باید مسئول کیفیت محصول خود باشید. از نظر کیفیت محصول، باید از رتبهبندی آن اطمینان حاصل کنید تا مشتری خود را راضی نگه دارید. اهمیت به باشگاه مشتریان و شناخت مشتریان وفادار برای شغلتان مانند پل میانبری است که شما را در مدت زمان کوتاه به موفقیت و پیشرفت مدنظرتان میرساند.


مشاهده نظرات بیشتر...