معرفی و بررسی بازی فیفا 21؛ هیجان واقعی فوتبال

3 سال پیش - خواندن 11 دقیقه

جدیدترین نسخه از سری محبوب FIFA، امسال با کمی تاخیر نسبت به تاریخ همیشگی‌اش عرضه شد و انتظار هم برای آن کار سختی بود. اما کیفیت نهایی FIFA 21 چگونه است؟ با بررسی بازی FIFA 21 با ما همراه باشید.

دیگر عادت کرده‌ایم که هر سال یک نسخه جدید از دو مجموعه شبیه ساز فوتبال FIFA و PES را ببینیم. حتی در شرایط فعلی که بسیاری از مسابقات فوتبال به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف شده‌اند، باز هم در روند انتشار این بازی‌ها خللی ایجاد نمی‌شود. بازی فیفا ۲۱ اخیرا با ویژگی‌های جدید و تغییرات زیاد عرضه شد. اضافه شدن بخش فوتبال خیابانی در نسخه سال گذشته با بازخوردهای مثبت زیادی همراه بود. حالا باید ببینیم که در بازی فیفا 2021 چه بخش‌های جدیدی وجود دارند. تاریخ عرضه فیفا ۲۱ برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های خانگی، 18 مهر ماه 1399 بوده است.

از همان بدو عرضه کنسول‌های خانگی، بازی‌های فوتبال جزو اولین و محبوب‌ترین عناوینی بودند که هر گیمری نسخه‌ای از آن را در کنسول خود داشت؛ حتی افرادی که اصلا فوتبالی هم نبودند. لذت کنترل 11 بازیکن و نقشه‌چینی‌های سریع برای رسیدن به گل و دفاع از زمین خود، در کنار هیجان و استرس حاصل از برد باخت، چیزی بود که در هیچ بازی دیگری یافت نمی‌شد. در ابتدا بهترین فوتبال در بازی‌های ویدئویی، عناوین Winning Eleven بودند و بی‌رقیب به کار خود ادامه می‌دادند؛ تا این که کمپانی EA با زیرشاخه EA Sports خود شروع به تولید بازی‌های فوتبالی با نام FIFA کرد و وارد یک رقابت جدی و پول‌ساز با شرکت Konami شد و تا همین امسال که عرضه بازی FIFA 21 را هم می‌بینیم، این رقابت پا برجاست. در ادامه قرار است بیشتر در مورد جدیدترین نسخه از سری FIFA صحبت کنیم.

تاریخ انتشار فیفا 21

موضوع خوشحال کننده برای طرفداران فوتبال آن است که تاخیری در انتشار بازی فیفا 21 رخ نخواهد داد و در پاسخ به سوال «فیفا ۲۱ کی میاد» باید بگوییم که کمپانی الکترونیک آرتز اعلام کرده که این بازی را در تاریخ 9 اکتبر 2020 مصادف با 18 مهر 99 برای کامپیوترهای شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر می‌کند. اما نکته جالب‌تر آنکه بازی FIFA 2021 برای کنسول های بازی نسل بعدی نیز عرضه خواهد شد.


الکترونیک آرتز تایید کرده که نسخه نسل بعدی بازی فیفا 21 از نظر گرافیکی بهبودهایی نسبت به نسخه نسل فعلی خواهد داشت، اما خبر بد برای گیمرهای PC آن است که نسخه کامپیوتری این بازی مشابه نسخه‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان خواهد بود. البته بعد از انتشار نسخه جدید، احتمالا با ارائه یک Patch یا آپدیت، ارتقاهای گرافیکی روی کامپیوترهای شخصی نیز در دسترس باشند.

شرکت Electronic Arts به تازگی تاریخ انتشار FIFA 21 برای نسل نهم را مشخص کرده و این تاریخ تقریبا یک ماه پس از عرضه هر دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/سری اس به بازارهای جهانی‌ست. تاریخ انتشار فیفا 21 برای نسل نهم روز 4 دسامبر برابر با 14 آذر ماه سال جاری تعیین شده و ما شاهد زمان بارگذاری فوق العاده کوتاه، نور پردازی و رنگ‌های بهبود یافته، تکنولوژی انیمیشن به‌روزتر، حرکت بدون توپ طبیعتی‌تر بازیکنان و بسیاری بهبودهای دیگر خواهیم بود.


گیم‌پلی بازی FIFA 21

بدون شک مهم‌ترین بخش هر بازی فوتبال، گیم‌پلی آن است و بازی فیفا 21 هم از آن مستثنی نیست. برای بررسی گیم‌ پلی بازی FIFA 21، ابتدا به سراغ مهم‌ترین بخش بازی می‌رویم: Ultimate Team. بازی FIFA 21 در این قسمت تغییرات بسیاری به خود دیده است و ممکن است چند ساعت ابتدایی شما در این بخش صرفا صرف آشنایی با تغییرات منوها و ویژگی‌های جدید باشد. دیگر مانند فیفاهای قبلی شاهد منویی کاملا شبیه به قسمت کریر در این بخش نیستیم و طراحی جداگانه و البته زیبای مخصوص به خودش را دارد. طراحی منوها خیلی مینیمال‌تر شده و بخش‌های قبلی که هر کدام گزینه مخصوص به خودش را داشت، اکنون به قسمتی از یک بخش بزرگ تبدیل شده است. مثلا دیگر شاهد بخش My Club یا منوی تغییر نام باشگاه به صورت یک منوی جداگانه نیستیم و همه این موارد در قسمت جدیدی به نام Stadium نهفته شده‌اند.


از طراحی خوب منوهای این قسمت که بگذریم، به گیم‌پلی درون زمین بخش Ultimate Team بازی FIFA 21 می‌رسیم؛ جایی که مشکلات یکی پس از دیگری نمایان می‌شوند. متاسفانه این قسمت از بازی FIFA 21 دلیل اصلی تهیه بازی توسط اکثریت گیمرهاست و حتی اگر مشکلاتش در قسمت‌های دیگر بازی چون کریر نباشد، باز هم مشکل اصلی بازی محسوب می‌شوند و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اصلی‌ترین مشکلی که در گیم‌پلی بازی FIFA 21 وجود دارد، سخت شدن غیرمنطقی عمل دفاع کردن است. در بازی FIFA 19 شاهد شروع این مشکل بودیم و همچنان به شکل تقویت شده‌ای در بازی FIFA 21 هم شاهدش هستیم. از نبود چیزی به نام AI Defending (دفاع کردن بازیکنانی که شما کنترلشان نمی‌کنید) که بگذریم به مشکلاتی چون دفاع غیرموثر با دکمه‌هایی چون R2 و مربع و ضربدر می‌رسیم. سه کلیدی که عمل دفاع را در بازی FIFA 21 بر عهده دارند، اما گاها آنقدر بی‌فایده هستند که دفاع شما با برخورد پایش به توپ نه‌تنها راه را برای پیش‌برد حریف سد نمی‌کند که گاها کمک‌کننده هم می‌شود.

بسیار پیش می‌آید که شما کاملا راه بازیکن حریف را در بازی فیفا 21 سد می‌کنید اما به طرز معجزه‌آسایی از مهاجم دریبل خورده یا بازیکنتان راه را برایش باز می‌کند. البته این که مشکل دفاع کردن در بازی FIFA 21 به طور تقویت‌شده‌ای وجود دارد، ابداع سیستم Agile Dribbling است. سیستمی که بازی را در فاز هجومی به شدت لذت‌بخش و در فاز دفاعی عذاب آور می‌کند. Agile Dribbling یا دریبل سریع، سیستمی است که با نگه داشتن دکمه سرعت(R2) فعال می‌شود و با چزخاندن سریع آنالوگ چپ به جهت‌های مختلف، می‌توانید با مهاجم خود دریبل‌های ریز و سریع بزنید و کاری کنید که دفاع مقابل اصلا نتواند حرکت بعدی شما را پیش‌بینی کند. Agile Dribbling نوآوری بسیار خوبی است، اما به شرطی که دفاع کردن هم در بازی تا این حد بی‌فایده و غیرمنطقی نباشد.


اما حمله کردن در بازی، بسیار لذت‌بخش‌تر از قبل شده. با وجود چرخش 360 درجه بازیکنان و سیستم Agile Dribbling و قابلیت‌های جدیدی که به این قسمت اضافه شده، بازی شکل متنوع‌تری دارد. دامنه حرکتی بازیکنان بسیار زیاد است و اگر کمی به دریبل بازیکنان عادت کنید، به راحتی خواهید توانست دریبل‌های ریز زیادی را بزنید و دفاع حریف را به هم بریزید. یک سانتر جدید به بازی FIFA 21 تحت عنوان Whipped Cross یا سانتر شلاقی اضافه شده که شبیه به سانترهای آرنولد، مدافع راست تیم لیورپول انگلیس است. با انجام این سانتر شما به راحتی می‌توانید با یک ضربه ساده، به دلیل سرعت بالای توپ دروازه حریف را باز کنید. از ویژگی دجدید دیگر گیم‌پلی هم می‌توان به قابلیت کنترل دو دفاع به طور همزمان اشاره کرد که با RS و LS انجام می‌شود که البته اصلا کار راحتی نیست و در مودهای سریعی چون Ultimate Team بعید است به کارتان بیاید.

بخش Ultimate Team بازی FIFA 21، به لطف تنوع بسیار زیادی که در قسمت‌های مختلفش دارد، همواره سرگرم‌کننده‌ترین بخش بازی‌های فیفا بوده است. در نسخه امسال، حتی شاهد بخش‌ جدیدی نیز هستیم. بخش‌هایی چون Squad Battle، Division Rivals و Friendlies و FUT Co-op بخش‌های مختلف آلتیمیت بازی FIFA 21 هستند. امسال شما کمی راحت تر از سال‌های قبل سکه به دست خواهید آورد و البته ذخیره آن هم راحت‌تر است. دیگر شاهد Fitness برای بازیکنان نیستیم و مجبور نیستید هر دو سه بازی، 1000 سکه را خرج افزایش فیتنس بازیکنان کنید و این مورد به کلی حذف شده است. هم‌چنین Coin Boostهای بیش‌تری در ازای انجام Objectiveها و باز کردن پک‌ها به شما تعلق می‌گیرد که تا دی روند تیم‌سازی شما را سرعت می‌بخشد.


بخش جدید این قسمت، FUT Co-op نام دارد که شما می‌توانید با یک دوست آنلاین خود مسابقات بخش Division Rivals را به صورت کوآپ انجام دهید. البته برای انجام این کار باید هر دوی شما در سطح مشابهی از قسمت Division Rivals باشید و اگر تفاوت سطحتان زیاد باشد، قادر به انجامش نخواهید بود. هم‌چنین داشتن استادیوم، دیگر تنها به کارت‌ها خلاصه نمی‌شود و شما باید استادیوم خود را بسازید و ارتقا دهید. تم استادیوم، طراحی جایگاه تماشاگران، رنگ‌بندی قسمت‌های مختلف، پرجمی که در جایگاه‌ها نشان داده می‌شود و حتی آهنگی که بعد از پخش گلتان پخش می‌شود را می‌تواند انتخاب کنید که واقعا پیشرفت خوبی در این قسمت محسوب می‌شوند. نقل و انتقالات هم بهبودهایی داشته است و شما می‌توانید به طور دقیق، نوع کارتی که می‌خواهید را جست و جو کنید و دیگر فیلتر نوع کارت، به چهار مورد برنز، سیلور، گلد و Special خلاصه نمی‌شود.

اما فقط بخش Ultimate Team نبوده که تغییرات زیادی به خود دیده است؛ بخش Career Mode امسال تفاوت اساسی با نسخه‌های چندسال اخیر کرده و به کلی متحول شده است. بخش انتخاب و طراحی مربی بدون تغییر مانده اما تمامی بخش‌های دیگر، مانند روند سپری شدن هفته، نحوه تمرین بازیکنان، پیشرفت بازیکنان، سوالات مصاحبه‌ها، مذاکرات و نحوه خرید و فروش بازیکنان تغییر کرده یا پیشرفت‌های زیادی به خود دیده است. برای تمرین بازیکنان دیگر نیاز نیست هر بار با انتخاب نوع تمرین برای هر بازیکنی و تا سقف 5 بازیکن، آن ها را تمرین داده و شاهد پیشرفت یا پسرفتشان باشید. در بازی FIFA 21 شما باید در قسمت Squad Hub نوع برنامه تمرینات بازیکنان را یکی یکی انتخاب کرده و بلند مدت برای آن ها برنامه بریزید. در حالت معمول برنامه تمرینی همه بازیکنان روی Balanced تنظیم شده، اما فاکتورهایی وجود دارند که شاید لازم شود آن‌ها را تغییر دهید.


وقتی برنامه تمرین یک بازیکن روی Balanced یا هر مورد دیگری قرار دارد، شما می‌توانید پیشرفت تک تک Statهایش را با فلشی که کنارشان نمایش داده شده ببینید. حتی ممکن است برنامه‌های خاصی، یک توانایی بازیکن را کاهش دهد و لزوما تمرین به معنای پیشرفت مطلق نیست. فاکتورهایی مانند بالا رفتن سن بازیکن از 30، افت بازیکن در زمین و فعالیت کم و نیمکت نشینی تاثیر بسزایی در پیشرفت یا افت توانایی‌های یک بازیکن در تمرینات دارد. وقتی با هر کدام از این موارد برخورد کردید، لازم است برای جلوگیری از پسرفت بازیکن، برنامه تمرینی‌اش را تغییر دهید تا حداقل در ازای کاهش Stat در یک توانایی، یک توانایی دیگر در او بهبود یابد یا افزایش پیدا کند تا شاهد افت زیاد بازیکن نباشیم و روند فرسایشی‌اش را کند کنیم. در طول برنامه هفتگی، می‌توانید جلسات تمرینی یا ریکاوری را انجام دهید یا Simulation یا شبیه‌سازی را انتخاب کنید که توضیه می‌شود برای پیشرفت بیش‌تر خودتان آن را به سرانجام برسانید.

در بازی FIFA 21 شما برای اضافه کردن یک بازیکن به ترکیب خود، تنها گزینه خرید ندارید. خرید قرضی بدون بند خرید یا با بند خرید اجباری یا اختیاری به بازی اضافه شده که این بار برخلاف سال قبل( که تنها خرید قرضی یک یا دو ساله در آن وجود داشت) دیگر مخصوص بازیکنان خیلی جوان یا ناشناس نیست و می‌توانید بنا به قدرت تیم خود، بازیکنان بزرگ هم به این صورت به خدمت بگرید که جنبه واقعی‌تری به بازی داده است( هرچند باز هم به ندرت این اتفاق می‌افتد) مورد بسیار خوب دیگر این بخش، واقعی‌تر شدن مذاکرات و مبالغ نقل و انتقال است. دیگر اگر صاحب یک تیم کوچک هستید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید لیونل مسی صرفا به دلیل اتمام قراردادش با بارسلونا به تیم شما بپیوندد! یا در صورت عدم تمایل بازیکن نمی‌توانید با او پیش قرارداد امضا کنید یا مبلغ فسخ قراردادش را بپردازید.

گیم‌پلی در بخش Career Mode نسبت به Ultimate Team وضعیت بهتری دارد اما همچنان مشکلات پابرجاست. سرعت بازی در این قسمت کم‌تر است و دفاع‌ها هم کمی هوشمندتر عمل می‌کنند؛ اما این به این معنی نیست که نتایج پرگلی که به وفور قسمت آلتیمیت می‌بینیم اصلا در کریر دیده نشوند. دفاع کردن همچنان در این قسمت غیرمنطقی و بسیار سخت است و گاها گل خوردن برای شما اجتناب ناپذیر می‌شود. اگر یک گیم‌پلی بالانس‌تر و لذت‌بخش تر از بازی FIFA 21 را می‌خواهید که کم‌تر با اعصابتان بازی کند، بخش Career Mode را امتحان کنید تا هم فوتبال بهتری را شاهد باشید و هم از تغییرات مثبتش لذت ببرید.


منبع: پلازامگ
3
کــارمـا :
390
مهندس نرم افزار که عاشق سفر رفتن و کوه نوردی و طبیعته
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
saraaslani