وحشت پنتاگون از شهاب شش

3 سال پیش - خواندن 20 دقیقه

حرمت سلاح کشتار جمعی

استفتائات جدید

پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه سیدعلی خامنه‌ای ۱۳۸۹/۰۱/۲۸  
به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم. منبع:khamenei.ir


شهاب ۶ موشکی ایرانی است که قابلیت حمل کلاهک متعارف و اتمی را دارا می‌باشد و اولین موشک دور برد ایران است. 

برد 

برد این موشک به ۱۴۰۰۰ کیلومتر و سرعت آن بیش از ۷۸۰۰ متر در ثانیه می‌رسد و سوخت جامد برای شلیک موشک مورد استفاده است.

عدم تأیید رسمی از سوی ایران 

گزارش‌های مربوط به برنامه ساخت این موشک و موشک‌های شهاب ۴ و شهاب ۵ از سال ۱۹۹۶ تاکنون بارها منتشر شده اما مقامات ایران هیچگاه وجود برنامه ساخت چنین موشک‌هایی یا موشک‌هایی با مشخصات مشابه را تأیید نکرده‌اند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ایران برای جلوگیری از تحریم این موشک‌ها را رونمایی نمی‌کند و در صورت جنگ از آن‌ها استفاده خواهد کرد بسیاری معتقدند این موشک روز به روز در حال افزایش دقت خود است. 

ویژگی‌ها

بر اساس گزارش‌هایی که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده این موشک حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر برد با یک کلاهک ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلوگرمی دارد و تکنولوژی ساخت آن از روسیه و کره شمالی به دست آمده‌است. بر اساس این گزارش‌ها موشک شهاب ۶ تا سال ۲۰۱۴عملیاتی شده‌است؛ و یک مدل کاملاً باز طراحی شده از موشک بالستیک کره شمالی تائپودونگ ۲ (ان‌کااس‌ال-ایکس-۲) است. 

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۹۹۸ نیز گفته بود که ایران در حال توسعه شهاب ۶ که قادر به هدف قرار دادن مستقیم ساحل شرقی خاک آمریکا است.

از نگاه تحلیل گران

ولادمیر یفسیوف تحلیلگر روسی هم در سال ۲۰۰۷ مدعی شد که ایران با همکاری کره شمالی به زودی موشک‌های شهاب ۵ و شهاب ۶ را تولید خواهد کرد.

منبع : ویکیپدیا


موشک شهاب 6

موشک شهاب 6 (آخرین تکنولژی)
بر گرفته از منابع مختلف(به دلیل شک و تردیدهای موجود در مورد شهاب۶)
کشور: ایران
با همکاری کشور: کره شمالی
کلاس: ICBM
تعداد کلاهک: تک کلاهک
سرجنگی: هسته ای
پیشرانه: چند مرحله ای جامد/مایع
برد: 6000 کیلومتر
وضعیت: در حال توسعه


جزئیات

موشک شهاب 6 یک موشک برد بلند است که در کلاس جدیدی از موشک های ایرانی قرار میگیرد که با همکاری کره شمالی در حال توسعه است.همانند موشک شهاب 5 موشک شهاب 6 نیز بر گرفته از تکنولوژی موشک Taep'o-dong 2 کره شمالی است که از موتوری با تکنولوژی چینی بهره میبرد.
شهاب 6از راکتی با سوخت جامد/مایع که 2 یا 3 مرحله ای است استفاده میکند.بیشتر قطعات ان از شهاب 5 استفده میکند اما با کم کردن وزن و پیشرفته تر کردن کلاهک برد ان تقریبا به 6000 کیلومتر میرسد.این موشک میتواند یک کلاهک هسته ای بسیار پیشرفته را حمل کنددر محدوده 1000 تا 5000 کیلومتری.
ایران به سرعت به قدرتمند ترین کشور در منطقه تبدیل خواهد شد
خبرگزاری فرانسه:
طبق اطلاعات بدست آمده ایران تمامی فعالیت موشکی خود را برای عملیاتی کردن شهاب 6 آغاز کرده و تا مدتی نه چندان دور شاهد به پرواز در آمدن شهاب 6 خواهیم بود.
این خبر گزاری همچنان به توقف کار بر روی موشک های شهاب 5 و 4 اشاره می کند و می نویسد ایران با توقف کار ساخت این موشک ها تمام تمرکز خود را روی موشک دوربرد شهاب 6 متمرکز کرده است .
این خبر گزاری علت توقف برنامه های تولید موشک های میان برد ( شهاب 4 و 5 ) توسط ایران رو بی خطری کشور های اروپایی برای ایران توصف کرد و نوشت بعد از اسرائیل آمریکا دومین خطر برای ایران خوانده می شود و برای مقابله ایران ناچار به ساخت موشک های دور برد برای تامین امنیت مرز های خود می باشد.
همچنین ایران با ساخت سری فضایی این موشک توانایی انهدام اکثر ماهواره های نظامی و کاوشگر آمریکا اسرائیل و دیگر کشور های مهاجم رو دارد و از این رو تهدیدی بزرگ برای این کشور ها خواهد بود.
اخبار مربوط به موشک شهاب 6 مربوط به امروز یا دیروز نیست!! اطلاعاتی در مورد این موشک که عموما برپایه ی حدس و گمان است، از سالهای 1999-2000 بر سر زبانها افتاد و الان که حدود 7 سال از آن تاریخ می گذرد، مطمئنا پیشرفت های چشمگیری در توسعه ی آن به وقوع پیوسته است. طبق اطلاعاتی که قبلا از سوی منابع رسمی و غیر رسمی خارجی منتشر شده است، شهاب 6 موشکی است با بردی بین 5500 تا 6200 کیلومتر که توانایی حمل سر جنگی به وزن 1000 کیلوگرم را داراست. برطبق گمانه زنی ها این موشک شباهت زیادی به موشک تائپه دونگ 2 کره ی شمالی دارد. اما جالب آنست که در برخی منابع از موشکی به نام شهاب 7 نام برده شده که ماکزیمم برد آن 15000 کیلومتر است!!!



بنا به ادعای پاره ای منابع، روسها درحال کمک به یک تیم ایرانی طراحی موشک با سوخت جامد در گروه صنعتی شهید باقری تهران هستند. هدف از این پروژه ساخت موشکی با برد 2800 مایل می باشد که قابلیت رسیدن به لندن و پاریس را دارد؛ همچنین یک موشک با برد 6300 مایل ( 10000 کیلومتر) که می تواند شهرهایی در شرق ایالات متحده را هدف قرار دهد. این گزارشها فاقد مستندات کافی است و بسیار تخیلی به نظر می رسد.

در ششم اوت 2003 ، نشریه ((سانکئی شیمبون)) به نقل از منابع نظامی گزارش داد کره شمالی درصدد صادر کردن قطعات موشک Taepo Dong-2 به ایران است؛ جایی که کارشناسان کره شمالی قطعات موشک را در تاسیساتی در نزدیکی تهران مونتاژ خواهند کرد. مذاکرات بین کره شمالی و ایران در سال 2002 آغاز شد و انتظار می رفت در اکتبر 2003 به سرانجام برسد.

در می 2004 ، میدل ایست نیوزلاین ((Middle East Newsline)) به نقل از منابع اطلاعاتی غربی گزارش داد تهران با پیونگ یانگ در مورد خرید موشک Taepo Dong-2، به عنوان اولین موشک بالستیک قاره پیمای ایران که می تواند به عنوان پرتاب کننده ماهواره به فضا نیز مورد استفاده قرار گیرد ، مذاکره کرده بود. همچنین ادعا شده است که کره شمالی در سال 2003 در مورد موشک Taepo Dong-2 با لیبی و سوریه نیز وارد مذاکره شده ؛ اما هیچ یک از این دو کشور تمایل جدی در این خصوص ابراز نکرده اند.

در 16 فوریه 2005 دریاسالار Lowell E. Jacoby ، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی نیروی دریایی آمریکا تصدیق کرد که ایران قابلیت فنی ساخت موشک بالستیک قاره پیما را تا سال 2015به دست خواهد آورد. هنوزعزم ایران در عملی کردن ساخت چنین موشکی در پرده ابهام است.

چند سالی از ساخته شدن موشک شهاب 3 که یکی از بهترین موشک های بالستیک ایران به شمار می یاد می گذره ولی حالا من در این حواشی نمی دونم که باید چی کار کرد :
برنامه ی ساخت موشک های شهاب 4 و شهاب 5 متوقف شده و ایران با کمک چین ، کره ی شمالی و روسیه در حال ساخت شهاب 6 هست .
از طرفی دیگر جورج بوش می گه ایران تا سال 2015به ساخت این موشک می رسه .
از طرفی دیگر دوستم که باباش در صنایع دفاع کار می کنه می گه ایران شهای 6 رو ساخته .
از یک طرفی یک سایت محرمانه ی آمریکایی که اطلاعات دقیق با نقشه و عکس از ارتش کشور ها داره در مورد ایران نوشته ایران موشک شهاب شش داره عکس اون رو در پایین می زارم با اسم سایتش .
خوب ایران ادعا می کنه این موشک رو نداره خوب پس چرا این سایت رو در ایران مسدود کرده .
چند وقت پیش هم من در مهر نیوز خوندم که ایران تجهیزاتی داره که اگر آمریکایی ها بشنوند باور نمی کنند .
شایعه شده ایران از کشور روسیه کلاهک هسته ای و خوشه ای خریده که موشک شهاب 3 و شهاب 6 قابلیت حمل اون رو داره .
اگر این حقیقت داشته باشه ایران که بمب اتم نداره پس این کلاهک ها به چه دردش می خورن پس حتما داره موشک شهاب 6 را که خریده اگرچه روی شهاب 3 نصب می شه ولی مورد نیاز ایران نیست .
از طرفی اسم موشک قدر رو به اسم توع دوم شهاب 3 جا می زنن خوب چرا موشک قدر نشه موشک شهاب 4 .
نظر شما در این باره چیه ": یعنی ایران توان ساخت این موشک رو داره و آیا تا به حال یک چنین موشکی رو ساخته . هم مدارکی است که نشون میده ایران این موشک رو نداره و هم مدارکی است که نشون می ده ایران این موشک رو داره کی می دونه
موشک شهاب 4 با 2300 کیلومتر برد
موشک شهاب 5500 کیلومتر برد
موشک شهاب 6 از 6000 تا 10000 کیلومتر برد
این اسم همون سایتی که موشک های شهاب 6 رو لو داده اگر مسدود بود از ... شکن استفاده کنید .
به گفته مهندسان این موشک شهاب 6 یا 5 یا 4 مصرف نظامی نداره و فقط برای مصارف فضایی و ماهواره ای است که من فکر کنم برای جنگ روانی که راه انداختن می ترسن بگن مصرف نظامی داره اونوقت آمریکا و اسراییل باز مثل همیشه بگن که ایران در ژی نا بودی دنیا و چنگ جهانی سوم چون می دونید که موشک های شهاب می تونن کلاهک هسته ای و خوشه ای حمل کنند و آمریکا با جو می گیرش تحریم ها رو بیشتر می کنه

موشک شهاب 6 بالستیک قاره پیما با برد بیش از 6200 مایل هم در راه است

گزارش خواندنی از فعالیت های 8 سال گذشته دولت بوش در قبال ایران
واشنگتن پست: در دوران بوش، ایران قوی تر و آمریکا ضعیف تر شد/ شهاب 6 هم در راه است

عصرایران - سایت اینترنتی واشنگتن پست آمریکا با چاپ گزارشی از فعالیت های 8 سال گذشته دولت بوش در قبال ایران ضمن ناکارآمد بودن این سیاست ها، نسبت به موثر بودن گزینه دیپلماسی در دولت اوباما برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران ابراز تردید کرد.

به گزارش عصرایران در این مطلب آمده است:

جرج بوش رییس جمهور ایالات متحده بدون آتش بازی با ایران کمتر از دو ماه دیگر کاخ سفید را با یک شکست دوجانبه در قبال ایران ترک خواهند کرد: یک سوی شکست ، عدم تحقق ایده تندروهای تیم بوش در توقف دست یابی ایران به تکنولوژی هسته ای نظامی است و سوی دیگر شکست عدم تحقق ایده میانه روهای آمریکایی برای مذاکره و گفت و گو با ایران است.
توازن استراتژیک بین ایالات متحده و ایران مغایر با آن چیزی است که دولت بوش می خواست: امروز ایران قوی تر از هشت سال پیش است و ایالات متحده با توجه به درگیر کردن خود در دو جنگ پر هزینه در عراق و افغانستان ضعیف تر از گذشته شده است. از این رو ایران هم هویج آمریکا را پس می زند و هم اینکه چماق آمریکا را جدی نمی گیرد.

باراک اوباما رییس جمهور منتخب آمریکا می خواهد باب یک گفت و گوی جدی با تهران را باز کند. این سیاست می تواند یک فضای تنفس برای هر دو طرف فراهم آورد. اما دلایل کمی وجود دارد تا موفقیت ایده و سیاست او در قبال ایران را باور کنیم.

مقامات ایرانی در تبلیغات و در شعارهای خود در عرصه عمومی خود را آماده جنگ نشان می دهند و در محافل خصوصی حتی طرفداران ایده مذاکرات با آمریکا در ایران هشدار می دهند که هنوز زمان یک مذاکره گسترده و استراتژیک بین دو طرف فرا نرسیده است.

از سوی دیگر ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خود در ژوئن سال آینده (خرداد 88) قرار دارد که این امر ممکن است هر نوع گشایش دیپلماتیک بین دو طرف را پیچیده تر کند. اما زمان به سرعت به سوی تبدیل ایران به یک قدرت نظامی اتمی در حال سپری شدن است و علیرغم اینکه تاکنون 4 قطعنامه تحریمی از سوی شورای امنیت برای توقف فعالیت های هسته ای ایران صادر شده است، به نظر می رسد کشورهای غربی عاجز از متوقف کردن فعالیت های اتمی ایران هستند.

لذا لازم است برای رسیدن به دلایل بدتر شدن و پیچیده تر گشتن موقعیت استراتژیک کنونی غرب در برابر برنامه های هسته ای ایران، سیاست های دولت بوش در 8 سال گذشته در قبال ایران را مرور کنیم.

"گراهان آلیسون" مدیر مرکز در مطالعات بین المللی "بلفر" در دانشگاه هاروارد در دیدار هفته گذشته خود از "کمبریج" پیشنهاد داد تا سیاست های 8 ساله دولت بوش در قبال ایران مورد بازبینی و مرور قرار گیرد و وضعیت ایران با قبل و بعد از دولت بوش مورد مقایسه قرار گیرد.
بیایید از سانتریفیوژها شروع کنیم چرا که برای تولید یک بمب اتمی نیاز به یک تکنولوژی پیشرفته غنی سازی اورانیوم است؟

هنگامی که در ژانویه 2001 بوش به کاخ سفید راه یافت، ایران آشکارا هیچ دستگاه سانتریفیوژ مشغول به کاری در اختیار نداشت؛ اما امروز ایران حدود 3850 سانتریفیوژ فعال و سوار شده دارد و بنا بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی (iaea) بنا دارد تا 3000 دستگاه سانتریفیوژ دیگر را نیز فعال کند.
حال بیایید وضعیت میزان اورانیوم غنی شده در اختیار ایران را مقایسه کنیم. وقتی بوش در سال 2001 به قدرت رسید، ایران هیچ اورانیوم غنی شده ای در اختیار نداشت، اما بر اساس گزارش اخیر (نوامبر 2008 + آذر 87) مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر 630 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در عیار پایین دارد که این مقدار، میزان مورد نیاز برای تولید یک بمب اتمی را در اختیار تهران قرار می دهد.

اما وضعیت موشکی ایران (که ارتباط تنگاتنگی با قابلیت اتمی شدن دارد) در چه وضعیتی است؟
ایران در 8 سال گذشته به طور مداوم و بدون مزاحمت مشغول توسعه و تکمیل برنامه تولید موشک های دوربرد و بالستیک خود بوده است. موشک های شهاب 3 ایران بیش از 1300 مایل برد دارند که می توانند اسراییل و مناطقی از شرق اروپا را هدف قرار دهند.

ایران همچنین مشغول مطالعه و تولید نوع جدیدی از موشک های کلاس شهاب است که شهاب 6 نام دارد. این موشک در صورت تولید یک موشک بالستیک قاره پیما با برد بیش از 6200 مایل است و قادر خواهد بود حتی مناطقی از خاک ایالات متحده را هدف قرار دهد.
در جریان جنگ 33 روزه لبنان در اوت 2006 توان موشکی و سیستم فرماندهی و کنترل ایران به خوبی مورد آزمایش قرار گرفت، هنگامی که در این جنگ نیابتی حزب الله لبنان با کمک ایران توانست علیرغم حملات سهمگین ارتش اسراییل به جنوب لبنان قابلیت هدف قرار دادن شهرهای اسراییل با موشک های خود را تا پایان جنگ حفظ کند.

دیگر نمی توان به صراحت از موفقیت تلاش دیپلماتیک برای توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران سخن گفت. چرا که نتیجه آزمون این راه در دولت بوش موفقیت آمیز نبود. دولت بوش پس از یک بحث و جدال داخلی میان نخبگان و دولتمردان آمریکایی بالاخره مجاب شد تا راه دیپلماسی را نیز بیازماید اما هنگامی دست به رویکرد دیپلماتیک زد که بسیار دیر شده بود و چندان موثر نبود.

دولت بوش 5 سال در برابر آزمودن راه دیپلماسی در برابر ایران مقاومت کرد. در سال 2003 علیرغم آمادگی ایران برای انجام یک "معامله بزرگ" بر سر فعالیت های هسته ای ارتش، دولت بوش وارد چانه زنی با ایران نشد و سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان به تنهایی و بدون حضور آمریکا برای بازداشتن ایران از فعالیت های غنی سازی اورانیوم وارد مذاکره با ایران شدند. آنها موفق شدند در 14 نوامبر 2004 دولت ایران را در چارچوب موافقتنامه "پاریس" مجاب به تعلیق غنی سازی اورانیوم کنند.

اما بدون حضور و حمایت آمریکا از جریان مذاکرات سه کشور اروپایی و ایران، توافق پاریس چندان دوامی نیاورد و دولت ایران مجددا در اوت 2005 (مرداد 84) فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را از سر گرفت. دولت بوش در نهایت مجاب شد تا درباره موضوع هسته ای ایران پشت میز مذاکره بنشیند. اما برای این کار یک پیش شرط گذاشت و آن پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران بود.

پرواضح است که چنین گفت و گویی هیچگاه محقق نشد. در نهایت دولت بوش از این شرط خود نیز کوتاه آمد و در تابستان سال جاری (2008) ویلیام برنز مقام ارشد وزارت خارجه برای شرکت در گفت و گوهای 5+1 با ایران عازم ژنو شد و با نمایندگان ایران پشت یک میز نشست.
دولت بوش حتی شانس خود را با گفتگو و مذاکره با ایران درباره آینده عراق نیز آزمود و در مارس 2006 آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران موافقت کرد تا با اعزام مذاکره کننده ارشد خود به بغداد در این دور از گفت و گوهای مستقیم با آمریکا شرکت کند. اما از این گفت و گوها هم نتایج لازم کسب نشد.

در پایان لازم است که به این نکته تاکید شود که در موقعیت کنونی به راحتی می توان سیاست های دولت بوش در قبال ایران را به باد انتقاد گرفت. اما هر کس که فکر می کند اوباما به راحتی خواهد توانست تابوی مذاکره و توافق آمریکا با ایران را بشکند سخت در اشتباه است.

ایران روز به روز به کسب توانایی تبدیل شدن به یک قدرت نظامی اتمی نزدیکتر می شود. از نظر ایران صرف نظر از اینکه واشنگتن چه سیاستی در قبال این کشور اتخاذ می کند، ایالات متحده یک دشمن مهاجم است که قصد تغییر رژیم ایران را دارد. باید به اوباما گفت که گفت و گو با ایران ارزش امتحان دارد، اما رییس جمهور منتخب آمریکا باید از هم اکنون به مشاورانش دستور دهد تا به اینکه در صورت شکست مذاکرات واشنگتن باید چه سیاستی را در پیش بگیرد، فکر کنند و در این زمینه برنامه ریزی کنند

تلاش های ایران برای ساخت موشک های بالستیک با برد زیاد و توپخانه ایی با برد بالا را میتوان به سه دوره زمانی تقسیم کرد.دوره اول بین سال های(1977- 1979).دوره دوم در خلال جنگ با دشمن بعثی حوالی سالهای(1980- 1988) و دوره سوم بعد از جنگ در سال(1988)به بعد.

از مرحله دوم به بعد ساخت موشک وارد فاز جدیدی شد و ساخت و طراحی موشک ها به تعداد بالا و همزمان با شرایط خاص انجام شد.(میتوان عنوان کرد که با توجه به اینکه ایران در هنگام جنگ 8 ساله تاثیر موشک های بالستیک و فناوری موشکی را درجنگ و استراتژی دفاعی به خوبی درک کرد و بعد از جنگ به سمت استراتژی دفاع موشکی نامحدود روی ورد).

بعد از پایان جنگ ایران کوشید که با کمک گرفتن از مهندسین خارجی برزگ که از کشور خود رانده شده و یا بیکار بودند به توسعه فناوری موشکی خود بپردازد.برنامه موشکی ایران به سرعت پیش رفت و باعث حیرت جهانیان گشت.

سوخت جامد

پایه و شالوده اصلی استفاده از این نوع سوخت موشک های عقاب و شاهین 2 بودند.

ایران از این فناوری به صورت سیتماتیک برای تولید توپخانه های صحرایی خود استفده کرد که باعث ساخت توپخانه های گروه فجرنازعات و زلزال گردید.تلاش های اولیه به پشتوانه کمک های فنی و تکنولوژیکی چین انجام شد.در همین راستا کارخانه های مونتاژ و تولید صنعتی زیادی در خلال سال های 1991 تا 1992 ایجاد شد.ایران با سرعتی باور نکردنی از چین پیشی گرفت و در ساخت این محصولات از کمک چین بی نیاز گشت.

سوخت مایع

بعد از جنگایران به ازمایش موشک هایی با سوخت مایع روی اورد از جمله موشک اسکاد-بی که به وسیله مهندسی معکوس ساخته شده بود.نمونه بومی موشک اسکاد-بی به نام شهاب-1 شناخته میشد که دوباره طراحی و ساخته شده بود.

بعد از شهاب 1 نوبت به شهاب 2 بود که از روی موشک اسکاد-سی طراحی و تولید شده بود.اخرین موشک از این گروه در حال حاضر موشک شهاب 3 است.تمامی این برنامه ها با کمک های فنی روسیه و کره شمای انجام شد.ایران طرح های زیادی را برای ساخت موشک های شهاب 4(موشکی برای حمل ماهواره)موشک شهاب 5 و شهاب 6 در دست اجرا دارد که اطلاعات کمی از انها وجود دارد و شاید نوع 5 و 6 ان وجود خارجی نداشته باشند.طبق برخی گمانه زنی ها ایران برای گسترس موشک های خود از موشک کره ای تیپدانگ 2 که در چهارم جولای سال 2006 ازمایش شد استفده میکند(اینها همگی حدس و گمانه زنی هایی است که توسط سرویس های اطلاعاتی غربی بیان شده است).

موشک شهاب 3:

موشک شهاب 3 اولین موشک بالستیک میان برد ایران است.مدل اول این موشک که با نام Shahab-3A شناخته میشود بردی برابر 1300 کیلومتر را دارست.مدل بعدی این موشک که با نام Shahab-3B شناخته میشود از کلاهکی سنگین تر بهره میگیرد و توانایی هدف قرار دادن اهدافی در 2000 کیلومتری را داراست.نوع اخر این موشک Shahab-3d نامیده میشود که بردی بین 2200 تا 3000 کیلومتر را داراست.

موشک شهاب 3 Shahb3b

از این موشک اطلاعات زیادی در دسترس نیست.این موشک در پیشبرد برنامه های فضایی ایران مورد استفاده قرار میگیرد که از سوخت مایع استفده میکند و از موتوری 2 مرحله ای سود میبرد.

.

موشک چند کلاهکه فجر 3:

موشک چند کلاهکه فجر 3 ایران یک موشک پیشرفته بالستیک است.این موشک به صورت بومی و با سوخت مایع گسترش داده شده است از برد این موشک اطلاعاتی در دسترس نیست.این موشک با توجه به چند کلاهکه بودن (نسبتاً خوشه ای) از قدرت تخریب بالا در حجم وسیعی برخوردار است.طبق برخی گمانه زنی ها فجر 3 از کلاهکی 3 قسمته ساخته شده است.

موشک چند کلاهف فجر 3



توپخانه صحرایی:

● فجر-2

● فجر-3

● فجر-5

● فجر-27

● عقاب

فاتح 110

موشک های بالستیک با برد کوتاه:

● سمید(توپخانه)

● تندر-69(توپخانه)

● شاهین2(توپخانه)

● نازعات(توپخانه)

●زلزال(توپخانه

●فاتح-110

●صیغه

موشک های بالستیک میان برد:

● آر-17 ایی نسخه ای از موشک اسکاد- بی

● شهاب-1

● شهاب-2

● شهاب-3

● فجر-3(چند کلاهکه)

● قدر-110

موشک های بالستیک برد بلند:

● شهاب-4(وضعیت نامعلوم)

● شهاب-5(وضعیت نامعلوم)

● شهاب-6(وضعیت نامعلوم) منبع : کمان 99
0
کــارمـا :
33810
بوی تنت میگه حسین | پیرهنت میگه حسین | همسر، پدر، ایده پرداز، عاشق نوشتن، مترجم و نویسنده | http//www.fouadshabani.ir | http://www.freelancersworld.ir | wa.me/+989194603597 |
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
mrneo