پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1401

1 سال پیش - خواندن 5 دقیقه

پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1401

بازار مسکن دومین بازار سودآور در شش ماهه نخست امسال بوده است. در طی نیمه نخست امسال در بین چهار بازار مالی طلا، دلار، مسکن و بورس، بیشترین میزان افزایش قیمت را دلار داشته است.

به گزارش املاک منطقه 22 بنابر اعلام تهران برج، همچنین بازار مسکن از نظر افزایش قیمت رتبه دوم را کسب کرده‌ است که در یکسال گذشته بهترین بازدهی را داشته است و پروژه های انبوه بسیاری مانند پروژه خرازی شروع به تحویل واحد های خود کرده اند.

در شهریورماه امسال، رشد قیمت در این بازار سیر نزولی داشت و حتی میزان نرخ رشد این بازار 9 درصد منفی شد.

تحلیل و بررسی وضعیت مسکن

قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت مصالح، زمین و سایر هزینه‌ها مانند مجوز ساخت قرار می‌گیرد. به‌طورکلی قیمت مصالح به میزان 60 درصد، زمین 30 درصد و سایر هزینه‌ها 10 درصد بر قیمت مسکن تاثیر خواهند گذاشت. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت مسکن نرخ ارز و دلار است. باید توجه داشته باشید که بعد از افزایش قیمت دلار، قیمت منزل به‌سرعت افزایش نخواهد یافت و به همین دلیل بعد از افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید منزل بالا می‌رود و به‌طورکلی در کشور ما با افزایش قیمت تقاضا بالا می‌رود.

ازآنجایی‌که در حال حاضر قیمت مصالح در حال افزایش است، قیمت مسکن نیز روند صعودی دارد، اما در حال حاضر ارزش پول ملی در حال کاهش است. با توجه به وعده دولت درباره ساخت یک‌ میلیون مسکن در سال که ممکن است بازار مسکن پاسخ مثبت به آن نشان دهد و قیمت مسکن کاهش یابد و سازندگان نیز مانند پروژه زاگرس چیتگر شرایط پذیره نویسی متنوعی را ارائه داده اند. ناگفته نماند که بازار مسکن با اجاره دادن منازل این میزان کاهش را جبران خواهد کرد.

با اقتصاد مسکن بیشتر آشنا شوید.

مسکن در حوزه‌های دیگر اقتصادی تاثیر بسیار بالایی دارد. در حوزه کلان اقتصادی بخش مسکن یک حوزه بسیار اساسی و مهم در اقتصاد یک کشور است. مثلا در کشور ایران بیشتر از 40 درصد اقتصاد کشور وابسته به بخش مسکن است. خود بخش مسکن بیشتر از 300 کسب‌وکار دیگر به آن وصل است.

پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1401

امروزه بخش مسکن و پیش فروش آپارتمان در منطقه 22 وارد حوزه‌های بیشتری از صنعت شده است. مثلا در بخش صنعت تاسیسات بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های صنعتی در حقیقت به مسکن وصل می‌شود و بخش‌هایی مربوط به تولید مصالح ساختمانی الان همه کارخانه‌ای شده و بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های صنعتی به مسکن وصل است.

 در حوزه حمل‌ونقل بخش عمده‌ای از آن به حوزه مسکن بستگی دارد. در حوزه تزئینات داخلی، لوازم‌خانگی و همه‌ی این‌ها در اقتصاد ملی هم مشاهده می‌کنیم یک زنجیره بسیار بزرگی به حوزه مسکن متصل است و در اقتصاد ملی می‌بینیم هر وقت رونق و رکود در بخش مسکن اتفاق می‌افتد، اقتصاد دولت هم دچار رونق و رکود می‌شود. در بسیاری از کشورها هنگامی‌که رکود در اقتصاد اتفاق می‌افتد، دولت سعی می‌کند به بخش مسکن تحرک ببخشد تا بتوانند از رکود خارج شوند. حوزه مسکن یک حوزه بسیار پیچیده و مهم در اقتصاد ملی است و همه‌ی دولت‌ها برای این بخش بسیار برنامه‌ریزی می‌کنند.

موضوع اقتصاد مسکن با توجه به شرایطی (عدم انتقال و جابجایی مسکن) که دارد موضوع بسیار حساس، مهم و اساسی کشور محسوب می‌شود. اشتغال بخش صنعت و ساختمان اشتغال بسیار مهمی است به‌این‌علت که بخش قابل‌توجهی از نیروهای ماهر و ساده در این بخش مشغول فعالیت هستند. مسکن هم مانند عناصر دیگر عرضه و تقاضا دارد و عرضه‌کنندگان مسکن کسانی هستند که یک ملکی را برای فروش به بنگاه‌های معاملات ملکی معرفی ‌کنند. بازار پذیری مسکن نسبت به کالاهای دیگر بسیار کمتر است چون نمی‌توانیم آن را به داخل بازار ببریم و بچرخانیم به همین دلیل باید برای فروش آن تسهیلاتی را در نظر بگیریم و برخی پروژه های مانند پروژه نیکان نیز دارای تسهیلات میباشند .

پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1401

حوزه مسکن حوزه بسیار پیچیده و مهمی است که اکثر دولت‌ها سعی در اشتغال بخش ساختمان و مسکن دارند. بخش مسکن به سطح رکود برسه همه‌ی دولت‌ها می‌دانند که رکود این بازار سبب افزایش نرخ بیکاری در بین افراد فقیر می‌شود و درنهایت نرخ فقر بالا خواهد رفت.  

80 درصد تقاضا برای مسکن، تقاضای سکونت‌گاهی است بدین معنی فرد می‌خواهد چندین سال در آن سکونت کند. وقتی مردم وضعیت مالی خوبی دارند بین 5 تا 10 درصد افراد ساکن تمایل به عرضه مسکن پیدا می‌کنند. یعنی هر فروشنده‌ای خریدار هم است، پس تقاضا هم افزایش پیدا خواهد کرد. در زمان رکود 5 تا 10 درصد تمایلی به معامله و خرید و فروش ملک ندارند.

20 درصد برای به‌دست آوردن سود، اقدام به خرید مسکن می‌کنند به‌همین منظور در زمان رونق خرید می‌کنند و در زمان رکود منازل خود را می‌فروشند. قدرت قیمت‌گذاری در زمان رکود به دست تقاضاکننده است و شروع دوران رونق در دست عرضه‌کننده است.

پیش بینی وضعیت مسکن در سال 1401

حوزه مسکن یک حوزه خاصی است و برای آن اهمیت بسیاری قائل هستیم. اولین خرید کلان ما خانه‌دار شدن است. باید برای خرید مسکن ابتدا هدف و راهبرد تعیین کنیم و مسیری که خطر کمتری برای رسیدن به هدف دارد را انتخاب کنیم. این مسیر به حجم بالایی از منابع مالی نیاز دارد و ممکن است شدنی نباشد. بنابراین برای خرید مسکن باید ابتدا برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشید و سپس با توجه به هدف و برنامه‌ریزی اقدام کنید.

اکثر دولت‌ها در زمان رونق دخالتی در بازار مسکن نمی‌کنند اما در زمان رکود با گذاشتن وام و سایر تسهیلات قصد دارند بازار مسکن را حمایت کنند تا دچار بحران نشوند. که معمولا بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد تا دولت اقدام می‌کند.

در ایران چون بانک‌ها به‌صورت خصوصی و غیرتخصصی اداره می‌شوند و به‌دلیل داشتن منبع نقدینگی و افزایش سالانه میزان نقدینگی، سیل عظیمی وارد کشور می‌شود. قیمت‌ها هرچند وقت یک‌بار بسیار بالا می‌رود و همین علت سبب می‌شود بانک‌ها به سودآوری خود بیشتر اهمیت دهند. به‌همین علت در حوزه اقتصاد مسکن نیاز به تخصص‌های جدی داریم و باید بانک‌های تخصصی و دولت مداخله کنند.

0
کــارمـا :
31
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
05145413044