کشف مـشتری
هر شرکتی چه محصول و کانالش فیزیکی یا اینترنتی باشه، باید ماموریت خودش رو تو سه مرحله بخوبی انجام بده:
- محصول عالی بسازه
- کسب، حفظ و افزایش مشتری
- کسب درآمد مستقیم و غ مستقیم از مشتری
کسب مشتری یعنی اینکه شما با استفاده از یسری ابزار های پولی و رایگان ایجاد تقاضا کنین تا مشتری به سمت کانال توزیعتون سوق داده بشه.
خیلیا کسب مشتری رو همون قیف فروش میدونن
که میگه چهار تا مرحله داره:
- آگاهی
- تمایل
- تامل
- خرید
یعنی با کمترین هزینه و تاکتیک درست باید مشتری رو داخل قیف بیاریم.
به مشتریای بالقوه از محصول آگاهی میدیم تا تمایل در خرید ایجاد بشه. که نهایتا از این عده، تعداد اندکی شون بعد از تامل تصمیم به خرید می گیرن.
بعد از این مرحله باید فعالیت هایی که منجر به حفظ مشتری میشه رو اجرایی کنیم.
یعنی بتونیم اون ها رو مشتری وفادار کنیم تا خریدشون رو تکرار کنن و به ما اعتماد داشته باشن
مثلا رضایتشون از محصول رو پیگیری کنیم، سفارشی سازی کنیم، پاداش، تخفیف، راه اندازی نظر سنجی مشتری در سایت یا هر بستر دیگه میتونه مفید واقع بشه.
در نهایت همه ی این فعالیتا باید منجر به این بشه که مشتریامون افزایش پیدا کنن، یا اینکه مشتریای فعلی پول بیشتری خرج کنن یا که مشتری های جدیدی به ما معرفی کنن.
اصولا تو کانال های فیزیکی میان با پیش فروش، فروش متقاطع و ... این کار رو انجام میدن
اما تو کانال های اینترنتی میان مسابقه برگزار می کنن، پیشنهاد فروش ویژه میذارن، وایرال مارکتینگ می کنن، به مشتریا تخفیف میدن، به مشتریا امکان اینو میدن تا از طریق فهرست تماسشون به دوستاشون ایمیل ارسال کنن تا شرکت بتونه لیست ایمیل درست کنه.
وبلاگ نویس ها رو تشویق می کنن تا درباره محصولشون مطلب بنویسن، دکمه شبکه های اجتماعی رو برجسته می کنن و کلی تاکتیکِ دیگه.
رسانه یا ابزار پولی و رایگان که اون بالا اشاره کردم یعنی؛روابط عمومی،وایرال مارکتینگ، بهینه سازی سایت، پرداخت به ازای کلیک، وبلاگ/وب سایت، بازاریابی واسطه ای، شرکت تو نمایشگاه و ...
مشاهده نظرات بیشتر...