ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

کمپرسور باد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

2 سال پیش - خواندن 4 دقیقه

کمپرسور باد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کمپرسور باد و کاربردهایش

کمپرسور برای فشرده کردن هوا استفاده می‌شود وعملکرد آن به این صورت است که با صرف انرژی مکانیکی فراوانی، هوا یا را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده می‌سازد. در اثر این عمل، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی باز گردد. کمپرسور باد دستگاهی است که عملیات مکش هوا در یک فشار را انجام داده و آن را در فشار بالاتر تحویل می‌­دهد.

 بکارگیری انواع کمپرسور باد در شاخه‌های مختلف صنایع، پزشکی و لوازم خانگی گویای این است که این دستگاه اهمیت و نقش مهمی در زندگی و صنعت بشری دارد. مهم‌ترین کاربرد کمپرسور باد این است که هوای محیط را که از فشار مشخصی در فضا برخوردار است به درون خود می‌کشد و پس از متراکم کردن آن با فشار زیاد به بیرون بر می‌گرداند.

 برای انتخاب کمپرسور باد باید توان موتور وسیله‌ای که برای آن از کمپرسور استفاده می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.فشارهوا منطبق با این توان بر اساس PSI یا SCF مشخص می‌شود. بار هوا مفهومی است، که بیانگر پمپاژ هوا در یک واحد زمانی معین می‌باشد. بعد از این مورد حجم مخزن و یک یا دو مرحله‌ی بودن پمپاژ بسیار مهم است، که بسته به نیاز باید تغییر کند و تشخیص آن بستگی به خودتان دارد.

مزیت استفاده از کمپرسورباد

از جمله مزیت‌های استفاده از کمپرسور باد صرف انرژی کمتر، هزینه تعمیر پایین‌تر، نگهداری ساده‌تر و ایمنی بالاتر می باشد. به همین جهت از کمپرسور باد صنعتی در کارخانجات و صنایع سنگین و نیمه سنگین استفاده می‌شود. کمپرسور باد از یک محفظه باد و یک موتور تشکیل شده است که می تواند برقی یا درون سوز باشد. وظیفه اصلی آن دمیدن هوای پر فشار به درون مخزن پمپ است که یک شیر کنترل برای جلوگیری از افزایش فشار تا مقداری بیش از اندازه استاندارد، فشار درون محفظه را کنترل می‌کند. با وجود این شیر کنترل ، در صورتی که میزان فشار به حد ماکزیمم برسد، موتور دستگاه خاموش می‌شود. سپس با کم شدن فشار داخل مخزن کمپرسور باد،مجددا کلید اتومات دستگاه اجازه روشن شدن به موتور را میدهد.

کمپرسور هوا و کاربرد آن چیست؟

کاربرد کمپرسور باد

اولین کمپرسورهوا به صورت کاملا ابتدایی و نوپا در سال 1976 میلادی اختراع شد و پس از آن به مرور زمان کمپرسورها تکامل یافتند و به شکل امروزی در انواع و اندازه های مختلف ساخته شدند. پمپ باد یا کمپرسور هوا به وسیله‌ای گفته می‌شود که با ایجاد فشرده‌سازی هوا و ذخیره آن در مخزن خود، باد تولید می‌کند. پس از ذخیره‌سازی این هوا در مخزن پمپ، به وسیله شیلنگ می‌توان از این هوا استفاده نمود. در هنگام خروج هوا از شیلنگ انرژی جنبشی ایجاد می‌شود. از این انرژی ایجاد شده می‌توان برای مقاصد مختلفی استفاده کرد. تمام وسایل بادی موجود در بازار نیاز به یک پمپ باد دارند. پمپ‌های باد بر اساس حجم مخزن، دسته‌بندی می‌شوند.

کمپرسور هوا دارای چند قطعه اساسی شامل موتور ،مخزن و قطعات می‌باشد. این دستگاه در سایزها و قدرت‌های مختلفی وجود دارد. کاربردی‌ترین نمونه آنکه در صنایع بزرگ و کوچک مختلفی کاربرد دارد؛ موتور الکتریکی به همراه سیلندر و پیستون تولید باد است. کمپرسور هوا، هوای اطراف را که تحت فشار نیست و دمای پایینی دارد، می‌گیرد و سپس با کمک موتور و طی یک فرایند مکانیکی هوا را در مخزن خود تحت فشار قرار می‌دهد  تا هوا متراکم شود و حجم آن کاهش یابد. سپس هوای فشرده شده را که اکنون دمای آن طی فرایند فشرده سازی بالا رفته است به سمت خنک کننده‌ی کمپرسور انتقال می‌دهد. در حقیقت مکانیزم کمپرسور هوا بسیار ساده است و با استفاده از تعدادی ابزار از قبیل میل لنگ، پیستون، میله‌های اتصال ،سیم پیچ ساخته شده است.برخی از انواع کاربردهای کمپرسور باد شامل:

تجهیزات پزشکی،انواع جکهای پنومات،دستگاههای بسته بندی،صنعت چاپ . بسته بندی،انواع لوازم بادی و......

تولید کمپرسور باد

 کمپرسور باد با اهداف مختلفی  تولید و بر اساس معیارهای مختلفی نیز دسته‌بندی می‌شود. اگر در تولید کمپرسور باد  دقت لازم انجام نشود ممکن است موجب خسارت‌­های فراوان شود، کمپرسور باد در بسیاری از سیستم‌ها مثلا هواپیماها، خودروها و حتی کشتی‌ها استفاده می‌شود، اگر در این دستگاه‌ها این قطعه معیوب باشد، امکان آسیب و حتی احتراق نیز وجود دارد. کمپرسورهای هوا بر اساس نوع انتقال انرژی، عملکرد و ظاهر به دسته‌های متنوعی تقسیم شده‌اند، که از آن‌ها می‌توان به کمپرسور باد ثابت، پنکیکی، یخچالی، اویل فری، استوانه‌ای، دینامیک، جریان مثبت، پیستونی، شعاعی، محوری، دو مخزنه و کمپرسور پرتابل اشاره کرد. انتخاب هر کدام از این کمپرسورها نیاز به دقت و شناخت کافی دارد و کوچک‌ترین بی‌دقتی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

تولید کمپرسور باد توسط متخصصان ایرانی یک دستاورد علمی است و اگر دستاوردهای علمی کشوری مورد توجه ملت آن کشور نباشد، مطمئنا برای دیگران نیز ارزشی نخواهد داشت. با توجه به گزارشات بدست آمده از گمرک ایران طی سال مالی گذشته واردات کمپرسور باد به شدت افزایش یافته است.

منبع : افکار نیوز  ( https://www.afkarnews.com/fa/tiny/news-1018396 ) 


0
کــارمـا :
30
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
alireza38644