مقایسه ویز و گوگل مپ ، بهترین برنامه مسیریابی کدام است؟

4 سال پیش

ویز (Waze) و گوگل مپ (Google Map) دو برنامه بزرگ مسیریابی در جهان هستند که تفاوت های اساسی زیادی بین این دو وجود دارد. در ادامه بررسی های مختلفی را برای انتخاب برترین برنامه مسیر یابی انجام خواهیم داد.

جستجوی مقصد

اگر بخواهیم بررسی خود را در پیدا کردن مقصد در این دو برنامه انجام دهیم باید بگوییم که جستجوی مکان (مقصد) در برنامه ویز ضعیف تر از گوگل مپ است.

متاسفانه با وارد کردن مکان های مختلف در ویز معمولا نتیجه ای صحیح را مشاهده نخواهید کرد به عنوان مثال ممکن است که مکانی دیگر با فاصله ای چند کیلومتری را مشاهده کنید یا کلا مکانی در نتایج نمایش داده نشود.

در جستجوی Google Map اغلب جستجوهای شما با نتایج واقعی همراه است.

فقط کافی است که شما جزئی از نام مکان را بنویسید تا نزدیکترین مکان را به شما نمایش دهد.

جستجوی مقصد

برای بررسی توقف در طول مسیر باید گفت که این دو برنامه از قابلیت های خوبی برخوردار هستند که میتوانند به شما برای یافتن رستوران ، کافی شاپ و... کمک کنند. رابط کاربری گوگل مپ برای یافتن این توقف گاه ها بسیار مناسبتر است در حالی در ویز مشاهده و خواندن آنها دشوارتر خواهد بود.

علاوه بر این ویز تمایل دارد مقصدهایی را که نزدیک به مکان فعلی شما هستند را پیشنهاد کند اما در واقع بر خلاف سفر شما پیشنهاداتی را میدهد.
همچنین برای اینکه کاربر از یک توقف گاه از لحاظ کیفیت مطمئن شود میتواند از امتیازهای سایر کاربران به آن توقف گاه استفاده کند ، در واقع هر فردی میتواند به آن توقف گاه که میتواند شامل رستوران ، کافی شاپ ، مغازه ، پمپ بنزین و ... باشد امتیاز دهد.

مسیریابی ، راه ها و ترافیک

هنگامی که شما در هنگام رانندگی قصد خروج از لاینی دارید گوگل مپ به شما کمک میکند تا بهترین لاین را انتخاب کنید ، به عنوان مثال ممکن است به شما پیشنهاد کند که برای رفتن به خروجی از لاین راست حرکت کنید.

در ویز توصیه هایی برای حرکت در لاین ها وجود ندارد.

داده های مربوط به ترافیک بر اساس اطلاعاتی است که از کاربران دریافت میشود و این در برنامه ویز یک قابلیت مهم و کاربردی است. در واقع کاربران ویز با مشاهده ترافیک ، پلیس ، دوربین ، ساخت و ساز ، بسته شدن خیابان و مواردی دیگر سریعا گزارشی را در برنامه ارائه میکنند تا ویز با جمع آوری این اطلاعات به سایر کاربران هشدارهای لازم را دهد. به همین دلیل است که ویز به عنوان بروزترین مرکز اطلاعات ترافیکی است.

چنانچه در حال رانندگی ناگهان سرعت شما کم شود ، ویز از شما سوالی مبنی بر دلیل افت سرعت را خواهد پرسید که معمولا میتواند برای ترافیک ، تصادف و... باشد.

در انتخاب و پیشنهاد مسیرها ویز و گوگل مپ به یک شکل عمل میکنند ولی ممکن است که ویز مسیر شما را کمتر و سریعتر کند و آن هم به دلیل استفاده از سیستم ترافیکی قوی ویز است.

صدای صوتی و رابط کاربری

نقشه گوگل مپ با نمایش نمای ماهواره ای و گرافیکی همراه است. ویز رابط گرافیکی و رنگی تری نسب به گوگل مپ دارد.

رابط کاربری مسیر یابی این دو برنامه واضح و خوب هستند.

پیام های صوتی به موقع پخش میشوند مخصوصا زمانی که باید مسیر خود را تغییر دهید.
ویز از راهنمای صوتی خوبی برخوردار است که حرکت در مسیرها ، وقوع ترافیک یا تصادف ، وجود پلیس ، دوربین و ... را هشدار میدهد مخصوصا اینکه ویز دارای زبان های متنوع از جمله فارسی با صداهای مختلف است.

اعلام وجود پلیس توسط برنامه ویز

مصرف اینترنت

استفاده از داده های اینترنت در ویز و گوگل مپ بسیار کم است زیرا پیمایش نقشه ها به کمک GPS نیازی به اینترنت ندارد. دانلود داده های نقشه ، ترافیک ، تولید گزارش و بروزرسانی مسیر از اینترنت شما استفاده میکنند اما حجم زیادی نمیگیرند که معمولا از 2 مگابایت بیشتر نخواهد شد.

سایر ویژگی ها

هر دو برنامه ویز و گوگل مپ از گزینه های زمان پیشبینی رسیدن به مقصد اما ویز در این مقوله بهتر است.
قبل از شروع سفر ویز زمان تخمینی رسیدن به مقصد را نمایش خواهد داد که بر اساس اطلاعات موجود در مسیر سفر شما جمع آوری میگردد.
اگر بخواهم در مورد حریم خصوصی صحبت کنیم هر دو این برنامه از موقعیت های مکانی شما استفاده خواهند کرد ، اما کاربران گوگل میتوانند آن را از طریق تاریخچه موقعیت (location history) غیرفعال کنند. اما ویز موقعیت مکانی شما را با گوگل به اشتراک میگذارد که همین نکته باعث میشود ویز از لحاظ حریم خصوصی ضعیف باشد.

نتیجه گیری

برنامه گوگل مپ و ویز دوبرنامه بسیار مناسب برای مسیر یابی هستند که معمولا مسیرها و راه های یکسانی را پیشنهاد میکنند ، گوگل مپ از نظر رابط کاربری ، پیمایش و جستجو نسبت به ویز بهتر است. در حالی که ویز میتواند در شرایط خاص ترافیکی ، تصادف ، وجود پلیس و... شما را مطلع کند (در نسخه های آخر ویز میتوانید قیمت عوارضی ها را هم مشاهده کنید).
متاسفانه ویز از نظر جستجو مکان ضعیفتر از گوگل مپ عمل میکند.

0
کــارمـا :
37
##~~~~~~TEK AŞK BEŞIKAŞ. ###
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
omid_6x